Електронна комерція в Україні розвивається з вражаючою швидкістю, а тому підприємцям-початківцям легше заснувати свій бізнес попри складні економічні умови. Навіть якщо ви обмежені в ресурсах або часі, завжди можна відшукати оптимальний для себе шлях та закріпитися в онлайн-торгівлі.
Якщо ви розглядаєте можливість створення власного інтернет-магазину, ця стаття надасть вам базовий план дій. Українська платформа для створення інтернет-магазинів Shop-Express проконсультувались з вітчизняними підприємцями, які поділились власним досвідом старту в електронній комерції. Цінні поради надали Владислав Литвинчук — власник компанії Horton, а також Дарія Карпюк — засновниця бренду одягу Daria Karpiuk.
Започаткування онлайн-бізнесу відрізняється від офлайн нижчим порогом входження для нових гравців. Здійснення підприємницької діяльності через інтернет дає можливість уникнути багатьох проблем: залежність від розташування чи необхідність в оренді торгівельної площі. Але в обох випадках вам доведеться почати з планування і відповісти собі на важливі питання: що, як і кому ви будете продавати?
Формування основи майбутнього бізнесу починається з:
Важливо визначитись, за якою моделлю ви будете працювати. Наприклад:
Дропшипінг — це класний інструмент для того, щоб протестувати нішу фактично без якихось вкладень, розібратися в фінансовій стороні цього бізнесу, зрозуміти цільову аудиторію і як вона реагує на той чи інший продукт
Владислав Литвинчук
Виробництво, дропшипінг чи навіть комісійна торгівля — кожна модель має свої плюси та мінуси. На певному етапі можна працювати з декількома і комбінувати їх — це також буде давати свої результати.
Один з кращих фундаментальних шляхів знайти постачальників українського продукту — це тематичні виставки.
Владислав Литвинчук
Для старту своєї справи вам допоможуть пошуки партнерів через інтернет та нетворкінг. Дарія Карпюк, засновниця бренду Daria Karpiuk, шукала виробництво, яке могло б на першому етапі відшити партію одягу в невеликій кількості, а також склад якісних тканин з невисокими цінами. Це було складно, але все ж рішення було знайдене через рекомендації знайомих. Дарія наголошує, що вся потрібна інформація доступна в інтернеті та соціальних мережах — вибір завжди є, питання полягає лише в ціні та якості.
Не забувайте, що для ведення будь-якої підприємницької діяльності в сфері виробництва та/або продажу товарів в Україні необхідно отримати реєстрацію як ФОП або відкрити ТОВ. Існує кілька способів це зробити, але найпростіше та найшвидше — зареєструвати ФОП через Дія або зареєструвати ТОВ через Дія. Зверніть увагу, що для реєстрації необхідно також отримати цифровий підпис та обрати КВЕД.
Визначились з типом вашого бізнесу та легалізували його? Далі необхідно обрати основу, на якій працюватиме інтернет-магазин. CMS (Content Management System) — це система управління, яка дозволяє керувати вмістом сайту. Вона містить в собі певну структуру, набір функцій для дизайну і наповнення даними. Вибираючи CMS, ви можете піти одним з популярних 3 шляхів:
Кожен шлях має свої переваги і недоліки. Якщо інтернет-магазин розробляється з нуля, ви можете реалізувати будь-які забаганки і створити унікальні інструменти для вашого бізнесу. Проте вартість індивідуальної розробки досить велика — від 1 000$ до 10 000$ (в залежності від проєкту), а отримати готовий інтернет-магазин можна лише через кілька місяців.
Відкриті CMS доступні для всіх, але можуть мати складну структуру і навчитись користуватись ними може зайняти багато часу. Також відкритий доступ до вихідного коду може створювати ризик для безпеки, якщо не вживати відповідні заходи захисту. Вам потрібно розібратися в технічних основах, щоб використовувати відкриті CMS обережно і з користю.
Початківцям радила б спочатку познайомитися з процесом веб-дизайну та верстки для розуміння процесу та деяких правил створення сайтів, щоб мати кращу уяву, яким саме має бути сайт вашої мрії.
Дарія Карпюк
SaaS-платформи не підходять для великих проєктів (таких як маркетплейси) з каталогом понад 50 000 товарів. Також ви не отримаєте унікальний функціонал, бо сервіс працює на базі готових рішень. Але якщо ви представляєте малий чи середній бізнес і не потребуєте специфічних інструментів, SaaS-сервіс може стати для вас цікавим рішенням.
Спочатку орієнтувалися на індивідуальну розробку, але, як виявилося, необхідний був набагато більший бюджет, ніж ми розраховували. Тому було прийнято рішення знайти інший варіант розробки. З усіх варіантів понад усе звернули увагу на SaaS-платформу.
Дарія Карпюк
Через високу вартість індивідуальної розробки та складність відкритих CMS все більше підприємців обирають саме спеціалізовані сервіси, як найбільш бюджетний та швидкий спосіб відкрити інтернет-магазин в Україні з нуля. Та перш ніж визначитись, чи підходить вам таке рішення, краще проконсультуватись зі спеціалістом.
Декілька порад, які допоможуть у виборі платформи для створення інтернет-магазину та формуванні технічного завдання спеціалістам:
Під час розробки дизайну важливо, щоб сам продукт було можливо добре роздивитися на моніторі. А тому необхідно створити достатньо великі картки товарів. У більшості інтернет-магазинів або маркетплейсів це є проблемою. Також при виборі платформи особливого значення була можливість самостійно створювати/змінювати контент всього сайту без звернень до спеціалістів.
Дарія Карпюк
Як часто буває, на початку існування бізнесу доводиться економити, в тому числі на складі команди. У випадку Дарії, підприємиця разом з партнером взяли на себе одразу кілька ролей, проте в майбутньому планує розширення та залучення різних спеціалістів.
Базовий склад команди, яка працює над інтернет-магазином:
Повноцінне обслуговування інтернет-магазину — це велика робота, яка потребує залучення професіоналів. Ви можете звернутися до веб-студії чи рекламного агентства і працювати за системою аутсорсингу або поступово наймати окремих спеціалістів собі в штат. Але будьте готові, що на початку ви можете грати багато ролей одночасно. Це дозволить зрозуміти процес функціонування бізнесу «з середини» та економити ресурси, які можна буде вкласти в розвиток.
Перший етап бізнесу — це виживання і накопичення ресурсів.
Владислав Литвинчук
Отже, щоб почати свою справу у сфері онлайн-торгівлі перш за все необхідно визначитись з теоретичною складовою: обрати нішу, проаналізувати ЦА, створити маркетингову стратегії тощо). Далі — обрати платформу, на якій працюватиме інтернет-магазин (обрати готове рішення чи вкладатись у кастом). Не забувайте приділити увагу формуванню команди, адже це ті люди, які будуть підтримувати роботу вашого бізнесу.
Декілька порад, які допоможуть у виборі платформи для створення інтернет-магазину та формуванні технічного завдання спеціалістам:
Під час розробки дизайну важливо, щоб сам продукт було можливо добре роздивитися на моніторі. А тому необхідно створити достатньо великі картки товарів. У більшості інтернет-магазинів або маркетплейсів це є проблемою. Також при виборі платформи особливого значення була можливість самостійно створювати/змінювати контент всього сайту без звернень до спеціалістів.
Дарія Карпюк
Як часто буває, на початку існування бізнесу доводиться економити, в тому числі на складі команди. У випадку Дарії, підприємиця разом з партнером взяли на себе одразу кілька ролей, проте в майбутньому планує розширення та залучення різних спеціалістів.
Базовий склад команди, яка працює над інтернет-магазином:
Повноцінне обслуговування інтернет-магазину — це велика робота, яка потребує залучення професіоналів. Ви можете звернутися до веб-студії чи рекламного агентства і працювати за системою аутсорсингу або поступово наймати окремих спеціалістів собі в штат. Але будьте готові, що на початку ви можете грати багато ролей одночасно. Це дозволить зрозуміти процес функціонування бізнесу «з середини» та економити ресурси, які можна буде вкласти в розвиток.
Перший етап бізнесу — це виживання і накопичення ресурсів.
Владислав Литвинчук
Отже, щоб почати свою справу у сфері онлайн-торгівлі перш за все необхідно визначитись з теоретичною складовою: обрати нішу, проаналізувати ЦА, створити маркетингову стратегію тощо). Далі — обрати платформу, на якій працюватиме інтернет-магазин (обрати готове рішення чи вкладатись у кастом). Не забувайте приділити увагу формуванню команди, адже це ті люди, які будуть підтримувати роботу вашого бізнесу.