Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Як облаштувати робоче місце для людини з інвалідністю?

22.02.2021, 09:00
Story Image

Це може суперечити підсвідомим очікуванням підприємця, але зазвичай ніяких специфічних пристосувань люди з інвалідністю не потребують. Просто тому, що багато людей живуть із невидимою інвалідністю. Наприклад, із якимось захворюванням, яке потребує приймання ліків по годинах. Проте інколи необхідно подумати над облаштуванням робочого місця для людини з інвалідністю, щоб прибрати бар’єри для її ефективної роботи. 

Одразу попередимо: це не потребує якихось надлюдських зусиль. Доступність і безбар’єрність насправді стосується набагато ширшого кола людей: осіб з тимчасовими порушеннями здоров'я, батьків з маленькими дітьми та ін. Хто знає, можливо, ви згодом вирішите зробити дитячу кімнату у своєму офісі? А ваше приміщення уже буде доступним та зручним.

Видумувати нічого нового насправді не доведеться. Тим більше, що принципи універсального дизайну були розроблені вже досить давно.

 

Доступність і низький рівень використання фізичних зусиль

Усе, що є на вашому робочому місці, і чим користуються усі ваші співробітники, має бути доступним для всієї команди. Наприклад, вимикачі світла можуть бути на такому рівні, щоб до них змогла дістатись і людина на милицях.

 

Гнучкість у використанні і наявність необхідного розміру й простору 

Усе, що створюється нами для інших людей, має бути зручним для всіх. Сходи в будівлю за відсутності пандусів знову ж таки роблять вхід неможливим для людини на візку, як і надто вузький прохід або важкі двері, які не можна відчинити без сторонньої допомоги. 

 

Сприйняття інформації, незважаючи на сенсорні можливості користувачів

Усе, що стосується комунікації, в якій бере участь людина із порушеннями слуху чи зору, має бути їй зрозуміло. Людям з порушеннями слуху можна запропонувати переписку у різних робочих чатах, спілкування електронними листами, а також використання спеціальних програм. А, наприклад, для людини із порушеннями зору документи потрібно друкувати чіткішим та більшим шрифтом.

Що ж іще можна зробити, щоб ваше робоче місце стало доступним? 

 

1. Понизити пороги

Так сталось, що у нашій країні майже всюди високі бордюри, які надто складно долати людині із порушенням зору або людині на візку. Звісно, що усе місто, де ви живете та працюєте, не переробити, але можна почати з вашого робочого місця. Якщо висота порогів на вході перевищує 0,04 м, їх варто обладнати скосами. А от пороги всередині приміщення в ідеалі не повинні перевищувати 0,01 м. 

 

2. Обладнати пандуси та зробити доступними вхідні двері

Якщо вхідна група в офісі має сходи або підйом над тротуаром, вона потребує додаткових пристосувань для маломобільних груп. Усе, що потрібно, — зазирнути в державні будівельні норми, щоб дізнатись правильний кут нахилу пандусу та ширину входу. Звісно, чим менший кут і чим ширший вхід, тим краще. Але щоб усе було чітко, радимо переглянути Державні будівельні норми, а також проконсультуватись з громадською організацією, яка займається правами людей з інвалідністю. Зазвичай такі організації можуть надати вам як консультацію, так і провести аудит доступності вашої будівлі і допомогти скласти реалістичний  план подальших дій.

У StarLightMedia (медіахолдинг, що об’єднує телеканали: СТБ, Новий, ICTV та інші) за останній рік була пророблена робота якраз у цьому напрямку. У компанії була зменшена висота порогів у закладі харчування, встановлений електричний підіймач, пандус. А зараз виготовляють нові двері для одного з поверхів, на якому відстань двірного отвору не дозволяла пройти людині на візку.

 

3. Продумати паркувальну зону

У цій же компанії була виділена паркувальна зона для людей з інвалідністю. Тож, якщо у вас теж передбачена парковка, можна виокремити місце для людини з інвалідністю. Узагалі 10% місць на паркувальному майданчику (але не менше одного) мають бути пристосовані для потреб осіб з інвалідністю. Це означає, що паркувальна зона має бути такою, щоб авто людини не виявилося затиснутим іншими машинами. Адже мобільні люди зможуть якось протиснутись між автомобілями, а от людина на візку — точно ні. 

 

4. Використовувати спеціальні комп’ютерні програми та мобільні застосунки

Якщо у фахівця, який у вас працює, є порушення слуху чи зору, можна використовувати спеціалізовані додатки та перекладачі мови жестів.

В Isobar Ukraine, компанії, яка активно працевлаштовує нечуючих людей та людей із порушенням слуху, радять якомога більше використовувати візуальні матеріали. Для прикладу, на загальних зібраннях можна використовувати дошку для малювання.

Віталій Кулько, менеджер з інновацій, розповідає: «У нас працює хлопець із порушеннями слуху, який займається розміщеннями реклами на радіо. Багато людей працюють дизайнерами і насправді це така посада, яка не потребує постійного перебування в офісі. На мою думку, у кожній компанії може знайтись робота, яку може так само ефективно виконувати людина з порушеннями слуху. Тут головне — менеджеру компанії переналаштувати своє сприйняття так, щоб він зрозумів: я можу взяти на цю вакансію людину з інвалідністю».

 

5. Облаштувати санвузли

Двері мають бути досить широкими не тільки на вході, але й в інших приміщеннях, якими користуються люди з інвалідністю, і зокрема у санвузлах. Людині має бути там зручно розвернутись. І, звісно, хоча б один санвузол краще обладнати спеціальними поручнями, щоб полегшити користування.

 

6. Запропонувати допомогу супроводжуючих осіб та менторів

Інколи співробітників у перші тижні може супроводжувати наставник, який йому допомагатиме. Це може бути доброволець з команди, який буде закріплений за людиною як ментор. А буває і так, що за якимись процесами може стежити супроводжуюча особа. Як, наприклад, у пекарні Good Bread for Good People, де працюють люди з ментальною інвалідністю. 

У харківському ресторані «Сніг на голову» теж працюють люди з ментальною інвалідністю, і при цьому робоче місце — кухня — специфічно не обладнана. На вигляд вона така сама, як і будь-яка кухня в будь-якому іншому ресторані. Але, звісно, тут усе залежить від типу інвалідності у людини.

Якщо вам здається, що якісь пункти з цього списку занадто складні та фінансово затратні, запевняємо вас — це не так. Головне — це бажання робити кроки. Просто вони можуть бути поступовими. Не потрібно одразу робити генеральний ремонт будівлі чи закуповувати всі підряд програми. Просто намагайтесь відштовхуватись від потреб своїх співробітників. 

А от, наприклад, якщо ви будуєте приміщення з нуля, варто вже одразу мати на увазі —  архітектурно ви маєте бути інклюзивні і безбар’єрні. Пам’ятайте, що не візок чи милиці, а сходи роблять будівлю недоступною. І бар’єри — це проблема не співробітників, а менеджерів та власників. Проте це легко вирішити: якщо не за допомогою ліфта, то за допомогою пандусів чи поручнів. І взагалі, пандуси мають сьогодні бути у будь-якій будівлі, а не тільки в клініках та аптеках, адже ви ніколи не знаєте, хто завітає до вас у гості.

«Бізнес без бар’єрів» — спільнота компаній, об'єднаних навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців.

ГО «Безбар’єрність»
Історія від
ГО «Безбар’єрність»
Центр координації експертизи та промоції безбар’єрності
Інші історії
logo
Бізнес без бар'єрів
«Дуальна освіта» ДТЕК Мережі: можливості для молоді навіть під час повномасштабної війни
З 2019 року компанія ДТЕК Мережі впроваджує проєкт дуальної освіти: молодь отримує безбар’єрні умови для здобуття професії енергетика, яка дійсно має попит на ринку праці, є дуже шанованою серед українців. А країна — спеціалістів із якісною професійною освітою. Після початку повномасштабної війни проєкт не тільки не зупинився, а й набирає перспектив.
logo
Бізнес без бар'єрів
Як Нова пошта робить безбар’єрність частиною свого продукту
Компанія активно інтегрує безбар’єрність у свої продукти, щоб всі послуги та простори підприємства були комфортними та доступними для кожного клієнта.
logo
Бізнес без бар'єрів
Інформує, волонтерить та допомагає на різних фронтах: як працює 1+1 media у воєнний час
Один з найбільших медіахолдингів Східної Європи у воєнний час тримає оборону на інформаційному фронті, втілює соціальні та низку волонтерських ініціатив і проєктів.
logo
Бізнес без бар'єрів
Мережа супермаркетів «Сільпо»: продовжуємо працювати заради перемоги
Мережа супермаркетів «Сільпо» відновила роботу у звільнених містах столичного регіону й Чернігові, поповнює асортимент відповідно до потреб гостей, надає і розповсюджує гуманітарну допомогу по всій Україні.