Як народилася ідея бізнесу?
Бренд MISSO був започаткований понад 12 років тому як імпортер горіхів і сухофруктів широкого асортименту, включаючи снекову групу, а також як виробник батончиків, але з рецептурою, що містила фруктозно-глюкозний сироп.
Але з початком повномасштабного вторгнення прийшло нове усвідомлення: життя надто коротке, щоб вести бізнес лише заради бізнесу. Саме тоді сформувалося чітке бачення, що ми маємо бути першим брендом Україні, який підтримає та відтворить всесвітній тренд «довголіття нації» через культуру споживання горіхової групи товарів у форматі Health, зі збереженням їхньої біологічної цінності. З того моменту ми скоротили продуктовий портфель на 37%, залишивши виключно продукти здорового харчування. Ми змінили рецептури, технологічні процеси й здійснили ребрендинг, обравши для себе нішу Health, яка на той час не була валогенеруючою у масштабах ринку.
Рішення стати першими, хто почне створювати культуру здорового харчування, було вищим за гроші. Ідея створення перших цукерок та батончиків не лише рослинного походження, а й з українських ягід виникла після першого запиту від влади до бізнесу: створювати додаткову цінність, що практично неможливо при портфелі з 90% імпортованої сировини.
Я щиро захоплююсь аграрним ресурсом нашої країни, адже впевнена, що наші чорноземи дають найсмачніші плоди. Мрія пов'язати бізнес з українським агросектором наштовхнула на рішення: ми знайшли холдинг, який має власні поля з ягодами й високотехнологічну сертифіковану переробку. Він погодився постачати нам заморожені ягоди у власному соку без цукру. Відтоді всі наступні розробки були спрямовані виключно на створення функціональних продуктів 100% інгредієнтів рослинного походження, адже біологічні компоненти ближчі до нашого організму, ніж синтетичні.
Важливі навички, які допомагають в роботі
Постійний аналіз прогнозів футурологів, візіонерів та філософів. Важливо не лише реагувати на теперішнє, а й бачити поведінкові течії людства на кілька років уперед. Це дозволяє бізнесу стати учасником вирішення проблем ще до того, як вони стануть глобальними.
Важлива порада, яку я отримала
Класний продукт створюють щасливі люди, які відчувають себе важливою складовою успіху. Не переставайте інвестувати у задоволення команди. Новаторство завжди буде за щасливими людьми.
І ще одне: не варто будувати стратегію, наслідуючи приклади успішних людей та бізнесів. Наслідуючи бодай одну складову чужої стратегії, я втрачаю шанс на безперечну унікальність. Я обираю шлях: помилитися, оплатити цю помилку як тренінг «як робити не варто» — і після цього створити неповторне унікальне рішення.
Три основних кити філософії мого бізнесу
Екосистема ззовні та зсередини. Чесна ціна, чесна собівартість, чесна угода й гідний вихід із будь-яких партнерських взаємин. Принцип, яким керуємо — надати будь-кому, хто причетний до бренду, значно більше, ніж просто продукт. Це може бути досвід, ідея, інвестиція в розвиток — будь-що, що залишить зерно для зростання.
Справедливість. У компанії два співвласники — представники ісламу та християнства. Обидві обʼєднує ключовий закон: справедливість. Це — прийняття правильних, з релігійної точки зору рішень, навіть тоді, коли рентабельність схиляє до іншого вибору. Це про гідність, обґрунтовану критику без суб'єктивізму, і про те, що кожен партнер, працівник чи споживач має отримати рівну або й більшу цінність, ніж він заплатив грошима, чесним, чи вибором.
Принципи Lean. Ми впроваджуємо філософію лін-інституту: оптимізація, ефективність, усунення надлишку.
Криза в бізнесі та вихід з неї
Найбільша криза — війна. Це кадровий голод, відсутність технічних можливостей для імпорту, режим «критичного імпорту» без урахування горіхів, нестабільний курс, інфляція, неготовність людей витрачати на «не базове». Наш вихід:
формування умов життя й роботи команди у Києві під час оточення міста агресором;
безперебійна робота компанії, включаючи ланцюги постачання у «зелені часові коридори», під час відсутності звʼязку та світла;
навчання взаємозамінності всіх членів команди;
фокус на високооборотних продуктах;
відкриття напрямку технічного імпорту критичних товарів, коли міжнародні бренди призупинили постачання в Україну, тим самим закрили потребу в стратегічних товарах та наповнювали бюджет для продовження інвестицій в бренд;
формування корпоративної культури й психологічної стійкості команди. Криза завжди починається не з економіки, а зі зміни фокуса команди. І тільки після цього варто міняти економічну модель. Ми домовлялися з ключовими партнерами про оптимізацію маржі та створювали найнижчу ціну для клієнта. Це було небезпечно для бізнесу, але в нестандартних умовах потрібні нестандартні рішення.
Найкраща реклама — це…
Це органічна реклама, коли люди обирають тебе по пакуванні, а післясмак мотивує розповісти про бренд в соціальних мережах.
Гроші люблять
реінвестування. Прибуток — це не мета, а інструмент довголіття бренду.
Мій бізнес через 5 років
Через 5 років я бачу наш бренд як управлінську компанію в Україні та дочірню у ЄС. В Україні це три підрозділи:
імпортер основних і супутніх товарів;
дистрибуція дотичних до нашого бренду продуктів під private label. Власні торгові точки без людського обслуговування;
виробництво функціональних нутріціологічних продуктів.
Джерело натхнення
Я знаходжу натхнення в людях, для яких я працюю, а також у відгуках від соціуму про компанію.
Наша новинка
Ми працювали над фруктово-горіховими цукерками повністю рослинного складу, з NutriScore А. Вони зроблені без доданого цукру, молока, глютену та штучних добавок. Для підсолодження використали мальтитол, а замість меду — сироп цикорію з пребіотичними властивостями.
Запитання, яке б я хотіла почути для розкриття своєї діяльності
Чому серед усіх компаній, представлених на зовнішньоекономічній виставці, саме ви маєте стати національним вибором для українських рітейлів?
Як би ви відповіли на це запитання?
Ми — не просто компанія. Ми — носії філософії, яка дивиться в майбутнє не через обсяги, а через цінність. У світі, де виробництво продуктів дедалі більше ґрунтується на хімічних формулах і штучному інтелекті, Україна має унікальний актив — живу біологічну цінність. Ми не створюємо — ми вирощуємо. І в цьому наша сила.
Віримо, що справжня еволюція харчування — не в синтетичних добавках і багатоступеневій переробці. Вона — в короткому ланцюзі від ґрунту до столу, в продукті, який не втратив своєї енергетики, бо збережений з любов'ю та повагою до природи. І це не просто слова — це наш операційний стандарт. У нас немає десятків заводів по Європі. Наша лінія виробництва — це лабораторія смаку, де кожен технолог — співавтор ідей. Ми не про масовість, а про унікальність. Про той сегмент ринку, де клієнт не шукає «ще одну позицію для полиці», а формує асортимент, який відображає ідеологію його бізнесу. Ми віримо в сервіс як у філософію — «бізнес, що не має душі — не має майбутнього».
Моя порада підприємцям
Найцінніше — адаптивний інтелект команди. Але цього замало: кожен топ-менеджер має ставитися до свого відділу як до власного бізнесу. Велика компанія схожий на «Титанік»: щоб повернути, потрібно ще сотні миль. Я ж вірю у модель «яхт» — невеликих підрозділів-автономій, які швидко маневрують і формують разом потужний локомотив.
Нова колонка експертки із сорсингових запитів Офісу з розвитку підприємництва та експорту Валентини Ляшенко познайомить вас із ідеями бізнесу, порадами та інсайтами українських та міжнародних підприємців.
Легка розмова про не завжди прості ситуації, виклики та насолоду від перемог.