5 дієвих принципів, яких варто дотримуватися бізнесу під час війни
24 жовтня, 2022
Бізнес в умовах війни: яких принципів треба дотримуватися, які навички та здібності в собі розвивати, щоб стати успішним навіть в період воєнного стану.
Дійте та рухайтеся вперед
2022 рік став справжнім викликом для українських підприємців. Не дивно, що багато з них частково або повністю призупинили свою діяльність, адже й досі вважають, що воєнний стан — не найкращий час для бізнесу. Частково це твердження є правдивим, бо не всі готові ризикувати власною справою, коштами чи часом. Але з іншого боку, ринок порожній, мало хто працює, а отже є сенс запуститися та використовувати конкурентну перевагу. Для успішного старту є всі складові: вільніший ринок, потік клієнтів, професіонали будь-якої кваліфікації, будматеріали, постачальники, можливості співпраці з іншими країнами. Важливо максимально ефективно задіяти цей потенціал.
Група компаній EcoBud відновила будівництво котеджного містечка 6 березня 2022 року. Період був складним, адже ворог активно наступав на столицю та область, в будь-який момент могла прилетіти ракета. Але ми ризикнули. Почали потроху, щоб зрозуміти як буде працювати логістика, фінансування, темпи тощо. Якщо відверто — ми сильно ризикували, але вже наприкінці березня нам стало зрозуміло, що ми все робимо правильно.
Використовуйте всі свої таланти
В такий складний період підприємцям треба стати максимально поліфункціональним спеціалістом і задіяти усі свої знання та навички. Доведеться пригадати те, що ви робили 5 або 10 років тому та впроваджувати весь здобутий раніше досвід у своїй бізнес-діяльності. Необхідно швидко опанувати нові навички, отримати актуальну спеціальність. Перш ніж стати керівником компанії, я очолював невеликий проєкт, ще раніше — займався продажами. Цього року мені довелося стати логістом, виконробом, й навіть постачальником. Така мультизадачність дозволила зекономити час, який я б витратив на пошук спеціалістів.
Будьте гнучкими
Здатність йти на компроміси — дуже потрібне вміння в сьогоднішніх реаліях незалежно від роду діяльності. Важливо зрозуміти, що всі шаблони, які ви застосовувалися до війни, — зараз можуть не працювати.
В умовах воєнного стану й великої кількості ризиків, саме фінансова стабільність підприємців залежить напряму від вміння домовлятись. Бізнесу необхідно бути гнучким до своїх постійних партнерів, замовників, клієнтів.
Є сенс окремо обговорювати умови та терміни як фінансування, так і виконання робіт. Клієнтоорієнтованість має вийти на новий рівень, адже це дасть змогу працювати на результат.
До війни часто стикався з тим, що монополісти вимагали передоплату, розуміючи, що певні матеріали чи товари є лише в них. Або накладали величезні штрафи за затримку термінів. Зараз такі методи не працюють, адже таке партнерство зовсім не ефективне й відлякує потенційних клієнтів. Важливо залишатись лояльним як до своїх клієнтів, так і до партнерів.
Користуйтеся правилом «26 кроків»
В період кризи передбачити майбутнє неможливо, але можна спрогнозувати варіанти розвитку тих чи тих дії. Це як у шахах: робите хід назустріч супротивникові та прораховуєте 5 його можливих ходів. Паралельно обмірковуєте свої варіанти у відповідь на кожні з його 5 ходів. Разом виходить 25 ваших варіантів, плюс ваш перший хід — всього 26.
Ніхто не може бути впевненим, що успішний проєкт і далі буде прибутковим, але прорахунок потенційних дій значно зменшує ризики й дає можливість підготуватись до певних форс-мажорів.
Правило «26 кроків» дозволяє побачити повну картину — від найкращих варіантів розвитку події й до тих, що можуть негативно вплинути на ваш бізнес. Завдяки такому аналізу стає зрозуміло, як діяти за найгіршого сценарію.
Особисто мені така практика допомогла зрозуміти, що ринок заміської нерухомості зростатиме, а отже є сенс провадити діяльність компанії й надалі саме в цьому напрямку.
Швидко адаптуйтеся під запити часу
Треба провести чіткий та глибокий аналіз того, що зараз необхідно країні, які запити у клієнтів, на що найбільший попит. Можливо, якийсь бізнес доведеться заморозити та перейти в іншу сферу. Але вже зараз зрозуміло, що після війни в нашій країні активно розвинеться агропідприємництво, фермерство та будівництво.
Бізнес зараз швидко перепрофілюється на нові формати, більш актуальні, мобільні, нагальні.
Нещодавно з'явилися новітні проєкти сучасних бомбосховищ, це і є результатом того, що підприємці швидко реагують на потреби людей. Офіси пустують, ринок комерційної нерухомості сильно скоротився — тому доводиться шукати нові форми та підходи. Все більше закордонних компаній цікавляться створенням хед-офісів за містом. Ще рік тому, таке рішення було доволі дивним, адже все бізнес-життя вирувало якомога ближче до центрів великих міст. В сьогоднішніх реаліях, більшої популярності набуває розміщення офісів за містом, подалі від стратегічних об'єктів.
Вміння швидко адаптувати свою діяльність до запитів ринку — є однією з запорукою успішного бізнесу. Підприємцям варто зробити ревізію своєї діяльності, щоб зрозуміти чи співпадає те, що вони можуть реалізувати з тим, на що є попит на ринку серед клієнтів.