Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Що чат ChatGPT знає про український ринок франчайзингу?

09.03.2023, 14:00
Story Image

Штучний інтелект та чат ChatGPT стали справжнім технологічним проривом. Користувачі активно звертаються до цього інструменту: питають про перспективи розвитку бізнесу, просять створити контент-плани чи підкинути ідей з вибором подарунка до свят. MOST franchising поспілкувались зі штучним інтелектом про український ринок франчайзингу. Отже, що знає ChatGPT про український ринок франчайзингу, які бачить в ньому перспективи, та в чому помиляється.  

 

Що ШІ знає про український ринок франчайзингу?

В останні роки ринок франчайзингу в Україні стабільно зростає і пропонує багато можливостей як для місцевих, так і для міжнародних франчайзерів. Відносно велике населення країни та зростаюча економіка роблять Україну привабливим ринком для підприємств, які прагнуть розширюватися. Крім того, Україна має добре освічену робочу силу та розвинену інфраструктуру, яка може підтримувати франчайзингові операції. Отже, можна зробити висновок, що український ринок франчайзингу є перспективним.

Україна є лідером за кількістю франчайзі-брендів серед країн Східної Європи. За даними Міжнародної Федерації Франчайзингу (International Franchise Association), Україна займає перше місце у регіоні Східної Європи за кількістю франчайзі-брендів. Крім того, у 2020 році Україна вийшла на друге місце в рейтингу в Європі після Великої Британії.

 

Чи є недоліки на українському ринку франчайзингу?

На думку ШІ, українському франчайзингу не вистачає закону, який би чітко регулював роботу ринку: визначення франчайзингу, його основні принципи, права та обов’язки сторін.

З цим складно не погодитися. Попри те, що протягом більш ніж 20 років український франчайзинговий ринок активно розвивається, в законодавстві таких господарських відносин не існує. Наразі український франчайзинг регулюється за допомогою Господарського кодексу України, тоді як франчайзингові взаємовідносини між партнерами затверджуються в Договорі комерційної концесії. Це дозволяє регулювати взаємовідносини між сторонами в рамках законодавства.

Інший аспект, на який звернув увагу ШІ — це недостатній рівень інформованості про франчайзинг та відсутність уніфікованих вимог стосовно франчайзингових стандартів. 

 

Що потрібно зробити для того, щоб покращити український ринок франшиз?

ChatGPT рекомендує підвищити рівень правової та фінансової підтримки франчайзингових проєктів від держави та банків. Також необхідно зменшити кількість шахраїв та недобросовісних гравців на ринку, які шкодять репутації франчайзингової моделі в цілому. Це може бути досягнуто шляхом забезпечення відкритості та прозорості в угодах між франчайзерами та франчайзі, що підвищить рівень довіри до цієї форми бізнесу.

 

Наскільки Україна відстає від більш розвиненого ринку франчайзингу та які перспективи розвитку?

На це питання GPT відповів, що Україна на цей час значно відстає від світового ринку франчайзингу. Порівняно з іншими країнами, такими як США, Канада, Австралія, Японія та країни Європейського Союзу, ринок франчайзингу в Україні ще не досяг свого потенціалу. Однак, такий вид підприємництва в нашій країні постійно прогресує і може здивувати у майбутньому.

Для того, щоб догнати та обігнати розвинені ринки франчайзингу, Україні потрібно продовжувати працювати над покращенням бізнес-клімату та створювати сприятливі умови для розвитку франчайзингу. Це можна робити за допомогою розвитку української економіки, підвищення рівня підприємництва та підтримки українських підприємців в розвитку власних бізнесів, в тому числі й на основі франчайзингу.

 

Які галузі франчайзингу будуть перспективними в майбутньому?

В масштабах світового ринку франшиз ChatGPT виділив такі перспективні сфери: 

  • здоров’я та благополуччя (оздоровчі послуги, фітнес, здорове харчування); 

  • технологічні франшизи (продукти або послуги пов’язані зі штучним інтелектом, віртуальною реальністю, автоматизацією); 

  • орієнтовані на сталий розвиток (екологічно чисті продукти або послуги, відновлювальні джерела енергії, екологічне будівництво); 

  • орієнтовані на зручність (мобільні додатки, служби доставки, послуги на вимогу); 

  • домашні франшизи (онлайн-репетиторство, електронна комерція).

 

Якщо ж говорити суто про Україну, то тут більш стандартні варіанти. ШІ передбачає, що найактивніше розвиватимуться сфери

  • громадського харчування;

  • освітніх послуг (мовні школи та репетиторство);

  • здоров’я та благополуччя (фітнес-центри, студії йоги);

  • електронної комерції.

 

Прогнози на майбутнє

ШІ відповів, що даними за 2022 року майже не оперує. Таким чином всі наші запитання стосовно прогнозів розвитку України, її перемоги та успіхів франчайзингу так і залишилися без відповіді. Зі своєї сторони, можемо додати, що галузі наведені вище дійсно будуть активно розвиватися, проте успіх франшизи буде залежати саме від конкретного бізнесу, його ЦА, напрямку розвитку (внутрішній ринок чи міжнародний) та багатьох інших факторів. Власникам бізнесу доведеться більше попрацювати над адаптацією бізнес форматів. 

 

Чи може ШІ підібрати франшизу?

З чим вам не допоможе ШІ, так це з підбором франшиз на ринку відповідно до вашого запиту. Зазвичай перелік можливих варіантів чат-бот формує включаючи рандомні великі компанії, і більшість з них або не мають відношення до франчайзингу, або дійсно є франшизами, проте не розвиваються в Україні. Так в перелік, який створив чат, потраплять Subway, якого немає в Україні та McDonald`s, який дійсно представлений в Україні, проте не через франшизу. 

 

Що ChatGPT може порекомендувати?

ChatGPT може надати вам досить хороші рекомендації стосовно того як вибирати франшизу та на що звертати увагу. Наприклад, в першу чергу звертати увагу на ті бренди, які мають попит серед клієнтів, є досить впізнаваними, а франчайзинговий пакет відповідає вашим вимогам та включає всю необхідну підтримку від франчайзера.

Корисні поради ChatGPT може надати й для тих, хто лише задумується над створенням франшизи. Чат-бот рекомендує розробити бізнес-концепцію та унікальну торговельну пропозицію, попрацювати над стандартизацією бізнесу, підсилити бренд шляхом постійного розвитку впізнаваності, попрацювати над фінансовими показниками, зареєструвати франшизу.

Якщо у вас є франшиза і вас цікавить де знайти партнерів, ШІ рекомендує відвідувати виставки, налаштувати рекламу, залучити франчайзингових консультантів та брокерів, розвивати свою присутність в інтернеті, залучати до продажів вже наявну мережу партнерів (ваші поточні франчайзі можуть знати потрібних вам людей), задуматися над цільовим маркетингом.

Загалом, ChatGPT може розповісти багато теорії про франчайзинг та франчайзингові відносини. Тому якщо ви тільки почали вивчати цю тему, можете сміливо користуватись таким інструментом. Так буде цікавіше пізнавати франчайзинг та заглиблюватися в нюанси, які цікавлять саме вас. Проте, якщо ви хочете конкретики стосовно українського ринку, його перспектив чи інформації про конкретні франшизи й кейси ШІ не зможе надати вичерпної інформації. Через динамічність розвитку подій у світі та ситуації в Україні, чат-бот має відносно застарілу базу даних, яка орієнтується на дані переважно 2021 року. Інший недолік консультації зі штучним інтелектом — недостатньо інформації стосовно активності українських компаній, тому за відсутності ваших власних знань про ринок, ШІ може ввести в оману. Тому важливо завжди перевіряти ту інформацію, яка може вплинути на вашу підприємницьку діяльність.

MOST Franchising
Історія від
MOST Franchising
Українська консалтингова компанія з повним спектром послуг у франчайзингу
Інші історії
Всі історії
logo
Цифровізація
Магія штучного інтелекту: аналітика, фінанси та стандартизація, або просто додай ШІ
ШІ можна заперечувати, не любити, сварити. Проте раціональніше — прийняти та навчитися використовувати задля власних потреб. Для представників бізнесу ШІ — потужне підсилення.
logo
Цифровізація
Як бізнесу обрати платформу для онлайн-навчання
Сьогодні зручні онлайн-інструменти допомагають бізнесам продовжувати роботу, а учням — здобувати нові знання дистанційно.
logo
Цифровізація
ADMA scanner — методика оцінки цифрової зрілості для виробничих МСП

У світі існують десятки методик оцінки цифрової зрілості підприємств. У проєкті GDT Textile, що реалізується національними асоціаціями АППАУ, Укрлегпром та Івано-Франківською ТПП за підтримки ПРООН, вибір був зроблений на користь європейської платформи ADMA. 

logo
Цифровізація
Як уникнути інформаційного хаосу в бізнесі
Проблема відсутності синхронізації даних між собою може призвести до того, що ви потрапите в пастку інформаційного хаосу — коли потрібні дані «губляться» в одній з систем і ви змушені витрачати час, щоб знайти необхідний документ/контакт/лист.