Як обрати доменне ім'я для свого сайту
15 April, 2021
Домен — ім’я інтернет-сайту. Саме його вводить користувач в адресний рядок браузера, щоб потрапити на інтернет-сторінку. Жоден сайт не може нормально функціонувати без адреси. Теоретично можна потрапити на сайт і за IP-адресою, але погодьтеся, користувачу краще запам’ятати та зручніше вводити літери доменного імені, а не набір цифр з точками.
У цьому матеріалі я розкажу, як вибрати домен для сайту і на що звернути увагу.
Спочатку з'ясуємо, із чого складається домен. Зробимо це на прикладі імені test.com, в якому «test» — це ім’я, а «com» — доменна зона. Доменна зона — це набір символів після імені.
Для реєстрації доступно більше 1000 різних зон. Вони поділяються на:
- географічні (територіальні): kyiv.ua, dp.ua, kh.ua тощо;
- українські загальні: com.ua, net.ua, in.ua тощо;
- національні: ua, es, uk тощо;
- міжнародні загальні: com, net, biz тощо;
- тематичні: blog, pro, travel тощо;
- спеціальні: gov.ua, aero, mil тощо.
Розкажу докладніше про них:
Географічні (територіальні) доменні зони вказують на конкретне місто. Доменна зона Києва — kyiv.ua, Дніпра — dp.ua. Обирати їх потрібно тоді, коли ваша діяльність спрямована на один регіон.
Українські загальні зони не вказують на конкретне місто, але мають прив’язку до України, оскільки мають приставку ua. Найпоширеніша загальна українська зона — com.ua. Вона налічує більше 320 тисяч імен. Загальні зони ідеально підходять для сайтів, які провадять діяльність на всій території України без прив’язки до конкретного міста.
Національні доменні зони вказують на країну. Національний домен України — ua, але з ним не все так просто. Для його реєстрації власник має спочатку зареєструвати однойменну торговельну марку. Без зареєстрованої ТМ купити домен ua не вдасться. Але якщо вона у вас є — оптимальним варіантом буде саме ця доменна зона.
Міжнародні загальні доменні зони не мають прив’язки до країн чи міст. Спочатку вони мали прив’язку до діяльності сайтів. Так, наприклад, домени com використовувались для сайтів комерційних структур, а домени org — для некомерційних. Але згодом усі обмеження були зняті і реєстрація доступна кожному. Обирати такі зони краще для інтернет-проєктів, які орієнтовані на міжнародні ринки.
Тематичні доменні зони з’явились відносно нещодавно. Як зрозуміло із назви, такі зони вказують на конкретну діяльність сайту (бізнесу). Вибір тут дуже великий, для кав’ярні ідеально підійде домен у зоні coffee, а для магазину подарунків — gift. Завдяки тому, що ці зони заявились нещодавно, в них можна знайти велику кількість вільних імен.
Спеціальні доменні зони є зонами з обмеженим доступом. Тобто, щоб їх зареєструвати, потрібно підтвердити своє право на отримання імені. Наприклад, зона aero доступна виключно для авіаційних компаній, а gov.ua реєструють для сайтів державних органів, установ чи підприємств.
Технічно жодних відмінностей у доменних зонах немає. Сайт буде однаково гарно працювати як на домені com, так і на домені kyiv.ua.
Тепер перейдемо до критеріїв вибору домену.
Як обрати домен — 4 основних критерії
1. Обирайте ім’я, яке легко запам’ятати та вимовити.
Коли ви будете називати адресу сайту своїм клієнтам, вони мають її запам’ятати. Можна і потрібно наносити адресу на роздавальний матеріал: візитівки, буклети тощо, але все одно — краще, щоб потенційні відвідувачі запам’ятали адресу. Навіть якщо клієнт не запам’ятає доменну зону, він може запам’ятати ім’я. У такому випадку можна буде ввести ім’я в пошуку та знайти потрібний сайт. Важливий момент: вимова та написання адреси мають бути однозначними, щоб не допустити помилок при пошуку чи введені адреси у браузері.
2. Обирайте коротке ім’я.
Більшість доменних зон дозволяють зареєструвати ім’я з 1 до 63 символів. Зрозуміло, що практично усі домени з однією-трьома літерами вже зайняті, але потрібно шукати найкоротші варіанти. Якщо назва вашої компанії містить декілька слів, то можна зареєструвати домен, який буде складений з перших літер цих слів — абревіатури. Так ім’я буде легше запам’ятати і вписати в адресний рядок браузера.
3. Оберіть доменну зону, яка підходить вашій справі.
Технічних відмінностей у доменних зонах немає, але вони можуть добре відображати направленість і суть вашого бізнесу або його територіальну прив’язку. Якщо ви плануєте провадити діяльність виключно в межах одного міста, оберіть територіальний домен, наприклад, kyiv.ua. Якщо у планах працювати на всю Україну, оберіть загальну українську зону com.ua. За наявності міжнародних планів — обирайте com.
4. Використовуйте ваш бренд у домені.
Ідеальний варіант, коли доменне ім’я відповідає назві вашої компанії. У такому випадку у клієнтів та відвідувачів інтернет-представництва буде чітка асоціація сайту з бізнесом. Вкладаючи кошти в просування бренду, ви автоматично просувайте і сайт. Якщо однойменний з брендом домен зайнятий, спробуйте перевірити іншу зону.
Рекомендації по реєстрації та обслуговуванню доменів
Мало лише обрати правильне та милозвучне доменне ім’я, потрібно ще й правильно зареєструвати та обслуговувати його. Процес реєстрації домену нескладний, як і обслуговування загалом. Але потрібно врахувати деякі моменти, щоб у майбутньому не зіткнутись із проблемами.
Три рекомендації:
1. Реєструйте домен на свої правдиві дані.
При реєстрації домену обов’язково потрібно вказати прізвище, ім’я і по батькові майбутнього власника. Додатково вказують також електронну пошту та фізичну адресу. У разі купівлі домену для юридичної особи обов'язково вкажіть її назву під час оформлення.
Моя рекомендація — вказуйте достовірні дані. Якщо дані будуть вказані неправдиві, ви не зможете підтвердити своє право на домен.
2. Слідкуйте за актуальністю даних, які вказали при реєстрації.
На електронну пошту, вказану при реєстрації, компанія-реєстратор відправлятиме рахунки на продовження домену та іншу важливу інформацію, яка стосується обслуговування. Якщо пошта буде неактуальною, ви не отримаєте лист і можете проґавити домен.
3. Продовжуйте послуги вчасно.
Мінімальний термін, на який можна зареєструвати домен, — 1 рік. Максимальний для більшості зон — 10 років. Після настання дати закінчення домену він блокується і чекає оплату від власника 30 діб. Після цього періоду більшість доменів переходить у статус «redemption period» ще на 30 діб. Вартість відновлення доменів у такому статусі зазвичай коштує у 5-10 разів більше, ніж звичайне продовження. Після 60 діб домен переходить у статус видалення. Протягом 5 діб він видаляється і стає доступним для реєстрації іншим користувачам. Тому, щоб не втратити ім’я або не переплачувати за його продовження, — вносьте оплату заздалегідь.
Реєстрація домену — обов’язковий крок для створення власного інтернет-сайту. Правильно обраний домен дозволить вам швидше отримати відвідувачів сайту, популяризувати власний бренд та отримувати нових клієнтів. Нехай ваші домени стануть відомими на весь світ та приносять прибутки!
Олег Рівтін
Директор з маркетингу Cityhost.ua