Скорочувати чи утримувати: як працювати з персоналом у кризу
30 August, 2022
У багатьох власників та керівників бізнесу відсутні навички кризового менеджменту. Ті, хто чудово справлявся з роботою у нормальний час, під час кризи ухвалюють поспішні та навіть неадекватні рішення. Особливо це стосується сфери роботи з персоналом, адже керівнику може здатися, що найвдаліший спосіб зменшити витрати — це скоротити кількість персоналу. Але, як на мене, це хибна думка.
Аналіз підприємства
Найруйнівнішим для підприємства під час кризи — це «чекати, поки все закінчиться». Як власник, я розумію, що хочеться продовжувати успішне ведення бізнесу, зловити хвилю «удачі» та нічого не змінювати. Проте у кризу бізнес вимагає змін. В першу чергу, треба провести чіткий аналіз та зрозуміти, які підходи, взаємини та бізнес-процеси зараз не працюють. Після аналізу вам буде легше провести скорочення нерентабельних витрат.
Наприкінці лютого 2022 року ми із командою топ-менеджерів компанії склали список усіх проєктів, які планували розвивати. Були ідеї щодо вдосконалення продуктів компанії, створення нових і так далі. Нашим завданням було проаналізувати їх, відібрати актуальні, а від решти — відмовитися. Це допомогло розставити пріоритети та зрозуміти, як ми можемо перерозподілити функціонал серед співробітників.
Як бути з персоналом
Хоча я не вважаю, що скорочення штату — єдиний вихід, але така процедура є стандартною в кризових ситуаціях. У моїй компанії були звільнення двох категорій співробітників:
- працівники, яких ми брали «на виріст» для швидкого розвитку та нових проєктів;
- стажери, яких ми навіть не встигли провести через онбординг (процес інтеграції нового співробітника в компанію та знайомство з її культурою).
Оскільки ми діяли швидко, то змогли повістю розрахуватися з цими співробітниками. З деякими ми припинили співпрацю на якийсь час (приблизно 3-6 місяців) і після покращення фінансової ситуації плануємо відновити роботу.
У березні 2022 року ми розпочали продаж нового онлайн-продукту, але при цьому команду керівників, продавців та менеджерів кваліфікації зібрали не з новачків, а «перекинули» на проєкт співробітників з київського відділу.
Дистанційний режим роботи
Завдяки стрімкому розвитку технологій з’явилась чудова можливість наймати віддалених співробітників. Тепер можна організувати робочий процес зі спеціалістами з найвіддаленіших куточків нашої країни. У такій співпраці безліч переваг: не потрібно витрачати кошти на оренду та обладнання офісу, віддаленому співробітнику можна встановити гнучкий графік тощо. Якщо у вас невеликий бізнес, ви можете найняти бухгалтера на 10-15 годин на тиждень з погодинною ставкою. Для співробітника це буде хороша можливість заробітку, а для керівника — оптимізація витрат.
Більшість керівників не працюють із віддаленими співробітниками просто тому, що це незвично. А багато хто не розуміє, як керувати людиною, яку не бачиш. Але якщо ви володієте інструментами управління, складнощів не буде.
Відповідальність керівника
Підтримувати команду у кризу дуже складно. Важливо сформувати потужну команду керівників, які зможуть організувати робочий процес з урахуванням усіх можливих зовнішніх та внутрішніх факторів. Під час кризи головне завдання керівника — сконцентрувати команду на роботі. Для цього потрібно постійно підтримувати спілкування з працівниками. Адже криза викликає у людей багато переживань та негативних емоцій. У такій ситуації людина не може бути повністю сфокусована на роботі. Ніхто не розуміє, що буде далі. Для керівника важливо налагодити комунікаційні процеси всередині компанії так, щоб кожен працівник зміг відчувати підтримку та стабільність. Важливо спілкуватися та висловлювати вашу точку зору, особливо щодо стану бізнесу.
Підвищення рівня дисципліни
Під час кризи важливо підвищити дисципліну та вимогливість. Я часто бачу, що керівники самі деморалізовані, засмучені та перестають впливати на своїх співробітників. Так, ми всі люди та нам властиві різні емоції. Посилення дисципліни співробітників допоможе покращити результати. Щоденні координації, планування, пріоритети — це дуже важливо для налагодження усіх бізнес-процесів.
У моменти кризи бізнесу важливо швидко та ефективно переналаштуватись відповідно до нових вимог. Здатність до гнучкості та самоаналізу допоможе адаптувати зміни максимально комфортно для усіх співробітників компанії. Скорочення штату, як на мене, не є універсальним методом для збереження бізнес-процесів. А тому для сучасних керівників важливо розвивати навички кризового менеджменту, щоб навіть із важкої ситуації вийти переможцем та зберегти бізнес та команду.