Як і чим живе український digital в умовах нинішньої війни? Дослідження Serpstat
18 May, 2022
Serpstat — це український онлайн-сервіс для маркетологів, спеціалістів з SEO та контекстної реклами. Ним користуються тисячі спеціалістів з багатьох країн, щоб швидше та ефективніше просуватись онлайн.
З 24 лютого 2022 року триває повномасштабне вторгнення рф в Україну. Бойові дії завдають величезної шкоди українській економіці. Але українці демонструють незламну силу духу не лише не полі бою, а й на економічному фронті. Більшість компаній шукають можливості адаптуватись і працювати далі.
Команда українського сервісу для маркетологів та SEO спеціалістів Serpstat провела дослідження того, як живе та працює український digital в умовах війни.
Про демографію учасників дослідження
Дослідження починалось із формування портрету учасників. Було зібрано інформацію про стать, вік, наявність дітей у респондентів. Ці фактори значною мірою впливали на відповіді, особливо, стать. Очевидно, що багато чоловіків покинули робочі місця за мобілізацією, а серед переселенців дуже багато саме жінок з дітьми.
Загалом учасники дослідження розділились майже порівну: 55% склали чоловіки і 45% жінки. Також кількість відповідей від чоловіків та жінок була практично рівна. Це дозволяє говорити, що дослідження показує реальну та повну картину.
Вікова медіана учасників дослідження дорівнює 36 рокам.
Відсотковий розрив між віковими категоріями також мінімальний.
Діти є у 45% учасників дослідження.
Географія проживання респондентів
Важливо і те, де живуть учасники опитування. Сумарно більше 72% з них — жителі Київщини, Львівщини, Дніпропетровщини, Одещини та Харківської області.
Частина інших областей склала 28%.
Питання переїзду
Важливим та емоційно складним стало питання переїзду. За даними опитування 46% спеціалістів переїхали до безпечніших регіонів України чи за кордон, решта — 54% залишились у своєму місті.
Країни, до яких емігрували фахівці:
- Литва;
- Туреччина;
- Люксембург;
- Німеччина;
- Бельгія;
- Словаччина;
- Нідерланди;
- Італія;
- Польща;
- Австрія;
- Ізраіль;
- Чехія.
Був і унікальний зворотний кейс. Один з респондентів проживав в Ізраілі, але з початком повномасштабного вторгнення повернувся до України і вступив у ТРО.
Розподіл за спеціалізаціями та професійним рівнем
У Serpstat дуже широка та різноманітна аудиторія. В опитуванні взяли участь фахівці різних спеціалізацій.
Серед них 31% склали маркетологи, 48% — в сумі склали спеціалісти з пошукової оптимізації, реклами та контент-маркетингу. Частка інших спеціалістів 21%. Серед них:
- SMM фахівці;
- CEO компаній;
- CMO;
- веброзробники;
- дизайнери;
- представники ЗМІ;
- спеціалісти з data science;
- program і project менеджери;
- бізнес-аналітики;
- власники інтернет-магазинів;
- co-founder;
- системні адміністратори;
- спеціалісти з арбітражу трафіку та ін.
Незначну долю склали також спеціалісти інших професій, для яких важливі навички інтернет-маркетингу. Це в основному дієтологи, психологи чи фітнес-тренери, що працюють онлайн.
Щоб спростити оцінку професійного рівня, в опитуванні використано градацію з п’яти ступенів: intern, junior, middle, senior, master. Далеко не всі компанії використовують таку градацію, однак вона була загально зрозумілою.
- 30% віднесли себе до рівня middle;
- 37% оцінили свій рівень як senior;
- 33% склали фахівці рівнів intern, junior, master.
З якими замовниками працюють українські digital спеціалісти?
Основна частина українських digital спеціалістів працює тільки з українськими замовниками. Такий варіант обрали 45% опитаних. З українськими та іноземними проєктами працюють 37%, лише з іноземними замовниками співпрацюють 18%.
В мирний час це було б чудовими показниками, але в час війни ці цифри говорять про інше. Українським digital спеціалістам необхідно дуже швидко адаптуватись до нових реалій та виходити на нові ринки.
Наскільки спеціалісти завантажені роботою?
Багато компаній змушені були урізати бюджети на маркетинг, частково чи повністю згортати роботу. Це вдарило і по digital сфері. В рамках дослідження у спеціалістів запитали чи працюють вони. 73% відповіли, що працюють повний чи неповний день. 27% спеціалістів зараз шукають роботу.
Рівень завантаження зріс лише у 17% спеціалістів. 51% опитаних зазначає, що завантаження суттєво зменшилось.
Це очікуваний результат з кількох причин:
Велика кількість українських бізнесів зупинилась, а 45% спеціалістів працюють саме з українськими замовниками.
Українські компанії, що мали клієнтів рф, принципово відмовляються від співпраці з ними.
Серед інших варіантів відповідей:
- волонтерська допомога ЗСУ, ТРО;
- активна протидія агресії на інформаційному фронті;
- поєднання роботи з волонтерством;
- перехід на фріланс чи в найм.
Близько 70% опитаних відзначають суттєве зменшення доходів. Не змінився дохід у 15% збільшився він лише у 1%. Тобто і ті, чия завантаженість не змінилась, також мають проблеми.
Плани розвитку і бачення майбутнього
В першому блоці питань йшлось про теперішнє. Але було не менш важливо зрозуміти, як бачать свій розвиток українські digital спеціалісти та компанії.
Як опитані спеціалісти адаптуються?
Українські digital спеціалісти мали вирішити, чи змінюватимуть вони спеціальність. 78% відповіли, що не планують це робити. Водночас 12% планують освоїти нові навички в рамках нинішньої професії. Цей крок розглядають як можливість підвищити свою цінність на ринку праці.
Про які саме навички йдеться? На першому місці вивчення іноземних мов. Більше 70% планують вивчати іноземні мови чи вже роблять це. Лише 18% оцінили свій рівень іноземних мов як достатній. І це ще один важливий виклик для спільноти українських digital спеціалістів.
Як адаптуються компанії?
Важливо було дослідити, як адаптуються до нових умов компанії. 48% — планують освоювати нові ринки. 35% — ще не прийняли рішення стосовно цього.
Серед основних складнощів для ведення бізнесу назвали:
- Необхідність відмовитись від ринку рф і втрату 30-40% доходу
- Відмова від співробітництва з російськими інвесторами та необхідність залучити нові інвестиції
- Негатив від тих, з ким компанії припинили співпрацю
- Необхідність замінити російські сервіси
- Відтік більшості клієнтів
- Фізична неможливість надавати послуги
- Проблеми з комунікацією в команді, звужений горизонт планування
- Відсутність навичок роботи з іноземними замовниками
- Недостатній обсяг роботи, неможливість клієнтів сплатити за фактично надані послуги
- Падіння попиту на послуги
При цьому настрої в спільноті digital спеціалістів оптимістичні. 72% опитаних прогнозують українському діджиталу надзвичайно швидкий розвиток після війни.
Які можливі сценарії відновлення прогнозують опитані:
- Стрімкий розвиток почнеться одразу після війни
- Через 2-3 роки після перемоги показники бізнесу стануть значно вищі за довоєнні
- Більшість digital спеціалістів вийде на іноземні ринки
- Скоро знову активізується попит на послуги, разом з цим необхідно розвивати роботу на іноземних ринках
- Digital сфера пройде цю кризу, хоча і буде досить складний період
- Ніша digital відновиться, але не так швидко, як хотілося б
Українські digital спеціалісти і допомога військовим
Останній, дуже цікавий і важливий блок питань було присвячено участі в обороні України. 37% з опитаних допомагають армії та іншим силовим структурам грошима, 20% — волонтерять, 15% — воюють.
Слідкуйте за нашими оновленнями, працюйте на перемогу України і все буде добре!