Стереотипне Prozorro: чи так все насправді?
07 February, 2022
Олена Парфенюк
Керівниця відділу розвитку державних закупівель майданчика Zakupki.Prom.
Існує чимало стереотипів навколо державних закупівель, і на це дійсно є свої причини. Адже багато років тендери проводилися за «зачиненими дверима» та не дуже прозорими правилами.
Тож попри те, що майже 6 років державні закупівлі проходять у відкритій системі, деякі стереотипи залишаються актуальними. Але чи всі вони відповідають реальності?
Співпрацювати з державою ризиково
Багато підприємців не наважуються розглядати державу як потенційного бізнес-партнера. Оскільки вбачають у цьому чимало ризиків, які стосуються виконання умов контракту. Наприклад, держава не зможе гарантувати фінансування чи виплати за поставлений товар, виконані роботи або надані послуги за визначеним графіком. Можуть змінюватися умови договору, такі як ціна або кількість. Насправді ці ризики властиві й компаніям, що не належать до державного сектору.
Для того, щоб перевірити платоспроможність держорганізацій, можна використовувати портал https://spending.gov.ua/new/.
Пандемія наочно продемонструвала, як держава може стати надійним партнером. В той час, як приватні підприємства скорочують витрати на закупівлі, держава продовжує проводити тендери, адже потрібно забезпечувати потреби підприємств.
Перемагати в торгах можуть тільки «свої»
Такий стереотип існує через недобросовісних державних замовників. Вони не надто переймаються своєю репутацією і дійсно можуть мати на меті корупційну вигоду. Крім того, не всі організації мають фахівців, які професійно можуть виписати вимоги до закупівлі будь-якого товару чи послуги. Тому ненавмисно допускають помилки. Але бізнес має важелі впливу. На сторінці тендеру можна поставити запитання безпосередньо держзамовнику. Або вимогу про усунення певних невідповідностей, якщо вони є. Якщо говорити про більш серйозні дії, то є можливість подавати скаргу до Антимонопольного комітету України. За результатами її розгляду підприємство можуть зобов’язати виправити умови закупівлі. Інакше замовнику доведеться заплатити штраф.
І слід розуміти, що держава зацікавлена в тому, аби провести тендер із першого разу, щоб вчасно отримати товар чи послугу. Тому бізнесу важливо вказувати на помилки у тендерній документації.
Багато вимог, підготовка та участь у тендері займають чимало часу
Щомісяця держава проводить близько 3 тис. тендерів на різні суми. Це можуть бути закупівлі, як на 20 тис. грн, так і 200 тис. грн. І, звичайно, вимоги будуть абсолютно різними. Зрозуміло, що держзакупівлі проводяться за певними правилами, які регламентовані законом.
Якщо говорити про тендери з бюджетом у шість нулів, то більшість вимог дійсно виправдана. Адже ризики, які понесе держава, помилившись у виборі партнера, є достатньо суттєвими. А ось, наприклад, закупівлі на суму до 50 тис. грн взагалі не мають чітко визначених на законодавчому рівні вимог. Тож, як правило, це мінімальний пакет документів, який залежить від того, що закуповується.
Також держава закуповує товари не тільки через тендери. Якщо бюджет контракту не перевищуватиме 200 тис. грн, замовник може скористатися каталогом Prozorro Market. Це такий собі аналог інтернет-магазину тільки для держави.