Міжнародний франчайзинг: як мінімізувати ризики і витрати
26 серпня, 2020
Матеріал створений за підтримки Franchise Capital
Розвивати бізнес на міжнародних ринках складне завдання, адже потрібно знати і розуміти місцевий ринок. У кожній країні свій менталітет, особливості економіки і законодавства, культурні особливості. А також для виходу на міжнародну арену необхідні великі інвестиції.
Як же мінімізувати ризики і витрати?
Один із варіантів — міжнародний франчайзинг. Вихід на міжнародні ринки дозволяє франчайзеру розширювати власний бізнес швидкими темпами в інших країнах. Така модель ведення бізнесу допомагає налагодити відносини між державами, а також сприяє розвитку економіки. Тому спостерігається стрімке зростання розвитку міжнародного франчайзингу не тільки у Європі, але і в країнах пострадянського простору.
Суть міжнародного франчайзингу полягає в тому, що франчайзер (власник франшизи) передає право франчайзі (покупцеві франшизи) представляти власний бренд на міжнародному ринку чи навіть в регіоні, наприклад, Східна Європа, Центральна Азія, Південна Америка, тощо.
При цьому франчайзі може використовувати торговельну марку в комерційних цілях, а також всі ноу-хау, технології і модель ведення бізнесу в цілому.
Права і обов’язки сторін регламентуються договором комерційної концесії. За допомогою міжнародного франчайзингу, франчайзер може мінімізувати ризики, пов’язані з виходом на іноземний ринок. Адже в цьому випадку право представляти бренд передається франчайзі, який знає всі тонкощі місцевого ринку, законодавства, а також потреби потенційних споживачів.
Для швидкого розвитку за кордоном власнику бізнесу необхідні вагомі інвестиції. Але водночас міжнародний франчайзинг дозволяє і мінімізувати грошові інвестиції. Адже франчайзі виплачує франчайзеру паушальний внесок за право використовувати бренд і бізнес-систему, бере активну участь у локалізації бізнес-моделі, інвестує у відкриття перших франчайзингових об’єктів, а також сплачує щомісяця роялті та інші збори.
Попри переваги, міжнародний франчайзинг має ряд недоліків:
- важко знайти компетентного франчайзі в незнайомій франчайзеру країні;
- навчивши франчайзі тонкощам ведення бізнесу, франчайзер ризикує створити собі конкурента і навіть втратити цей ринок;
- важко контролювати фінансову звітність;
- недотримання стандартів ведення бізнесу франчайзі може привести до падіння репутації бренду.
Зазвичай репутація власника франшизи (франчайзер) і розуміння місцевого ринку франчайзі, а також спільні інвестиції, призводять до швидкого зростання даного бізнесу, в чому зацікавлені обидві сторони.
Існує кілька видів міжнародного франчайзингу:
- виробничий — в цьому випадку франчайзі виробляє продукцію, використовуючи технології франчайзера і реалізує товари під його брендом;
- дистриб’юційний франчайзинг (товарний або збутовий) — франчайзер виготовляє товари під власним брендом, продає їх на особливих умовах франчайзі, який далі займається перепродажем кінцевим споживачам;
- сервісний — франчайзі надає послуги від імені франчайзера, розроблені власником франшизи.
Яскравими прикладами міжнародного франчайзингу є:
- Mail Boxes Etc. — глобальна мережа Центрів бізнес-послуг, розвиває понад 2 600 Центрів в 52-х країнах (представлена в Україні);
- Trollbeads — данська ювелірна мережа, яка розвиває понад 4 000 бутиків в 50 країнах світу (представлена в Україні);
- UPS Store — американська мережа логістичних центрів, понад 5 000 відділень;
- Baskin Robbins — кафе-морозиво, сьогодні працює понад 8 000 закладів, більш ніж в 50 країнах світу;
- RE/MAX — американська мережа агентств нерухомості, понад 8 000 офісів по всьому світу (представлена в Україні);
- Domino’s Pizza — американська мережа піцерій, представлена в 85 країнах світу і нараховує понад 16 000 ресторанів, продає понад 3 млн піц на добу (представлена в Україні);
- Pizza Hut — понад 17 000 закладів, більш ніж в 50 країнах світу;
- ZARA — торговельна мережа з продажу модного одягу, представлена в 80 країнах світу;
- KFC — мережа ресторанів швидкого харчування, налічує понад 23 000 закладів і відома в понад 100 країнах (представлена в Україні);
- McDonalds — глобальна корпорація, яка відома у всьому світі і має понад 38 000 закладів у 120 країнах світу, щодня ресторани мережі відвідує понад 70 млн відвідувачів (представлена в Україні);
- 7-Eleven — складається з понад 69 000 торговельних об’єктів (універсальні магазини).