Основні терміни франчайзингу
22 February, 2020
Material created with the support of FRANCH
Перед тим, як створити або придбати франшизу, рекомендуємо вивчити основні терміни, щоб розмовляти з учасниками ринку однією мовою.
Франчайзинг ― вид партнерства, коли одна сторона (франчайзер) передає другій стороні (франчайзі) за плату (паушальний внесок) право на певний вид підприємництва, використовуючи розроблену бізнес-модель його ведення: діяти від свого імені, використовуючи технологію, сировину, товарні знаки та/або бренди франчайзера.
Простими словами: це «оренда» торгової марки і використання перевіреної бізнес-моделі.
Франшиза ― об'єкт договору франчайзингу, комплекс благ, що складається з прав користування брендом і бізнес-моделлю франчайзера, а також інших благ, необхідних для створення та ведення бізнесу.
Простими словами: це «товар», який один підприємець може продати іншому, готовому працювати під його брендом.
Франчайзер ― це компанія, яка передає за винагороду право вести бізнес, використовуючи свої ім'я (бренд) і образ подачі продукту. Франчайзер ― власник виключних прав на будь-яку ідею, фірмовий стиль або бренд.
Простими словами: власник (продавець) «товару» ― франшизи.
Франчайзі ― це компанія або індивідуальний підприємець, які купують право виступати на ринку під ім'ям франчайзера, використовуючи його бізнес-систему, а також набувають можливість навчання і отримання допомоги при створенні бізнесу.
Простими словами: покупець «товару» ― франшизи.
Майстер-франчайзі ― власник майстер-франшизи, що має ексклюзивне право на розвиток франшизи на певній території з можливістю її продажу третім особам.
Простими словами: покупець «товару» ― франшизи, який має право її перепродавати.
Договір франчайзингу ― це юридичний документ, який регулює відносини між двома сторонами ― франчайзером і франчайзі.
Простими словами: перелік прав і обов'язків між продавцем і покупцем «товару» ― франшизи.
Франчайзинговий пакет ― це форма існування готової для продажу франшизи у вигляді пакету документів для франчайзі і документів внутрішнього користування франчайзера. У нього входить бренд-бук, керівництво з управління франчайзинговим підприємством та комплект правових документів.
Простими словами: це маса документів, що описує, як правильно вести бізнес, щоб він був прибутковим.
Паушальний внесок ― це зазвичай одноразова плата, яку вносить франчайзі за надання йому права займатися конкретним видом бізнесу на певній території і з використанням товарного знака франчайзера.
Простими словами: плата за право відкрити власний бізнес під чужою торговою маркою.
Роялті ― це вид ліцензійної винагороди, періодичні виплати компенсації (як правило, грошової) за використання франшизи, встановлені пропорційно показникам діяльності, узгодженими сторонами договору, або у вигляді фіксованої виплати.
Простими словами: це регулярна плата за використання чужої торгової марки і бізнес-моделі.
Стартові інвестиції ― грошові кошти франчайзі необхідні для відкриття франчайзингової точки без урахування паушального внеску та роялті.
Простими словами: гроші потрібні для запуску бізнесу.