Шоста річниця системи Prozorro: що змінила реформа держзакупівель
01 August, 2022
До 2016 року відслідковувати як і куди витрачалися кошти платників податків було майже нереально, адже все «найцікавіше» відбувалося за зачиненими дверима кабінетів чиновників. Можливо, ми й зараз би жили за аналогічними правилами: без можливості подивитися куди витрачають кошти садочки, школи або лікарні, скільки грошей пішло на новий дитячий майданчик чи ремонт дороги. Ситуація повністю змінилась завдяки волонтерській ініціативі, яка з'явилася після Революції гідності. Команда волонтерів розробила ідею нового концепту проведення державних закупівель та запропонувала її уряду.
Реформа Prozorro в пілотній версії почала працювати у 2015 році, а з 1 серпня 2016 року вже стала обов'язковою для всіх державних організацій в Україні. Що ж змінила реформа?
Відкрито доступ до ринку державних закупівель
Вже 6 років кожен з нас може проаналізувати як держава розпоряджається коштами платників податків, а бізнес має доступ до великого ринку публічних закупівель. Кожного року цей ринок зростає. За даними модулю аналітики системи, за 2021 рік в Prozorro було проведено майже 800 тисяч тендерів. Внаслідок цих закупівель бізнесом було укладено контрактів на 775,5 млрд грн.
Фактично, кожен підприємець, незалежно від форми власності чи розміру компанії, може продавати в Prozorro, адже держава купує товари та послуги різних категорій. В сьогоднішніх реаліях для деяких бізнесів саме держзакупівлі стають «рятівним човном», який дозволяє втриматись на плаву. Відкритість та прозорість системи дає змогу збільшити конкуренцію, яка безпосередньо впливає на економію коштів. За минулий рік на тендерах держава зекономила 50 млн грн.
Встановлено контроль за сферою держзакупівель
Завдяки відкритості даних стало простіше контролювати та аналізувати процес проведення закупівель. Відповідні органи мають можливість оперативно реагувати на ті чи інші порушення. За 2021 рік понад 10 тисяч закупівель потрапили на моніторинг до аудиторської служби.
Підозрілі тендери виявляють, як автоматично (шляхом певних ризик-індикаторів), так і за участі різних громадських організацій, які мають можливість повідомляти про порушення в закупівлях. Після чого вже аудитори долучаються до перевірок. Крім того, учасники тендерів можуть подати скаргу до Антимонопольного комітету України, якщо їх права були порушені. Якщо скаргу задовольнять, то замовник має виконати рішення тендеру, інакше ризикує отримати штраф. Завдяки прозорості системи можна легко відслідкувати всі дискримінаційні вимоги та корупційні схеми, якщо вони мають місце.
Змінено підхід до проведення державних закупівель
Метою електронної системи було максимальне спрощення процесу проведення закупівлі. Тому в Prozorro є механізми, які дозволяють швидко знайти потрібні тендери, відслідкувати важливі дати та запобіжні обмеження, що унеможливлюють допущення помилок. Завдяки інтеграції з держреєстрами, певні довідки для переможців тендерів формуються автоматично, тож учасникам не потрібно їх готувати самостійно.
Звичайно, не всі закупівлі потребують великого переліку вимог, адже все залежить від суми тендеру та, власне, того що купується. Тому для невеликих, циклічних закупівель був розроблений електронний каталог Prozorro Market. Працює він за аналогом звичайного інтернет-магазину, де держзамовник може купити певний товар за лічені хвилини. Так організація економить ресурси та швидше забезпечує свої потреби.
Реформа державних закупівель залишається однією з найуспішніших реформ. За шість років система Prozorro довела свою ефективність, що підтверджується багатьма міжнародними нагородами. Зараз як ніколи важливо максимально правильно розпоряджатися державними коштами, щоб пришвидшити перемогу нашої країни.