Динаміка переходу українського бізнесу на українські та міжнародні CRM-системи. Дослідження Ringostat
Платформа Ringostat на основі запитів від українських компаній проаналізувала дані 12 664 підприємств за 2021-2024 роки. Дослідження мало на меті з'ясувати, наскільки активно український бізнес переходить з російського програмного забезпечення, зокрема, CRM-систем, які підприємства використовують для керування взаємовідносинами з клієнтами, на вітчизняні та міжнародні аналоги. Під час дослідження також використовувалась статистика, надана розробниками та інтеграторами українських CRM.
Основні результати дослідження
З 2021 року частка компаній, які використовують CRM-системи країни агресора зменшилась більш ніж у 4 рази — з 73% у 2021 році до 17% у 2024 році. Водночас частка запитів щодо українських CRM прогнозовано зросла — майже у 8 разів з 2021 року. Причина тенденції — небажання бізнесу працювати з ворожим софтом та спонсорувати країну-агресора. До того ж суттєво зросла якість українських платформ.
Частка кастомних CRM (самостійно розроблених компаніями для себе) зменшилася втричі, а CRM з інших країн — зросла майже в 5 разів, проте зростання дещо сповільнилося в останні роки.
Тим часом за даними інтеграторів, запити на встановлення російських систем зменшилися з 72% у 2021 році до 14% у 2024. На українські CRM — попит зріс з 5% до 53%, а на системи інших країн — з 23% до 33%.
Які причини заважають бізнесу остаточно перейти на вітчизняні системи?
Закордонні CRM-рішення залишаються популярними серед українських компаній через гнучкість та широту функціонала. Тож близько чверті підприємств обирають саме їх, а не українські аналоги. З іншого боку, вітчизняні системи в кілька разів дешевше, ніж західні, що є їх ринковою перевагою. Вони мають український інтерфейс, враховують особливості місцевого ринку, а їх техпідтримка зазвичай працює швидше.
Водночас клієнти інтеграторів CRM-систем, які досі користуються софтом рф, найчастіше наводять декілька причин, які зупиняють їх перейти на українські системи. Малий бізнес переважно пояснює це нестачею ресурсу та фінансування. Частка інших компанії мають складні системи, побудовані на базі російських, та остерігаються, що повторити налаштування на новому майданчику буде важко. Бізнес, який релокувався в інші країни, іноді обирає CRM, зареєстровані як «міжнародні» бренди, хоча насправді ці системи розроблені в країні-агресорі.
Загалом, серед десятки найпопулярніших українських CRM чотири є галузевими. Вони представляють рішення для медичних закладів, забудовників, інтернет-магазинів та будівельних компаній. Це може бути свідчення того, що вітчизняні розробники добре знаються на потребах певних сфер бізнесу та можуть цілком їх задовольнити.