Які обмеження передбачено на проведення перевірок?
22 лютого, 2020
Матеріал створений за підтримки zir.sfs.gov.ua
Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на період проведення антитерористичної операції забороняється проведення перевірок органами ДФС суб’єктів господарювання, що провадять діяльність в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення.
Заборона на проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання (в тому числі проведення перевірок органами ДФС) поширюється також на суб’єктів господарювання, які здійснили державну реєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо здійснення ними господарської діяльності на території та в період проведення антитерористичної операції.
При цьому згідно з абзацом сьомим п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів запроваджується мораторій на проведення будь-яких перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються та актуалізуються Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».
Згідно з пп. 5, 6 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 03 листопада 2016 року № 1726-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 1726) на період проведення антитерористичної операції забороняється проведення перевірок органами ДФС суб’єктів господарювання, що провадять діяльність в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення.
Заборона на проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання (в тому числі проведення перевірок органами ДФС) поширюється також на суб’єктів господарювання, які здійснили державну реєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо здійснення ними господарської діяльності на території та в період проведення антитерористичної операції.
При цьому заходи державного нагляду (контролю) щодо діяльності суб’єктів господарювання, зазначених у пп. 5, 6 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1726, можуть здійснюватись у разі їх ліквідації (реорганізації) або за письмовою заявою таких суб’єктів господарювання (абзац перший п. 7 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1726).
Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються та актуалізуються Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (абзац другий п. 7 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1726).
Відповідно до абзацу першого п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) тимчасово, до завершення проведення антитерористичної операції та/або операції Об’єднаних сил (ООС), до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення вільної економічної зони «Крим» і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, як виняток із положень ст. 44 ПКУ застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент за місцем свого обліку подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості – із зазначенням реквізитів) (абзац п’ятий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів запроваджується мораторій на проведення будь-яких перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів (абзац сьомий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату цих документів, такий платник податків/податковий агент зобов’язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати (абзац восьмий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, не можуть бути перевірені контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення проведення антитерористичної операції (абзац дев’ятий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Втрата документів, що не пов’язана з проведенням антитерористичної операції, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ (абзац десятий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Зазначені в п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ положення застосовуються до платників податків/податкових агентів, які станом на 01 квітня 2017 року здійснили зміну свого місцезнаходження (місця проживання) з тимчасово окупованої території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення на іншу територію України та сплачували податки до бюджету в період проведення антитерористичної операції згідно з ПКУ (абзац одинадцятий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Платник податків/податковий агент не може застосовувати положення п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ щодо податкових (звітних) періодів після перереєстрації підприємства на іншій території України (абзац дванадцятий п.п. 38.11 п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).