Три види інновацій та їхня роль для бізнесу
10 December, 2020
Льюїс Керрол
Згенерувати геніальну ідею легко. Складно прийти до стану, в якому генеруються геніальні ідеї (за мотивами Нікколо Макіавеллі).
Вже давно важливо вміти робити дві речі одночасно:
- управляти та вдосконалювати діючі процеси та бізнес-моделі (те, на чому бізнес заробляє зараз) — exploit;
- генерувати та тестувати нові (те, що дасть можливість заробляти бізнесу далі) — explore.
Бо інновації та нововведення — це підтримка життєздатності бізнесу.
Amazon виділяє для себе три види інновацій у залежності від їхньої ролі для бізнесу:
- Підвищення ефективності.
- Захист (зміцнення) досягнутого.
- Трансформація в нове (розвиток, адаптація бізнес-моделі).
Кейс AMAZON:
1. Amazon впроваджує на своїх складах роботизацію. Безумовно, це підвищить ефективність управління складами, а також матиме значні фінансові наслідки — як з точки зору скорочення операційних витрат, так і здатності обробляти більше замовлень за той же час.
2. Роботи на складах підвищують ефективність поточних процесів, але не захищають вже досягнуте і не трансформують діючу бізнес-модель Amazon.
3. Роботи можуть запровадити та скопіювати поточну модель Amazon. Так, на це потрібен час. Але якщо Amazon не змінюватиметься, його наздоженуть і переженуть, тому він надає стратегічне значення інноваціям та нововведенням.
4. Приклад підвищення ефективності Retail-бізнесу: управління товарними запасами — контроль і своєчасні правильні рішення по:
- old stock (товари без руху);
- over stock (надлишки);
- out of stock (відсутні товари);
- negative stock (від'ємні залишки).
У своїй практиці я зустрічала торговельні мережі, де % товарів, по яких не було руху від трьох місяців і більше, становив 25%. Це заморожені оборотні кошти. Якщо товар на консигнації, то це заморожені полиці в магазинах і непотрібні покупцям продукти. В обох випадках Retail програє.
Кейс AMAZON:
1. Amazon, водночас із продажем друкованих книг, запустив також продаж електронних. Запропонував програмно-апаратну платформу для їхнього читання — Kindle, — а потім випустив серію пристроїв Amazon Kindle, які дозволяють користувачам робити покупки, завантажувати, переглядати та читати електронні книги, газети, журнали, блоги та інші цифрові медіадані через бездротову мережу.
2. Таким чином Amazon додав ціннісні пропозиції для своїх існуючих покупців і залучив нових. Це означає, що Amazon не тільки розширив канали своїх доходів, а й зміцнив свою бізнес-модель книжкового online-магазину — «Застовпив територію».
3. Приклад інновацій, що захищають (зміцнюють) досягнуті позиції Retail-бізнесу: розширити способи покупки, оплати та доставки.
- Способи покупки — в offline- або online-магазині торгової мережі або її партнерів, через мобільний додаток або за допомогою бота, через маркетплейс або соціальні мережі.
- Способи оплати — готівкою, карткою, комбінована оплата одного чека (частина — готівкою, частина — картою), через додатки свої або загального користування — Apple Pay, Paypal, Google Pay, споживче кредитування (оплата частинами) тощо.
- Способи доставки — доставка додому, BOPP (buy online and ship to store — купуй в Інтернеті та забирай у магазині мережі, де тобі зручно) і BOPIS (buy online pick up in store — купуй в Інтернеті, забирай у точці видачі, в тому числі з доставкою «до під'їзду і в поштомати») тощо.
Зміцнення своїх позицій за допомогою розширення способів покупки, оплати та доставки результативно тільки тоді, коли такі інновації послідовні, організовані та впроваджені правильно. Вся фішка, як завжди, у виконанні. Але все можна зробити.
Кейс AMAZON:
- Amazon використав накопичений досвід в області інформаційних технологій та розробив абсолютно новий ціннісний продукт для своїх і нових споживчих сегментів — AWS.
- Amazon Web Services (AWS) — це хмарний сервіс послуг як інфраструктурної моделі (віртуальні сервери, ресурси зберігання), так і платформного рівня (хмарні бази даних, хмарне сполучне програмне забезпечення, хмарні безсерверні обчислення, засоби розробки).
- Таким чином Amazon трансформував свій досвід, отриманий в електронній комерції, в абсолютно нову бізнес-модель і зовсім новий продукт.
Приклад інновацій трансформації в нове для Retail-бізнесу:
Є дві важливі компетенції, які потрібно використовувати для пошуку нових бізнес-моделей:
1. База клієнтів торгової мережі. Запропонуйте своїм клієнтам новий ціннісний продукт. Наприклад, мережа магазинів одягу та/або взуття може відкрити (на своїх торгових майданчиках або окремо) мережу ательє по ремонту одягу/взуття.
Так, IKEA, купивши TaskRabbit (аналог нашого «Кабанчика»), пропонує своїм клієнтам послуги зі збирання та установки меблів вдома.
2. Технології та процеси, в яких мережа накопичила унікальний досвід та має явні конкурентні переваги. Цей досвід і переваги треба використати для трансформації в нову якість, нові пропозиції для ринку.
Типових прикладів таких інновацій бути не може. Просто подивимося те, що зробили деякі представники Retail.
- Наприклад, у Nike використали свої знання не тільки для розробки та продажу спортивного взуття та одягу, а й запропонували ринку додаток для самостійних тренувань — Nike Training Club.
- Мережа дрогері та аптек Walgreens розробила додаток для контролю здорового способу життя з можливістю підключати свій фітнес-пристрій, контролювати фізичну активність, відстежувати свою вагу, тиск і раціон харчування.
Розвивати бізнес, знаходити нові можливості та створювати нові бізнес-моделі необхідно, щоб залишатися конкурентоспроможними та затребуваними на ринку. Як завжди, вся фішка — у виконанні. Але все можна зробити.
Удосконалюючи бізнес, разом зробимо світ кращим!
Керівник проєктів, бізнес-коуч для retail-бізнесу та франчайзингу