Державною реєстрацією юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб — підприємців, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України №755-VI «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», є офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об’єднання, професійної спілки, її організації або об’єднання, політичної партії, організації роботодавців, об’єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу — підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
У зв’язку з розвитком сервісів електронних послуг стало можливим здійснення реєстрації бізнесу майже миттєво у режимі онлайн на порталі Дія: Державні послуги онлайн.
Починаючи із 16 липня 2022 року в Україні діє Порядок надання електронних публічних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців в автоматичному режимі, який затверджений наказом Мін'юсту від 14.07.2022 р. №2933/5/66. Таким чином, реєстрація ФОП відбувається автоматично без держреєстратора. Зробити це можна безкоштовно за посиланням.
Відповідно до зазначеного Порядку, окрім реєстрації ФОП, без державного реєстратора, можливо здійснити й інші реєстраційні дії, зокрема:
державну реєстрацію створення ТОВ, що діє на підставі модельного статуту, засновниками та кінцевими бенефіціарними власниками якого є громадяни України, яким присвоєно РНОКП та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі.
Для здійснення реєстрації ФОП необхідно авторизуватися на сайті за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) та заповнити відповідну форму. Подану заяву на реєстрацію ФОП буде перевірено та автоматично надіслано до Єдиного державного реєстру.
Якщо при реєстрації особа обрала загальну або спрощену систему оподаткування, відповідні відмітки проставляються в заяві про державну реєстрацію. Заява автоматично буде направлена до податкової за місцем реєстрації особи або за місцем провадження господарської діяльності.
Про результат державної реєстрації особі буде повідомлено шляхом направлення сповіщення на електронний кабінет, а також електронним листом на вказану у заяві електронну пошту.
Враховуючи введений в Україні воєнний стан, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні», згідно п.п. 1 п.1 Постанови Кабінету Міністрів України №209 від 06.03.2022 року «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» державна реєстрація, крім державної реєстрації, що відповідно до законодавства здійснюється в автоматичному режимі, проводиться виключно:
Нотаріусами, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна.
З переліком суб’єктів, які в умовах воєнного стану здійснюють державну реєстрацію, можна ознайомитися за посиланням.
Відповідно до ст. 14, 18 Закону №755-VI для реєстрації Фізичної особи – підприємця (ФОП) необхідно надати такі документи:
Заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем. У випадку якщо особа, яка бажає займатися підприємницькою діяльністю не досягла 16 років для державної реєстрації також подається нотаріально засвідчена письмова згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування.
Розгляд вищезазначених документів для державної реєстрації здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, крім вихідних та святкових днів.
Як і у випадку державної реєстрації фізичної особи — підприємця, реєстрація юридичної особи може бути здійснена як офлайн, так і онлайн.
Для державної реєстрації юридичної особи приватного права офлайн необхідно подати державному реєстратору такі документи:
нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, — для фізичної особи — нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, — для фізичної особи — резидента.
Перелік документів, що наведений вище також може бути поданий до державного реєстратора на всій території України. Строк розгляду таких документів такий же як і у випадку реєстрації фізичної особи — підприємця: протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів.
Модельним статутом визначається типова форма установчого документа, форма якого затверджена Постановою Кабінету міністрів України №367 від 27.03.2019 року «Деякі питання дерегуляції господарської діяльності».
Державна реєстрація Товариства з обмеженою відповідальністю (далі — ТОВ) на підставі модельного статуту або перехід на модельний статут, згідно ч. 9, 10 ст. 11 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», а також склад засновників (учасників), розмір статутного капіталу, розмір часток у статутному капіталі кожного з учасників, спосіб внесення ними вкладів (у грошовій та/або негрошовій формі) оформлюється у формі рішення (протоколу зборів), яке надалі подається разом з пакетом документів, що наведений вище.
Зареєструвати юридичну особу на підставі модельного статуту можна онлайн на порталі Дія: Державні послуги онлайн за посиланням.
Як і у випадку державної реєстрації ФОП, реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту передбачає авторизацію на вищезазначеному порталі, заповнення відповідної форми та накладання кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
У випадку, якщо документи подаються не особисто заявником, а третіми особами, до вищезазначеного переліку документів необхідно додати один з наступних документів:
У результаті здійснення вищезазначених реєстраційних дій, система автоматично сформує та надішле на реєстрацію: заяву про державну реєстрацію юридичної особи, сформований протокол зборів учасників товариства, статут.
Важливо також зазначити, що ТОВ буде зареєстровано системою автоматично тільки за умови, що:
На практиці в осіб, які мають намір зареєструвати бізнес в Україні, часто виникають складнощі як під час онлайн, так і під час офлайн реєстрації. Багато хто не може визначитися з основними моментами: з системою оподаткування, групою, ставкою єдиного податку, класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД) тощо.
Спрощену систему оподаткування обирають, як правило, коли немає можливості та бажання приділяти багато часу на ведення звітності. Однак для переходу на спрощену систему оподаткування під час реєстрації необхідно обов'язково подати відповідну заяву, оскільки без заяви, особу автоматично зареєструють на загальну систему.
У разі, якщо майбутній підприємець обрав загальну систему оподаткування, після реєстрації необхідно обов’язково зареєструвати Книгу обліку доходів, яка ведеться в паперовій або електронній формі. Також її необхідно зареєструвати в податковій за місцем основної реєстрації або за місцем реєстрації в довідці переселенця.
Питання вибору групи залежить від можливого річного доходу, наявності та кількості найманих працівників тощо.
Складнощі при обранні КВЕДів виникають через недостатнє розуміння, яким видом діяльності особа планує займатись. Тому перед обранням КВЕДів необхідно чітко визначитись у наступних питаннях:
У разі виникнення будь-яких складнощів з реєстрацією ФОП/ТОВ, особа може зателефонувати на гарячу лінію Міністерства юстиції України. Якщо питання не вдалося вирішити самостійно, для розв’язання проблеми та запобігання можливих ризиків, краще звернутися за юридичною допомогою до кваліфікованого адвоката.
З огляду на практику, варто зазначити, що після державної реєстрації у підприємців питань менше не стає. Доволі часто клієнти звертаються з питаннями щодо:
оскарження рішень державних органів та посадових осіб тощо.
Тому варто завчасно подбати про юридичний та бухгалтерський супровід майбутнього бізнесу.