Що таке бізнес-процеси та як їх описувати?
24 лютого, 2020
Матеріал створений за підтримки Manageable
З формальної точки зору процес — це сукупність дій, які повторюються у часі й мають на меті створення цінностей для внутрішніх та зовнішніх клієнтів. Їх не можна розглядати окремо від організації як системи, адже бізнес — це живий організм, всі складові якого пов'язані між собою.
Процес як частина компанії має певні входи, виходи, механізми та правила, за умови дотримання яких наявні входи трансформуються у зрозумілі для нас виходи. Наприклад, коли приймаємо людину на роботу, на вході є певний кандидат, а на виході — оформлений працівник. Ця трансформація відбувається за допомогою певних вимог, плану проходження випробувального терміну, HR і керівника, які контролюють процес та приймають фінальне рішення.
Опис бізнес-процесів — це візуалізація діяльності компанії через детальні блок-схеми процесів.
На цьому етапі формується наочна картина функціонування кожного процесу в організації, із визначенням, хто є його власником та кінцевим споживачем. Далі, у залежності від якості виконання процесу, приймається рішення щодо його оптимізації чи автоматизації. Проте, без опису та розуміння того, що є зараз, будь-які зміни та трансформації зазнають невдачі.
Чим корисні описані процеси для бізнесу?
Аби зрозуміти, яку користь описані бізнес-процеси можуть принести бізнесу, варто поглянути на них з точки зору різних стейкхолдерів.
Користь для власника
Описані процеси дають більше свободи, адже налагодження та відточення базових процесів вивільняє час власника для пошуку нових можливостей і побудови стратегії організації. Вони дають розуміння, як розвивати компанію, оскільки він бачить повну картинку свого бізнесу та встановлює як свої сильні сторони, так і те, над чим варто працювати.
Користь для управлінців
Описані бізнес-процеси допомагають власникам чітко формулювати свої очікування від управлінців. Останні, у свою чергу, зможуть легше досягати поставлених цілей в рамках вибудуваної стратегії організації.
Користь для працівників
Кожен співробітник розумітиме загальні «правила гри» і свою конкретну роль у даній організації. Описані бізнес-процеси дають змогу вивільнити час працівників для виконання креативних та складних задач. Кожен член команди бачитиме не лише своє місце, а й власний вплив на кінцевий результат.
Користь для клієнтів
Про користь описаних бізнес-процесів для клієнтів бізнесу можна розповідати багато. Ключовим аспектом є те, що клієнти завжди повертатимуться, якщо будуть отримувати зрозумілі послуги або продукти зі сталою якістю. Описані бізнес-процеси роблять організацію прозорішою, що дозволяє клієнтам побачити, як власник розвиває свій бізнес та реагує на їхні фідбеки.