Інструкція з формування цілей і задуму компанії
24 лютого, 2020
Матеріал створений за підтримки Vysotsky Consulting
Ситуація
Власник встановлює для своєї компанії політику по цілям і задумам, це допомагає підвищувати мотивацію співробітників. Якщо ж в цій політиці припускаються помилок, то власник згодом приходить до висновку, що цей інструмент не працює і носить лише формальний характер. Тому важливо запобігти виникненню помилок при складанні цієї політики.
Рекомендації щодо формулювання
Нижче перераховані найпоширеніші питання щодо формулювання цілей і задумів, які виникають при роботі з чернетками політики.
1. Основна мета
1.1 Формулювання: «Що зробити?» або «Що робити?»
На яке питання має відповідати основна мета компанії «Що зробити?» Або «Що робити?» Зробити — це досконала форма дієслова в значенні досягти щось. Робити — це недосконала форма дієслова в значенні здійснювати якісь дії.
І це важливе питання: «Чи можна досягнути основу ціль?», «Скільки часу потрібно, щоб досягнути основної цілі?». Наприклад, компанія «XXX» прагне того, щоб підвищити ефективність бізнесу. І ми в минулому місяці підвищили ефективність 11 компаній, а цього місяця ми підвищимо ефективність ще 13 компаній. Таким чином, мета компанії — це досяжний предмет прагнень, над створенням якого ми працюємо кожен день. У багатьох видах бізнесу команда досягає основну мету кожен день, наприклад в магазинах харчових продуктів. А значить основна мета це вчинена дія. Таким чином, формулювання основної мети повинна бути в досконалій формі.
Не «підвищувати стандарти», а «підвищити стандарти»; не «годувати», а «нагодувати»; не «створювати», а «створити». Тоді ми точно можемо відстежити момент часу, коли ми «створили» або «нагодували» і вважати, що в цей момент основна мета знову досягнута. А значить компанія самореалізується.
1.2 Чи може основна мета бути спрямована на внутрішні інтереси компанії?
Наприклад, стати лідером або утримувати лідерські позиції, бути зразком для інших, домогтися визнання тощо — таких формулювань в основній меті не повинно бути. Коли у власника виникає бажання зробити таке формулювання, то йому потрібно задати собі питання: «А що станеться з моїми клієнтами, якщо ми цього досягнемо? Як це вплине на їхнє життя?». Це допоможе постановнику цілей розпізнати справжню основну мету і сформулювати її.
Основа успіху компанії — її обмін з клієнтами, він є основою лідерської позиції на ринку, можливості впливати, у визнанні суспільства.
1.3 Чи може формулювання мети відображати вид діяльності компанії?
Так, може. Наприклад: забезпечити людей смачною і здоровою їжею. Таке формулювання відображає і вид діяльності компанії. Але в такому випадку важливо не плутати основну мету і задум. В цьому випадку потрібно звернути увагу на те, щоб задум компанії описував певний образ дії, який буде приводити до досягнення цієї мети. Наприклад, задум: постачати продукти фермерських господарств жителям міста через місцеві продуктові магазини.
Поширена помилка в такому випадку підміняти формулювання основної мети формулюванням задуму. Наприклад: Забезпечити підприємства народного господарства і підприємців електронними вагами високої якості для достовірного обліку за доступними цінами. Таке формулювання не дає відповіді на питання: Що буде зроблено в результаті? Натяк на основну мету в цьому формулюванні хоч і є «достовірний облік», але його потрібно розкрити і винести із задуму.
Наприклад, основна мета: Забезпечити підприємства інструментами достовірного обліку. Задум: Постачати на підприємства народного господарства і підприємцям електронні ваги високої якості і забезпечувати їх обслуговування.
Мета повинна відповідати на питання, чому саме такий задум був обраний компанією. Найчастіше, в такому випадку, мету легше сформулювати вже після того, як ясно визначено задум.
2. Задум
Задум тим сильніше, чим він точніше. Чим він точніше, тим ясніше, що робить компанія, а що ні. Задум лежить в основі стратегічного маркетингу, він повинен містити особливості, які відрізняють компанію (те, що вона робить) від інших компаній (від того, що вони роблять). Якщо власник в точності розуміє особливості свого задуму, компанія має великі шанси на довге і успішне існування та розвиток. Є цілий ряд питань, які допомагають виявити ці особливості.
- Що є перевагою, через яку клієнт йде саме в цю компанію?
- Що саме робить компанія, щоб її послуги були привабливими?
- Чи є якісь особливі технології?
- Чи є якась певна територія або тип клієнта?
Власник повинен розуміти відповіді на ці питання і відобразити найважливіше в задумі.
Слабкий задум: Нагодувати всіх смачною їжею. Відразу виникає цілий ряд питань. Жителів усього світу? Будь-якою смачною їжею, а що означає смачною? Яким способом нагодувати? — адже способів нагодувати багато: постачати в магазини, подати в ресторані, видати у фастфуді тощо. При визначенні задуму важливо зрозуміти, окреслює він ясно, що буде робити компанія, а що вона не буде робити для досягнення основної мети.
2.1 Задум повинен містити вид діяльності компанії
Помилка, якщо задум не містить даних про те, чим конкретно займається компанія. Наприклад, задум компанії: швидко, уважно підбираємо необхідні деталі або матеріали для автовласників міста. У цьому задумі не вказано основний спосіб дії і відразу виникає питання: вони це роблять через мережу роздрібних магазинів, Інтернет або якось ще?
Інший приклад задуму компанії: Лікувати наших пацієнтів з професійним, індивідуальним підходом, доброзичливо і люб'язно ставитися до своїх пацієнтів. У цьому прикладі не вказано, від чого компанія збирається лікувати пацієнтів. Якщо вона не займається лікуванням усіх хвороб, правильним було б вказати їх спеціалізацію в задумі. Наприклад: Надавати повний спектр стоматологічних послуг нашим пацієнтам з професійним, індивідуальним підходом і з доброзичливим, люб'язним ставленням.