Податок на цифрові послуги очима Amazon-підприємців
24 December, 2021
Андрій Матяш
Керуючий партнер міжнародної юридичної компанії 4В.
Міжнародна юридична компанія 4В з досвідом 7 років з супроводження Amazon-підприємців в США та ЄС.
Компанія 4B стала першою компанією з України, а також першою з СНД і країн Східної Європи, що отримала лейбл Amazon SPN і приєдналася до мережі постачальників послуг відібраних самим Amazon. Місія — допомагати бізнесу системно розвиватися на іноземних ринках.
Влітку 2021 року Верховна Рада України ухвалила закон, спрямований на урівняння в оподаткуванні місцевих та зарубіжних компаній, що надають електронні послуги українцям. А вже з 1 січня 2022 року закордонні IT-компанії платитимуть 20% ПДВ до бюджету України.
Ухвалення закону було очевидним, оскільки у світі вже понад 60 країн запровадили подібний податок.
Від країни до країни відрізняється назва: Digital tax, Google tax, а у Франції назву дали з перших літер великої четвірки, що сплачуватиме податок — GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon).
В Україні податок на цифрові послуги становитиме 20%, як і ПДВ. В інших країнах податкова ставка відрізняється:
- Норвегія — 25%
- Сербія — 20%
- Індія — 18%
- Туреччина — 18%
- Нова Зеландія — 15%
- Австралія — 10%
- Японія — 10%
- Канада (Квебек) — 9,975%
- Швейцарія — 7,7%
Під сплату податку на цифрові послуги в Україні потрапляють Google, Netflix, Booking.com, Bloomberg, Apple, Coursera, але в нашому матеріалі ми розберемо, як платитимуть Amazon, Etsy.
Як закон вплине на продавців світових маркетплейсів?
У 2021 році з України на Amazon працює понад 10 000 продавців та сотні продавців на Etsy.
Обсяги надання послуг маркетплейсами для резидентів України звичайно ж перевищують 1 млн грн, що є одним із трьох критеріїв до сплати 20% податку.
Але гіганти пішли таким шляхом, що додаткові витрати не ляжуть на їхні плечі, а перейдуть на кінцевого споживача, у нашому випадку — продавця. Маркетплейси повторили досвід інших країн, де вже сплачують податок на цифрові послуги. Вже на початку грудня 2021 року Amazon і Etsy надіслали продавцям листи про те, що з 1 січня 2022 року до наших послуг додається 20% ПДВ.
На які послуги поширюється податок і на скільки це буде відчутно продавцям на маркетплейсах?
Розберемо на прикладі Amazon. Майданчик вже повідомив своїх клієнтів і розмістив роз'яснювальні матеріали в розділі підтримки продавців.
Але для початку розвіємо міф — податок не нараховується на суму проданого товару, а лише на комісії та послуги маркетплейсу:
- Monthly subscription fees
- Selling on Amazon fees
- Advertising fees
А тепер давайте порахуємо.
Це звіт одного з наших клієнтів. FBA selling fees — $ 12618, Cost of Advertising — $ 20254.
За місяць продажів послуги Amazon склали 12618 + 20254 = $32872, а тепер додамо до цього сплату ПДВ 32872 * 20% = $6574.
Тобто наприкінці місяця, підприємець отримає виплату від Amazon менше на $6574.
Хто платитиме податок «на Amazon»?
Насамперед це стосуватиметься продавців резидентів України, що працюють як фізичні особи або ФОП.
Так, ФОП першої та другої групи єдиного податку підпадають під 20% ПДВ, оскільки законодавством прирівнюються до фізичних осіб. Водночас ФОП третьої групи та юридичні особи зможуть уникнути податку. Для цього їм варто ввести в акаунті продавця свій ПДВ номер, про це повідомляє Amazon.
«Ви повинні надати свій ідентифікаційний номер платника податків або реєстраційний номер платника ПДВ, виданий у тій самій країні, що й ваша юридична адреса».
Як Amazon дізнається, що я резидент України?
Досвідченим Amazon-селлерам відомо, що розгадати одного власника двох акаунтів маркетплейс може навіть за манерою роботи всередині акаунту. Але Amazon сам озвучив критерії, за якими він відносить власника облікового запису до резидента України:
- Юридична адреса
- Реєстраційний номер платника ПДВ
- Налаштування адреси доставки та зворотної адреси за замовчуванням
- Банківська інформація
- Інформація про кредитну картку
Хто сплачуватиме податок на цифрові послуги фізично?
Оскільки закон стосується цифрових послуг від нерезидентів України, то подають звітність і сплачують податок вони самі. Підприємцям, які працюють на Amazon, не потрібно подавати звіти до податкової.
Сервіс для реєстрації платників-нерезидентів ПДВ все ще перебуває на стадії розробки (грудень 2021 року). Але e-commerce підприємцям не варто сприймати це як можливість відстрочити нові витрати, платформи нараховуватимуть ПДВ з 1 січня 2022 року.
Висновок
До того як Google, Amazon та інші компанії оголосили про списання 20% ПДВ із покупців, ходили думки, що Україна не зможе залучити світових лідерів до сплати податків. Але насправді для таких компаній 20% не стоять на кону особистого доходу, тут працюють репутаційні ризики, і компанія не може собі дозволити ігнорувати нововведення.
Для України це можливість поповнити бюджет країни. І звичайно — дати можливість вирости місцевим юридичним компаніям. Раніше складалися не конкурентні умови через той самий ПДВ, місцевий бізнес був змушений надавати свої послуги на 20% дорожче у порівнянні з закордонними провайдерами послуг.