Світовий досвід інституційної підтримки підприємців
Ми використовуємо найкращий досвід функціонування подібних установ у Польщі, Грузії, США та інших країнах.
У розвинутих країнах підприємці отримують суттєву підтримку та допомогу держави. А держава, в свою чергу, вважає це своїм обов’язком.
У країнах ЄС та багатьох інших державна політика розвитку підприємництва формується центральним органом виконавчої влади в сфері економіки, а реалізація покладається на відповідні агентства розвитку підприємництва.
Досвід Польщі: з 2000-го року функціонує Польське агентство розвитку підприємництва.
Агентство бере участь у реалізації національних і міжнародних програм, що фінансуються з фондів ЄС, державного бюджету та багаторічних програм Європейської Комісії.
І оперує в декількох стратегічних напрямках. Зокрема, навчання та розвиток навичок підприємців за допомогою онлайн-курсів. Також агентство допомагає державним органам у створенні інноваційної політики, просуває інноваційні рішення в державному секторі, підтримує інноваційну діяльність підприємств. Наприклад, щорічно організовує конкурс «Польський продукт майбутнього», в якому за всю історію були представлені понад 1200 проєктів. А також проводить періодичні зустрічі в межах «Клубу інноваційних підприємств».
А ще агентство є ініціатором створення національної мережі послуг малого та середнього бізнесу, національних інноваційних центрів і консультаційних центрів. Ці установи пропонують консультаційні, інформаційні, навчальні та фінансові послуги безкоштовно або за пільговими тарифами.
Досвід Грузії, яка в рейтингу легкості ведення бізнесу на 7-му місці в світі: в 2014 році створено Агентство з розвитку підприємництва.
Ця державна інституція сприяє підприємництву, експорту та підвищенню якості грузинської продукції. Агентство прагне, щоб грузинські компанії стали більш конкурентоспроможними та могли реалізовувати продукцію на різноманітних ринках.
Для цього агентство запустило програму «Виробляй у Грузії» — 8-10% від відсоткової ставки за кредитом або 12% для лізингу покриє уряд протягом 24 місяців з моменту видачі кредиту. І розширило цю програму, додавши компонент з фінансування готельного бізнесу (щоб регіональний бізнес міг будувати готелі за спільного фінансування з державою), а також компонент зі сприяння кіноіндустрії «Знімай у Грузії» (відшкодування кіновиробникам до 25% витрат).
Досвід США: ще в 1953 році, коли в радянській Україні підприємницька ініціатива була незаконною, в Америці вже була створена Адміністрація з питань малого бізнесу.
Інституція допомагає американцям починати, будувати та розвивати бізнес. Сьогодні вона забезпечує:
- безкоштовні бізнес-консультації від партнерських організацій і експертів
- кредити для підприємців
- позики для житла та бізнесу
- програми від федерального уряду
«М'яка» підтримка підприємців у вигляді навчання та консультацій реалізується головним чином через центри розвитку малого бізнесу. Створення цієї мережі центрів розвитку малого бізнесу розпочалося в 1970-ті роки. Минулого року Асоціація центрів розвитку малого бізнесу в США святкувала своє 40-річчя. Це 1000 центрів по всій країні.
Щорічно з 1963 року Адміністрація з питань малого бізнесу координує національний тиждень малого бізнесу та підкреслює вплив видатних підприємців і власників малого бізнесу з усіх 50 штатів США. Також проводить національний тиждень ветеранського малого бізнесу і підтримує місяць жіночого малого бізнесу. А ще з приватними компаніями вже 10 років реалізовується «субота малого бізнесу», коли купують продукти і послуги саме в малих підприємств, і 70% споживачів США знають про суботу малого бізнесу.
Підприємці заснували веломагазин у штаті Нью-Йорк понад 10 років тому. Вони скористалися послугами безкоштовного бізнес-консалтингу від місцевого центру розвитку малого бізнесу для створення бізнес-плану. І вже через два роки додали продаж закусок і кавових напоїв до своєї бізнес-моделі. Завдяки програмі Emerging Leaders вони розробили план розвитку бізнесу. І під наставництвом ментора придбали склад площею 10 000 квадратних футів, що дозволило їм демонструвати сотні велосипедів і розширити майстерню з ремонту.
Підприємці, що продавали копчене м’ясо, протягом першого року керували бізнесом з однією коптильнею м’яса, волонтерською робочою силою та $500 капіталу. Потім працювали з місцевим центром розвитку малого бізнесу над розробкою бізнес-плану. І вже через рік розширили бізнес, маючи фургон з продуктами харчування та надаючи послуги з кейтерингу. А через два роки використали кредит, забезпечений Адміністрацією з питань малого бізнесу, для придбання обладнання для ресторану.