Як обрати франшизу? Від А до Я
22 лютого, 2020
Матеріал створений за підтримки Franchise Group
В Україні — більш ніж 500 франшиз. При виборі франшизи перш за все потрібно зупинитися на певній сфері бізнесу: буде це сфера громадського харчування, послуг чи рітейлу. Тільки в громадському харчуванні успішно продаються більш ніж 20 різноманітних форматів: мобільна кав’ярня, кафе, бургерна, ресторан швидкого харчування, повноцінні ресторанні формати з обслуговуванням та алкоголем і т.д. Тож обирати є з чого.
Експерти радять купувати франшизу, яка працює мінімум рік та довела свою ефективність в різні сезони.
Вирушайте у знайому собі сферу, в якій ви швидко розберетесь та зможете заробляти. Але зважайте на свій попередній досвід — більшість франчайзерів хочуть продати франшизу не просто людині з грошима, а підприємцю з досвідом, який зможе стати повноцінним партнером.
Дайте відповідь собі на запитання:
- Чи спрацююсь я з цим франчайзером, чи сумісні ви за цінностями та підходом до бізнесу, адже відносини з франчайзером триватимуть роками і питання довіри — важливі.
Обираючи бізнес по франшизі, оцініть і свої фінансові можливості.
Вартість франшизи складається з таких платежів:
- паушальний внесок (право користування франшизою, внесок стартує в кав’ярнях від еквівалента 5 тисяч доларів);
- інвестицій у відкриття точки (ремонт, обладнання, закупка матеріалів для роботи і т.д.);
- роялті — щомісячного відрахування процента франчайзера.
Розмір роялті складає від 2 до 10% щомісячно. За ці кошти франчайзер підтримує вашу точку: проводить маркетингові активності, навчає персонал, тощо.
При цьому краще мати фінансовий резерв на випадок непередбачуваних обставин: подорожчали матеріали, конкуренти відкрили поруч точку, фінансова криза чи власник приміщення достроково розриває договір оренди.
Потенційний франчайзі має перевірити модель франшизи на тому ринку, де буде працювати. Наприклад, в Києві багато форматів не радять відкривати через високу орендну плату, натомість в райцентрах не варто експериментувати із запуском дорогих послуг.
Прорахуйте, скільки людей живе в районі чи містечку, чи по кишені їм ваші товари чи послуги, чи будуть вони затребувані саме в цьому районі – на всі ці питання у вас має бути чітка відповідь ще до купівлі франшизи.
Обираючи між декількома варіантами, поспілкуйтеся з професійними консультантами та франчайзі, які вже ведуть бізнес за цією франшизою. Так ви зможете дізнатися на що треба звертати увагу, чи справдилися їх сподівання та на які фактори треба зважати найголовніше: чи вийшли вони на прибуток в терміни, обіцяні головною компанією. Гарний знак, коли один франчайзі відкрив дві чи більше точки.
Якщо ви визначилися з франшизою, замовте у юриста або консультанта по франчайзингу експертизу договорів, які ви маєте підписати: вивчайте пункти про штрафи, умови розірвання, логістику та інше.