Підприємницький університет: переможці конкурсу університетських стартапів
18 March, 2021
Розвиток екосистеми стартапів в Україні створює можливості. Якщо нещодавно можна було лише взяти участь у хакатоні або спробувати потрапити в закордонний бізнес-інкубатор, то зараз знайти україномовну акселераційну або інкубаційну програму — не проблема для стартапів на будь-якій стадії розвитку.
У цій екосистемі університети завжди є і будуть важливою складовою, адже найкращі розуми та інноваційні ідеї — саме серед молоді. За останні кілька років Україна може похизуватися прикладами студентських стартапів: Elomia — бот-психолог, що оперативно допомагає людям з депресією та тривогою і заснований студентами та випускниками Харківського політехнічного університету. Ще одні харків’яни, IOON, розробили пристрій, який перетворює воду на антисептик. Cервіс для автоматичного підбору подарунків GiftHub започаткували студенти Київського національного університету. Це далеко не одиничні приклади. Їх секрет не лише в інноваційному мисленні, правильному ставленні до помилок та бажанні працювати, але й у стартап-середовищі, в яке вони потрапили.
Нова програма для студентів «Підприємницький університет» має на меті сформувати підприємницьку екосистему в університетах. Програма реалізується національним проєктом Дія.Бізнес спільно з мережею стартап-інкубаторів YEP, Міністерством освіти і науки України, Українським фондом стартапів, за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Головна мета проєкту — вивести університетське підприємництво в Україні на якісно новий рівень та запустити тренд на створення стартапів серед молоді і студентів.
Валерія Іонан
Перший етап проєкту стартував в осінньому семестрі 2020 — в усіх університетах, які заповнили заявку від YEP, почали викладати курс «Інноваційне підприємництво та управління стартап-проєктами». За цей час близько 3000 студентів пропрацювали більше 400 ідей! Показовим є факт, що не тільки студенти зацікавились створенням стартапів, а й викладачі.
Які ідеї стартапів перемогли і пройшли в фінал конкурсу університетських стартапів? Своїми кейсами і планами ексклюзивно діляться із порталом Дія.Бізнес три команди переможців.
Галерея ароматів, що нагадують про важливі події — Заріна Назрієва розповідає про стартап Memoria
Як часто ви переглядаєте свої фотографії та відео в галереї? Любите згадувати теплі моменти і відчувати емоції, як на фото?
Студенти другого курсу Факультету економіки моря Національного університету кораблебудування імені адмірала С. О. Макарова презентували ідею стартапу, з яким можна подорожувати в часі.
Memoria — це ідея додатку, в якому ви зможете колекціонувати фото, відео, музику, запахи та прив'язувати їх до конкретних життєвих подій.
Про ідею
Ідея для стартапу виникла в Заріни під час розмови з другом. Вони обговорювали парфуми, і несподівано Заріні спало на думку, що добре було б не просто колекціонувати спогади у вигляді світлин чи відео, а ще й додавати аромати парфумів, які ти використовував того дня. Заріна впевнена, що запахи тісно пов'язані з емоціями. І що конкретний запах зможе підсилити будь-який спогад.
Як це працюватиме?
Ви завантажуєте застосунок, налаштовуєте доступ до матеріалів, які дозволяєте використовувати застосунку, і час, коли додаток питатиме про парфум і ступінь важливості події. За деякий час програма запропонує вам поринути в спогади: переглянути фото і відео, скористатися тим самим парфумом. Ви маєте вдихнути аромат, щоб більш емоційно пережити спогади.
Про продукти стартапу
Крім застосунку, Заріна розмірковує над тим, щоб пропонувати споживачу колекцію парфумів у маленьких пляшечках, а також ароматизатори для дому.
Як відбувалась робота над стартапом?
На початку семестру куратор сказав, що тепер у них є новий предмет — інноваційне підприємництво. У межах курсу студенти навчались за матеріалами і методичками YEP і працювали над власними проєктами. У групі було спочатку близько 10 ідей стартапів. Заріна перед цим працювала над іншим проєктом, але зупинилась на розвитку власної ідеї. Заріна працює в команді з одногрупником Нікітою Колядою. Він відповідатиме за технічні моменти та дизайн, а Заріна — за налагодження процесів.
Які плани?
Далі команда стартапу братиме участь в інкубаційній програмі YEP!Starter, а в серпні поїде на інноваційну конференцію Startup Day в Естонії.
Велика мета локального туризму. Кейс Олени Касьян, оптимізованого маркетплейса ОК Town
ОК Town — це команда студентів із Києва та Сум, що працюють над створенням нового туристичного маркетплейса.
Про продукт
Це — оптимізований маркетплейс у сфері послуг і локального туризму. Задачею продукту є створення нового методу рекламування на території міста.
Команда працює з B2B клієнтами (тобто бізнесами), але кінцевий споживач — люди майже будь-якого віку (від 16-18 років до 60 років). «Коли ми рекламуємо майстеркласи, то це можуть бути і курси з ліпки глини, і вечірні посиденьки в кафе за келихом вина з розмовами про мистецтво. Ми хочемо охопити якомога більше як молоді, так і людей похилого віку, та допомогти відшукати саме той вид відпочинку, який їм підійде».
Чим ОК Town відрізняється від конкурентів?
Фіча продукту — онлайн-аудіотур, що розроблений ОК Town! для мобільного додатку із прив’язкою до Google-карт. Тобто будь-який турист зможе купити онлайн-тур і відвідати екскурсію, де послухає про різні пам’ятки та місця.
Команда
Наразі в команді три людини — Артем Рудіченко (студент СДУ, факультету «Облік та аудит»), Яніна Гречіхіна (КНТЕУ, «Готельно-ресторанний бізнес»), Олена Касьян (СумДУ, «Реклама та зв’язки з громадськістю», «Державне управління та адміністрування»). Ця команда сформувалась на першому етапі Підприємницького університету і дійшла до фіналу. Зараз ще п’ятеро людей хочуть долучитися до команди.
Як виникла ідея?
Перш ніж прийти в проєкт «Підприємницький університет», Олена Касьян працювала над ідеєю більше 2 років. Однак отримувала невтішні фідбеки щодо ідеї.
Проблема була, але її не було видно.
Люди казали, що це нікому не потрібно і хто взагалі займається локальним туризмом. І в той же час люди питали: «А де знайти це? Куди телефонувати?».
Раніше проєкт був спрямований на музеї, а зараз переорієнтувався на локальний туризм і розвиток малого бізнесу. Зараз все збіглося: і час, і конкурс, і Підприємницький університет, і пітч — проєкт повністю знайшов, куди він буде йти. «Ми знайшли свою «доріжку» і плануємо запускати. До цього ми довго сиділи над ним, але боялися його запускати».
Як це працюватиме?
Спершу команда мала ідею типового вебсайту, але потім задум трансформувався у маркетплейс. І тепер кожен зможе опублікувати свою локальну туристичну пропозицію. «Щойно відкоригуємо всі фільтри, щоб бізнесам було зручно публікувати, а клієнту — шукати послуги, налаштуємо роботу акаунтів — одразу почнемо робити мобільний застосунок».
Застосунок — це фінальна мета, адже саме його можна прив’язати до Google Maps і за геолокацією обирати собі відпочинок та завантажувати онлайн-тури. «Вже за пів року, якщо наберемо обертів, хочемо запустити API для спрощення роботи з більшими підприємствами. Це значить, що ми зможемо синхронізуватися з їхніми вебсайтами і їм не потрібно постійно постити тури до нас — це буде робитися автоматично».
Плани та MVP
Зараз команда працює над MVP (Minimum viable product) — продуктом з мінімальним функціоналом, який можна дати користувачам для використання. Це буде вебсайт, де можна знайти локальні тури Сумської області. Людина заходить на маркетплейс, встановлює фільтр, який їй найбільш цікавий, та обирає щось конкретне із запропонованого списку бізнесів на сайті. Далі вона бачить перелік всього, що входить у ціну, порівнює різні результати та може одразу сконтактувати з компанією й обговорити деталі.
Ознайомитися з прототипом маркетплейсу та дати відгук: https://oktown2021.wixsite.com/oktown.
Зараз команда знаходиться в інкубаторі YEP!Starter. «Коли зрозуміємо наші перспективи, дуже хочемо взяти участь у конкурсі USF, який фінансує молоді стартапи та допомагає їм розвиватися. Для створення прототипу наразі теж потрібні кошти, тому ми з командою вкладаємо власні на свій страх і ризик, адже віримо в цю ідею», — ділиться Олена.
Нове майбутнє сонячної енергетики — кейс проєкту Warm Wall
Екологічно та економічно вигідне рішення для опалювання будинків — те, над чим вже понад рік працює команда стартапу Warm Wall викладачів Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Вони вже мають досвід ведення бізнесу та прототип свого проєкту — справа була лише у слушній можливості.
Поштовхом до подальшого розвитку проєкту стала ініціатива «Підприємницький університет», де автори навчалися разом із власними студентами та вирішили спробувати свої сили в національному конкурсі стартапів. І недарма — Warm Wall стали найкращим викладацьким стартапом, потрапили до інкубаційної програми YEP!Starter та виграли подорож на інноваційну конференцію Startup Day, яка відбудеться в Естонії у серпні 2021. Про стартап розповідає один з його натхненників — Володимир Стаценко.
Про команду та бекграунд
Стартап має сформовану команду з шести викладачів та викладачок університету: Володимир та Юрій Стаценки, Лілія Накашидзе, Михайло Шеін, Віталій Страшко та Надія Федоряцька. За плечима в них вже є досвід роботи на національному ринку: у минулому команда працювала над наукомістким проєктом Plazmofor для покращення роботи автомобільних двигунів.
Яка мета проєкту?
Гасло стартапу дуже просте й водночас дуже амбітне — «Мисли глобально, дій локально!». Отже, з глобальним потеплінням вони починають боротися на локальному, українському ринку. Технологія Warm Wall обіцяє знизити споживання викопних джерел енергії та викиди вуглекислого газу. Це хороша новина як для екологів, так і для тих, хто прагне споживати та платити за електроенергію менше.
Як працює технологія?
Warm Wall перетворює стіни та дахи на геліосистеми великої площі. Отже, одночасно забезпечує теплоізоляцію та конвертує сонячну енергію в теплову й електричну. Сонце цілий рік нагріває панелі: влітку тепловий акумулятор накопичує енергію, а взимку віддає її. У такий спосіб знижуються витрати на кондиціонування приміщення в теплий час року та опалення будівлі в морози.
Як показує дослідження ринку стартапів, наразі аналогів їх винаходу практично немає. А ті, що є, програють за ціною, ефективністю перетворення енергії або багатофункціональності.
Плани на майбутнє
Плани майже такі самі глобальні, як і мета — пройти інкубаційну програму YEP!Starter, поїхати на інноваційну конференцію Startup Day в Естонії, успішно і масштабно вийти на український, а згодом і на світові ринки.
Як долучитися до проєкту?
Навесні до проєкту планують долучитися ще близько 30 вишів, а національний конкурс стартапів студентів та викладачів обіцяє стати хорошою традицією в майбутньому.
Якщо ви викладач та хочете долучитися до ініціативи — заповніть форму на сайті YEP і протягом тижня з вами зв'яжеться менеджер програми.