Розвиток франчайзингу в умовах кризи
06 August, 2020
Material created with the support of Franchise Capital
Вітчизняні та міжнародні експерти у сфері економіки і бізнесу одностайні в думці, що сьогодні франчайзинг є однією з найуспішніших форм ведення бізнесу, і з року в рік його роль зростає. У світовій економіці франчайзингова модель масштабування застосовується практично у всіх галузях.
Перелік порад щодо розвитку франчайзингу в умовах кризи
Для тих, хто купує франшизу (франчайзі)
Багатьох бізнесменів і підприємців непокоїть питання, які заходи необхідно вжити, щоб зберегти позиції на ринку в умовах кризи.
- Чи варто взагалі розширювати бізнес за допомогою франчайзингу?
- Чи справді придбання перевіреної франшизи дозволяє мінімізувати ризики в умовах нестабільності економіки?
Купуючи франшизу, яка перевірена часом, франчайзі насамперед страхує себе від закриття в перший рік роботи. Адже більше половини щойно відкритих підприємств закриваються вже в перші два роки існування.
Крім цього, франчайзі отримує всебічну підтримку від досвідчених експертів, працюючу і перевірену бізнес-модель, налагоджену систему, а також право використовувати відомий бренд.
Крім початкових інвестицій, франчайзі доведеться сплачувати щомісячні збори й платежі за користування франшизою. Але під час відкриття власного підприємства в будь-якому разі слід платити за консультації (юрист, технолог тощо), креатив (маркетолог, дизайнер), технічне обслуговування, IT та інші послуги, які дорого коштують.
В умовах кризи доцільно сплачувати роялті і вкладати кошти у вже перевірені послуги. Тобто можна сказати, що франшиза дає надію на фінансову і економічну стабільність, а також довговічність бізнесу.
Під час придбання франшизи варто пам’ятати, що на ринку існує велика кількість недобросовісних франчайзерів. Не секрет, що деякі власники франшиз не зацікавлені в розвитку і підтримки своїх франчайзі. Їх основна мета — заробити якомога більше грошей від паушальних платежів.
- Варто довіряти тільки тим брендам, які працюють на ринку не один рік і мають попит серед споживачів.
- Уважно читайте договір комерційної концесії, обговорюйте з франчайзером всі деталі проєкту.
- Вибирайте партнера, який викликає у довіру, гарантує підтримку на всіх етапах співробітництва.
Для тих, хто продає франшизу (франчайзер)
Що стосується франчайзерів, то вижити в умовах кризи досить складно, але цілком можливо, якщо зробити правильні стратегічні дії.
Кризи в різний період часу відрізняються одна від одної, адже все залежить від економічної ситуації в світі, потреб споживачів, тенденцій ринку. Тому кожен раз потрібно шукати новий вихід із ситуації. Адже те, що спрацювало шість років тому, може не принести результатів сьогодні.
Досвід показує, що в кризових умовах багато франчайзерів починають здавати свої позиції, а інші — навпаки, починають активно розвиватися.
Що стосується франчайзі, то вони не зникають з франчайзингового ринку. Вони починають шукати більш вигідні пропозиції і більш надійних франчайзерів. Саме тому власникам франшиз потрібно шукати нові рішення, щоб залучити потенційних франчайзі і утримати вже працюючих.
Вживайте такі антикризові заходи, які допоможуть зацікавити або утримати партнерів:
1. Проаналізуйте портрет потенційного франчайзі, подумайте, за рахунок чого ви можете розширити коло потенційних партнерів:
- зміщення акценту на малі міста;
- залучення старших за віком партнерів;
- аналіз пропозицій для топ-менеджерів великих компаній (в кризовий період цей сегмент особливо часто лишається без роботи);
- для інвесторів пропонуйте варіанти інвестування в нові об’єкти тощо.
2. Перегляньте концепцію наявної франшизи свого бізнесу.
Майте антикризовий формат франшизи, який буде відрізнятися від решти форматів своєю простотою реалізації, значно меншим об’ємом інвестицій, необхідних для його запуску, відповідно і меншим терміном окупності бізнесу. Найбільша кількість запитів на купівлю франшиз в економсегменті, тобто із загальними інвестиціями до 20 000 у.о. — це альтернатива самозайнятості. Якщо думаєте, що це не ваш шлях побудови франчайзингової мережі, то після закінчення кризи ви зможете прибрати цей формат зі свого оферу.
3. Продумайте формат конверсійного франчайзингу.
Приєднання до мережі окремих дрібних конкурентів зі сфери вашого бізнесу. Для таких партнерів у вас мають бути пільгові умови вступу в мережу, наприклад, максимально знижений паушальний платіж, мінімізація витрат на ребрендинг та інші.
4. Передивіться територіальну стратегію розвитку франшизи.
Зробіть комплексну територіальну пропозицію (на місто чи регіон) більш привабливою.
5. Впевнено ідіть у регіони і невеликі міста.
Досвідчені франчайзери жартують, що «Столиця — це не більше, ніж вітрина для продажу франшиз», адже останні кілька років багато компаній в боротьбі за ринок в містах-мегаполісах вже балансували на межі дохідності.
6. Паушальний (вступний) платіж: може бути тимчасово зменшений його розмір для нових партнерів або може бути надана знижка для окремих партнерів з відносно слабких регіонів чи міст з невеликою кількістю населення.
Також сума паушального внеску може бути «розбита» на кілька щомісячних платежів. Скасовувати повністю будь-який з франчайзингових платежів не радимо, але іноді це теж може бути рішенням.
7. Роялті (зазвичай щомісячні платежі): може бути тимчасово зменшене або застосоване прогресуюче роялті.
Тобто поступове збільшення розміру платежу, або можуть бути надані «канікули з виплати роялті» на певний період.
8. Скорочення поточних витрат франчайзі.
Наприклад, надання рекламних матеріалів коштом компанії-власника, здійснення безкоштовної доставки.
9. Перегляньте присутність свого бізнесу в інтернеті, додайте онлайн-складову (система доставки, онлайн-послуги, онлайн-консультант (бот).
10. Зниження вимог до приміщення та обладнання або можливість використання дешевших аналогів (можливо, імпортозаміщення).
11. Більша підтримка франчайзі на перших етапах запуску бізнесу (відкриваюча команда) і в критичних ситуаціях.
12. Участь у переговорах з орендодавцями франчайзі по орендних канікулах або зниженню розміру орендної ставки.
13. Після перегляду форматів франшизи та розміру платежів передивіться свої маркетингові інструменти, змініть акценти в презентаційних матеріалах франшизи, більше фокусуйтеся на сьогоднішніх трендах.
Навчання персоналу онлайн, надання послуг онлайн, доставка товару додому або в офіс, спільна робота через єдиний інтернет-магазин та кол-центр, робіть акцент на централізований інтернет-маркетинг.
Більше розкажіть про те, як ви допомагаєте і підтримуєте партнерів — демонструйте гнучкість і зацікавленість у побудові довготривалих партнерських відносин.
14. Позапланове проведення тренінгів та семінарів для персоналу мережі в онлайн режимі.
Цим ви допоможете зберегти дух команди, покращите кваліфікацію і налаштуєте на майбутню роботу.
15. Проведіть бенчмаркінг конкурентів, перегляньте маркетинг бренду, франшизи загалом.
16. Думайте самі і радьтеся з франчайзі про те, як стати ближчими до споживачів, як посилити комунікацію з ними.
17. Посильте контакт з кожним франчайзі і його топ-менеджерами.
Запровадьте щотижневі антикризові наради команд партнерів, постійно збирайте зворотний зв’язок, оперативно його аналізуйте і результати виносьте на обговорення з партнерами.
18. Перегляньте організацію бізнес-процесів у сторону їх систематизації та оптимізації.
19. Розгляньте можливість часткового продажу власних працюючих об’єктів (наприклад, віддалених або менш прибуткових) вашим франчайзі з метою оптимізації і зменшення операційного навантаження на головний офіс компанії.
Основне завдання франчайзера в час кризи — зберегти наявних франчайзі. Тому в окремих випадках на час кризи деяким найбільш досвідченим регіональним партнерам можна надати ширшу можливість у прийнятті управлінських рішень.
У кризових умовах у гравців франчайзингового ринку з’являються нові можливості. У франчайзерів з’являється час для:
- проведення аудиту франчайзингових точок;
- підвищення якості послуг або продуктів, сервісу загалом;
- удосконалення договорів та іншої документації.
В умовах кризи франчайзерам і франчайзі слід дуже серйозно ставитися до вибору партнерів. Тільки в цьому випадку франчайзинговий бізнес стане дійсно вигідним рішенням.