Як отримати успіх у залученні інвестицій?
28 May, 2020
Масштабувати бізнес без інвестицій неможливо
Інвестиції — інструмент, без якого успішний бізнес розвивається тільки до певного моменту. Якщо у вас великі плани, велика стратегія і цілі, то постає питання — коли, на якому етапі і як ви будете залучати інвестиції. Тому що масштабувати бізнес в десятки, сотні і тисячі разів без інвестицій неможливо.
Це жорстоко і несправедливо, якщо ви не даєте можливість інвесторам вкласти гроші в вашу процвітаючу компанію. У такому випадку вони вкладають активи в гірші бізнеси або взагалі витрачають на непотрібні речі. Тим самим гублять довіру до підприємців. Тож дайте їм можливість вкласти гроші у вашу компанію.
Інвестиції бувають: грошові, технологічні, ресурсні. Технологічні — коли хтось вам дає технологію, якої у вас немає. Ресурсні — коли хтось вам дає ресурси. Ресурси можуть бути різні: база клієнтів, новий ринок, особливі знання, патенти, торгові марки тощо.
Про які види інвестування ми не говорили б, все одно їх всі потрібно розглядати з фінансової точки зору. Гроші — це інструмент, який дозволяє порівняти відносну цінність речей і прийняти правильне рішення на рахунок вкладу.
Я хочу, щоб ви повністю змінили свою точку зору щодо інвестицій. Залучати інвестиції — це не ходити з простягнутою рукою і просити грошей. А давати інвесторам можливість заробляти, примножувати капітал, брати участь у створенні кращого майбутнього для людей — ось що таке інвестиції. Звичайно, це працює за умови, що ви отримані активи правильно використовуєте.
Фактори, які впливають на успіх залучення інвестицій:
- Гарний продукт. Інвестор вкладає в бізнес, він дивиться і оцінює продукт, який виробляється.
- Перспективи ринку. У вас величезні шанси отримати класні інвестиції на шалено зростаючому ринку. Якщо є продукт, у якого великі перспективи, то можна отримати дуже великі інвестиції, тому що вартість ринку в майбутньому зросте в рази.
- Особистість засновника(команда). Вона дуже важлива. Є люди, яким легко довірити свої гроші, а є ті, з ким взагалі не хочется мати спільної справи. В особистості власника важливо, щоб він був стабільний, цим інвестор скорочує ризики. Бажано, щоб він працював в одній індустрії довгий час, робив один і той самий продукт, а не кидався з боку в бік, дотримувався етичних принципів. Тим власникам, які збираються залучити інвестиції, необхідно займатися правильним особистим іміджем, демонструвати послідовність, грунтовність, професіоналізм, відданість одним і тим самим цінностям. Саме це буде коштувати сотні тисяч доларів в очах інвестора.
- Можливість захисту бізнесу (ТМ, патенти). Це для інвестора говорить про те, що ніхто не зможе повторити, вкрасти або забрати актив, в який він вкладає кошти. Тому, коли інвестор купує юридично захищену компанію, то це величезний плюс. Це ще одне логічне підґрунтя, що його інвестиції і гроші будуть захищені.
- Ризики середовища. Самі по собі ризики в країнах СНД дуже високі. Ось уявіть, один і той же проєкт із тим же продуктом, особистістю засновника і патентами, то цей проєкт у США буде в 10 разів інвестиційно привабливим, ніж в країнах СНД. Тому що у нас величезні ризики середовища. Ніхто не може дати гарантій, що буде через рік із податками, підприємництвом і т.д.
Для роботи з інвестиціями також важливо добре усвідомлювати, хто такий інвестор. Тому що ми з вами завжди наступаємо на одні й ті ж граблі. Ми думаємо, що інвестори — такі ж бізнесмени. Але це не так. Підприємець створює бізнес, який буде приносити гроші, вкладаючи туди свою працю, ресурси та розум. Інвестор вкладає капітал, щоб його примножити. Підприємець прагне до прибутковості компанії, а інвестор прагне до того, що він вкладе гроші й отримує більше грошей (отримає зростання капіталу). Підприємець вкладає свої гроші в розвиток, різноманітні засоби виробництва, технології, людей. А інвестор вкладає в підприємця і його команду.
Коли підприємець зіштовхується з проблемами в бізнесі, недостатнім прибутком або просто бореться за прибуток, він намагається скоротити витрати і швидше досягти прибутку. Підприємці думають так: треба просити в інвестора менше: чим менше попросиш, тим краще. З точки зору інвестора це не так. Для інвестора, чим більше сума інвестицій, за умови, що зворотній прибуток більше, тим краще. Тому складно знайти інвестора на маленьких інвестиції, ніхто не хоче з ними возитися. Інвестор хоче швидше вийти на цільові показники.
Коли в компанії щось йде не так, як хотів би підприємець, то він закочує рукави і пірнає туди. Підприємець обходить проблеми. Інвестор не хоче обходити ризики, він хоче скоротити їх. При виборі об'єкта для інвестування він обов'язково дивиться, яка була історія цієї людини, скільки було успішних проєктів.
Інвестування пов'язане з оцінкою ризиків. Інвестор заробляє гроші на правильній оцінці ризиків. Через це буває, що є багато класних інвесторів і у вас є класний проєкт, але вони ніколи вам не дадуть гроші тільки тому, що вони не здатні оцінити ризики вашого проєкту. Вони можуть оцінити ризики в сільському господарстві, але не можуть оцінити ризики в програмуванні, вони ніколи не підуть у проєкт, в якому нічого не розуміють. Є область, де вони перебільшують ризики, і якщо ви пропонуєте проєкт із цієї області, то у них буде бажання компенсувати ці ризики, якщо вони взагалі підуть у цей проєкт.
Що стосується досвіду СНД в отриманні інвестицій, то на сьогодні цієї системи немає. Щоб отримати інвестиції в СНД, потрібно шукати приватного інвестора. Зазвичай, інвестиції знаходяться серед співвітчизників. Або в середовищі інвесторів, які цілеспрямовано надають інвестування в цей сектор у цій країні. У нас немає спеціальної багаторівневої системи, на відміну від США.
На мій погляд, інвестиції доречні в п’яти випадках:
- Торгова компанія хоче розширюватися, є ринок і постачальники.
- Партнер хоче вийти з бізнесу і треба викупити частку.
- Стратегічне розширення (створення нового продукту, відкриття нової філії).
- Заміна кредитів.
- Відкриття нового бізнесу.