В Україні з’являється новий формат для інвестицій в нерухомість — рекреаційна нерухомість, зокрема, апарт-готелі. Адже попри повномасштабне вторгнення прослідковується тенденція до розвитку внутрішнього туризму. Одна з причин — обмеження на виїзд чоловіків. Це призводить до того, що багатьом родинам відпочити повним складом можна тільки в Україні. Відтак, влітку 2023 року готелі деяких західноукраїнських курортів мали гарні показники заповнюваності.
А тому девелопери все частіше звертають увагу на будівництво нових туристичних об’єктів. У фокусі їхньої уваги апарт-готелі. Давайте ближче придивимося до особливостей інвестицій в такий формат.
Апарт-готель розрахований для тих, хто звик винаймати квартиру, але бажає кращого сервісу і зовсім не хоче турбуватися, чи буде збігатися картинка з інтернет-оголошення з реальністю.
Фактично — це «квартирні зручності» з готельним обслуговуванням: вас зустрічає рецепція, є всі зручні сервіси, не потрібно хвилюватися про ризики шахрайства, які бувають під час оренди житла подобово. В апартаментах — затишно, охайно, сучасний дизайн і вся необхідна побутова техніка.
Такі апарт-готелі активно з’являються на Заході Україні: Івано-Франківська, Львівська, Закарпатська області, де розташовані відомі курорти. Такий варіант підходить для сімейного відпочинку з дітьми або для пар, які мають запит на якісну нерухомість і зручності.
Готелі квартирного типу враховують особливості кожного регіону. У Карпатах, наприклад, гостьові будинки/квартири розвивають рекреаційну зону. Якщо це бальнеологічний курорт, то туристів заохочують відповідними медичними послугами. Апарт-готель може бути неподалік лижного курорту. Крім того, є готелі квартирного типу, які фокусуються на бізнес-аудиторію. Як правило, вони розташовані в місті та орієнтуються на гостя-підприємця.
Але не Карпатами єдиними. Будівництво таких об’єктів можливо й в інших регіонах. Так, наприклад, наша компанія починає новий проєкт у Вінниці, цільовою аудиторією якого буде творча молодь із галузі ІТ, дизайну, маркетингу. Ідея в тому, щоб навколо апарт-готелю побудувати ком’юніті. І тут уже йтиметься не про гостя-туриста, а про довгострокове проживання, родзинкою якого буде атмосфера і можливість бути дотичним до цієї креативної молодіжної спільноти.
До речі, за новими будівельними нормами забудовник має забезпечити готелі укриттями або простором з більш потужними тримальними стінами. Під час будівництва зараз це враховується.
Дохідна нерухомість, апарт-готелі — це відносно новий ринок для України.
Багато девелоперів зацікавилися таким форматом і вже працюють з ним. Натомість у європейських країнах це вже давно популярний вид інвестицій для приватних інвесторів.
Як правило, такі інвестори обирають між тим, щоб придбати квартиру чи вкластися в апарт-готель.
Обираючи квартиру, інвестор бере на себе клопоти, пов’язані з її дохідністю у майбутньому: ремонт, меблі, пошук орендарів. У випадку ж з апарт-готелем за обслуговування цього житла відповідає керуюча компанія, за заповнюваність гостями — туроператор. Це в класичному розумінні пасивний дохід.
Вкластися в апарт-готель можна через різні інвестиційні програми. Якщо інвестор купує нерухомість у девелопера, то йдеться про суму інвестицій приблизно від 100 000 доларів США, а окремі котеджі можуть коштувати і по 250 000 доларів США. При цьому така нерухомість може окупитися приблизно за сім-вісім років.
Під час війни ризики переважно пов’язані з локацією, де буде розташований такий готель. Західноукраїнські курорти хоч і розташовані у відносно безпечних регіонах, віддалених від зони активних бойових дій, проте це всеодно не убезпечують інвестора від можливих загроз. А тому необхідно ретельно обирати потрібно не тільки місце, але й забудовника. Для цього уважно та ретельно досліджуйте договір та переконайтесь у його відповідальності.
Серед інших ризиків — низький попит на такі готелі в майбутньому. Тому потрібно аналізувати цікавість клієнтів до певної території та обирати для інвестицій регіон з найбільшою туристичною привабливістю.
Звичайно, ринкові умови можуть відрізнятися. Скажімо, з точки зору попиту, місто Львів більш привабливе за Івано-Франківськ, а от у курортів Карпат попит приблизно однаковий, проте пропозиції різні. Скажімо, туристичний попит у Буковелю та в Східниці однаковий, але пропозицій купівлі нерухомості в першому випадку значно більше.
Інші ризики пов’язані з різноманітними кризами. Український готельний бізнес за останні 3 роки значно постраждав спочатку від пандемії, а потім від повномасштабного вторгення. Але окрім цього існують й інші ризики. Наприклад, девелопер може збанкрутувати, а відтак під питанням опиниться можливість добудови готелю. Вкладаючись у будь-який інвестиційний об’єкт, слід ретельно вивчати забудовника, детально з’ясувати, які в нього об’єкти в портфелі, яка його репутація на ринку.
Тренд на апарт-готелі активно розвивається в нашій країні, стимулює внутрішній туризм і розвиває інвестиційну культуру в нашій країні. Ця тенденція також може призвести до збільшення розвитку туристичного сектора та підтримки місцевої економіки.