Приєднання до Єдиної зони платежів у євро: Уряд схвалив законопроєкт щодо виконання Україною вимог ЄС

Кабінет Міністрів України ухвалив проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPA)». Ініціатива спрямована на приведення українського законодавства у сфері запобігання та протидії відмиванню доходів та фінансуванню тероризму у відповідність до актів права Європейського Союзу. Це є обов’язковою умовою для забезпечення подання офіційної заявки на приєднання України до SEPA (Single Euro Payments Area).
Основні зміни
Приєднання України до SEPA дозволить громадянам та бізнесу здійснювати перекази у євро між європейськими країнами швидко, без додаткових комісій та за чітко встановленими правилами. Проєктом закону передбачено:
1. Створення Реєстру рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб, до якого будуть вноситись такі відомості:
дата відкриття/закриття банківського рахунку, рахунку у цінних паперах, платіжного, іншого рахунку / електронного гаманця;
вид та номер рахунку, що містить номер IBAN;
ПІБ власника рахунку, індивідуального банківського сейфа;
дані про установу, в якій відкритий рахунок чи сейф;
номер та дата договору про надання індивідуального банківського сейфа (дату початку та строк дії, дату припинення договору, дані про осіб, які мають доступ до індивідуального банківського сейфа згідно з цим договором).
Водночас в законопроєкті зафіксовано, що до зазначеного реєстру не передаються відомості про рух і залишки коштів за рахунками громадян та про вміст сейфа. Також положення законопроєкту не передбачають будь-яких обмежень або затримок у проведенні фінансових операцій фізичними особами у зв’язку з запровадженням реєстру.
Адміністратором такого реєстру пропонується визначити Державну податкову службу (ДПС).
2. Створення Реєстру кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень за адмініструванням ДПС.
3. Удосконалення процедури верифікації інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб та механізму застосування заходів впливу за неподання, несвоєчасне подання, подання завідомо недостовірних відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи до Єдиного державного реєстру.
4. Впровадження ефективних, стримуючих та пропорційних санкцій за порушення суб’єктами первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, які відповідатимуть вимогам ЄС про запобігання відмиванню грошей та фінансуванню тероризму.
5. Створення механізму викривачів у сфері фінмоніторингу та їх захисту.
6. Розширення переліку спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу. З метою удосконалення контролю відмивання грошей та інших незаконних фінансових операцій запропоновано розширити перелік тих, хто зобов'язаний звітувати про підозрілі транзакції, а саме: додати довірчих власників трастів і торговців культурними цінностями, які проводять операції через «вільні порти», якщо сума перевищує 400 000 грн.
7. Недопущення до управління та/або контролю за спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу злочинців або їх співучасників (спільників).
Прийняття Верховною Радою України цього закону також сприятиме імплементації в національне законодавство вимог міжнародних стандартів у сфері боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму. Законопроєкт спрямований на виконання умов для отримання Україною членства в Європейському Союзі. Він також дозволить отримати позитивну оцінку Комітету Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL) щодо ефективного впровадження рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF). Крім того, це сприятиме подальшим рішенням міжнародних партнерів щодо виділення фінансової підтримки Україні.