Економічна модель спільного споживання (шерингова економіка)
28 листопада, 2021
Матеріал створений за підтримки ПРООН
Економічна модель спільного споживання (шерингова економіка)
«Довіра — головна валюта майбутнього» (Рейчел Ботсман).
Все геніальне — просте: для чого купляти дриль, якщо потреба використовувати його виникає вкрай рідко - позич чи візьми на прокат. Все дуже просто!
Люди завжди взаємодіяли, спільно працювали, допомагали, позичали... Проте високий інтерес до моделі спільного споживання (з бізнес фокусу) з’явився на зламі 80-90 років, а особливо активно вона зайшла у життя після 2008 року - як наслідок системної кризи та активного розвитку IT. У цей період з'являються такі гіганти, як BlaBlaCar (2006 рік), Airb&b (2007 рік) і Uber (2009 рік).
Термін «спільне споживання» було введено Маркусом Фельсоном та Джо Л. Спітом у своїй роботі "Структура громади та споживче споживання: рутинний підхід до діяльності", опублікованій у 1978 р. у виданні " American Behavioral Scientist, 21 (березень–квітень). У 2011 році «спільне споживання» було названо однією з 10 ідей журналу TIME, які змінять світ.
Дослідження опубліковане в червні 2018 року, використовуючи бібліометрику та мережевий аналіз, проаналізувало еволюцію наукових досліджень спільного споживання та виявило, що цей вираз розпочався в 2010 році з книги «Ботсман та Роджерс» (2010) «Що моє — твоє: Зростання спільного споживання».
У доповіді, підготовленій 2013 р. групою аналітиків PricewaterhouseCoopers для Європейської комісії, автори визначають економіку спільної участі як таку, що об'єднує «компанії, які застосовують бізнес-моделі, базовані на наданні доступу до чогось на ринках, які функціонують за принципом peer-to-peer». У цій моделі учасники-споживачі платять за право тимчасового використання (доступ) до ресурсу, який належить іншим учасникам (їх автори теж називають споживачами), тоді як компанія просто зводить тих і інших разом.
Транзакції в економіці спільної участі подібні до оренди або прокату, в яких один учасник платформи може за плату надати в користування свою машину, квартиру або будь-який інший об'єкт (предмет одягу, інструмент тощо). Для позначення цього процесу часто використовують поняття «ділитися» (яке і склало основу для назви цієї системи в англійській мові — sharing economy), однак директор Munk School of Global Affairs Дженіс Стайн вказує, що власники ресурсів насправді не діляться ними, а використовують їх у звичайній бізнесовій транзакції, отримуючи за це гроші.
Отже, Економіка спільного використання — це економічна модель, що визначається як діяльність на основі однорангового зв’язку (P2P), яка полягає в придбанні, наданні або спільному доступі до товарів і послуг, що часто здійснюється за допомогою онлайн-платформи, заснованої на спільноті.
Головним поштовхом стала можливість надавати послуги чи продавати товар один одному напряму, без залучення інших, часто великих гравців, тобто без посередників. Це досягається шляхом використання різних IT рішень та big data - застосунків чи децентралізованих порталів/платформ, які розміщують інформацію про послугу/товар та надають загальний доступ до них. Особлива перевага моделі спільного споживання для малого та середнього бізнесу - це легкість доступу до глобального ринку, що власне і забезпечує стрімкий ріст використання цієї моделі. Так, згідно з прогнозом PwC, ринок спільного споживання до 2025 року сягне $335 млрд, зростаючи лише в Європі на 35% щорічно.
Ключові висновки економічної моделі:
- Економіка спільного використання передбачає короткострокові р2р транзакції для спільного використання незадіяних активів і послуг або для сприяння співпраці.
- Економіка спільного використання часто включає певний тип онлайн-платформи, яка з’єднує покупців і продавців.
- Економіка спільного використання швидко зростає та розвивається, але стикається зі значними проблемами у вигляді невизначеності нормативно-правових актів та занепокоєння щодо зловживань
Основі переваги моделі полягають у наступному:
- Дешеві товари і послуги та Економія часу й ресурсів: економічна модель побудована на ідеї, що обмін певними товарами, послугами та навичками є більш ефективним. Це може зменшити витрати на доступні товари, послуги та час (не потрібно купувати дриль, щоб 1 раз скористатися).
- Фінансова вигода: додатковий дохід для провайдерів (надання житла в оренду зменшує витрати на його утримання, отримання додаткових коштів за використання наприклад транспортного засобу, який інакше простоював).
- Збільшення ринку збуту, легкість та глобалізація через використання ІТ рішень.
- Нові та кращі можливості та Раціональне споживання (доступ до речей, які потребують значних коштів для володіння: машини, обладнання).
- Сильніші спільноти. Багато платформ спільного доступу, такі як програми для спільного використання та Airb&b, мають вбудовані рейтинги та огляди, які допомагають постачальникам і споживачам бути чесними. Коворкінги та маркетплейси побудовані на ідеї міжособистісної співпраці та спільного використання ресурсів. А деякі платформи використовують свій вплив – і спільні ресурси своїх учасників – щоб допомогти тим, хто цього потребує.
Наприклад, за даними TechRepublic, Airbnb координував безкоштовне проживання для людей, які постраждали від стихійних лих, а TaskRabbit експериментував з організацією волонтерів у кризових ситуаціях. Ці та інші зусилля по зміцненню довіри допомагають учасникам спільної економіки бачити один одного як рівних, будуючи конструктивні стосунки там, де їх раніше не було.
Приклади бізнес-моделей на засадах шерингової економіки:
Р2Р кредитування
Краудфандинг/краудсорсинг
Оренда квартири/будинку (Airb&b) та каучсерфінг (CouchSerfing)
Райдшерінг (BlaBlaCar) та Каршерінг (Uber)
Коворкінг, Відкриті майстерні/лабораторії
Перепродаж і торгівля: маркетплейси (eBay, Amazon, OLX, Rozetka, Prom)
Обмін знаннями та талантами (Fiverr, UpWork)
Нішові послуги (Bike sharing)
Якщо ваш бізнес або проєкт має ознаки даної економічної моделі, викладіть їх у Канві вашої бізнес-моделі та керуйтесь принципами ведення імпакт-підприємництва на цих економічних засадах, що допоможе вам зробити ваше підприємство продуктивним, конкурентним, інвестиційно привабливим та таким, що створює позитивний вплив.