Forum Zakupki: три поради постачальнику від компанії «Воля»
23 April, 2021
Через коронакризу значною мірою змінилися відносини закупівельників та постачальників. Обидві сторони вимушені активніше шукати компроміси та вчитися домовлятися. Чому це важливо робити та як покращити співпрацю — говорили на цьогорічному IX Forum Zakupki, який проходив в онлайн-форматі. Свої поради постачальникам дала і Наталія Гребенюк, керівниця тендерного відділу компанії «Воля».
Базу клієнтів потрібно не тільки дбайливо зберігати та оновлювати, а й керувати нею. Це ваш актив.
Але часто в компанії на подібне не звертають уваги і віддають на управління менеджерам. І як наслідок потім втрачають. Одного разу, ще до пандемії, до нас приїхала компанія-постачальник обладнання. Під час розмови ми запитали, чому не бачимо їхньої пропозиції, адже зараз проводимо тендер. А виявилося, що вони не знали про нього. Чому? Вони нещодавно звільнили співробітника, у якого була реєстрація на Zakupki.Prom. Тобто співробітник пішов, забравши з собою базу клієнтів і всі реєстраційні параметри. Більш того, він знав про наш тендер і брав участь, але вже від імені нової компанії. Тож при зміні співробітників повинна бути передача справ і збереження бази клієнтів. Це не всі можуть собі дозволити, проте потрібно думати, які витрати вам необхідно понести сьогодні, щоб не отримати втрати завтра.
Необхідно розмовляти зі своїм покупцем.
На якомусь етапі всі вирішили, що пандемія — це форс-мажор, і за невиконання договору нічого не буде. Це величезна помилка. У всьому світі пандемія сама по собі не є форс-мажором. Тож якщо ви розумієте, що вантаж, який ви пообіцяли покупцеві в рамках договору, фізично неможливо доставити вчасно, — розмовляйте зі своїм покупцем. Але все спілкування має бути виключно в письмовій формі.
Почніть з повідомлення, наприклад: «Ми не можемо забезпечити своєчасну поставку у зв'язку з такими-то причинами. Ми пропонуємо…» і ось далі вже ви дивитеся і аналізуєте, що ви можете запропонувати.
Якщо покупцеві не актуальна поставка через 100 днів, то намагайтеся з ним домовитися про розірвання договору. І, звичайно, при цьому аналізуйте, які зобов'язання у вас вже є з вашим постачальником. Це може бути повернення отриманої передоплати, відстрочення поставки, відмова від пені, штрафів тощо. Тобто ви розмовляєте зі своїм постачальником. Припустимо, він нерезидент, і може надати довідку про зупинення процесу виробництва, тоді на підставі цього листа ви домовляєтесь зі своїм покупцем.
Комунікуйте з компанією-замовником, коли берете участь у тендері.
Пам’ятайте, що ви можете поставити запитання. Тобто письмово та усно, завжди в технічному завданні є контакти відповідальних співробітників із боку компанії-замовника. І вам обов'язково дадуть відповідь. За однієї, простої причини — ми зацікавлені купити. На що ми дивимося в комерційних пропозиціях? Так, ціна відіграє велику роль, але важлива і відстрочка платежу, умови оплати, умови доставки тощо. Тобто, якщо ви можете запропонувати декілька варіантів, — обов'язково пропонуйте.
Повний запис виступу Наталії Гребенюк можна переглянути за посиланням.