Крок за кроком: як реалізувати ІТ-проєкт у компанії, далекий від ІТ-сфери
25 August, 2022
Інтернет майорить покроковими інструкціями організації ІТ-процесів. Але вони існують для айтівців всередині ІТ-сфери. Всі їхні фреймворки та методології достатньо детально описані, і робота у сфері вже давно перетворилась на ремесло — вчи й виконуй. А ось як підійти до ІТ-світу ззовні — не дуже зрозуміло. Пропоную детальніше розібратися на реальному досвіді освітнього центру.
Про власний шлях: передісторія
На початку 2019 року Grade вже був значущою компанією у сфері вивчення англійської мови. Тож на нас озиралась абсолютна більшість шкіл цього напрямку в Україні, і вже тоді була змога «хантити» кращі кадри у сфері.
Також, на той момент, у нас працювало два junior-розробники, які підтримували працездатний сайт та реалізовували незначні доопрацювання за запитом керівництва. Я ж виконував роль керівника освітнього IT-проєкту. Наш бізнес був націлений на offline курси: близько 1500 студентів на семестр, організація освітніх матеріалів, менеджмент, HR та решта процесів. До повноцінного IT-відділу вдалося дійти лише згодом.
Пошук спеціалістів
Зважаючи на обсяги задач і темпи розвитку компанії, ми зрозуміли, що двох джуніорів не достатньо для повноцінного IT-відділу. Стало очевидно, що потрібно шукати ідейного senior-розробника, який вже має хороший досвід у системній ІТ-компанії, але прагне стояти біля витоків чогось по-справжньому великого.
Страшно згадати, але у нашому випадку пошук зайняв 9 місяців. Цілих 9 місяців сумнівів та бажання покинути цю ідею та залишивши все як є.
Якщо у вас є досвід найму людей на посади, специфіку роботи яких розумієте дуже приблизно, то знаєте, який це стрес. Проте, дуже важливо прийняти цей етап із самурайською смиренністю та ретельно аналізувати кожного кандидата.
Де знаходити кадри?
Як показує практика, для пошуку кандидатів краще скористатись послугами ІТ-рекрутера або розмістити добре продуману вакансію на спеціалізованих сайтах з пошуку роботи.
Окрім досвіду та професійних якостей кандидата, у вас має відбутися і ментальний «метч», оскільки у майбутньому з цією людиною ви проведете сотні годин безпосередньої комунікації. Це має бути абсолютно самостійний професіонал, який розуміє специфіку вашої роботи та буде готовий до створення процесів та ІТ-культури компанії з нуля.
Ідеальна IT-команда для старту: один senior-розробник, який стане наставником для решти команди, 1-3 junior або middle-розробники, залежно від потреб проєкту, а також UI/UX-дизайнер.
Заповнюємо пробіли: кого бракує?
Скоріш за все, вам доведеться почати з розробки або трансформації вашого сайту. Тут потрібно особливу увагу приділити вибору UX-дизайнера, який «докопається» до суті, віднайде кожну деталь та добре продумає як зробити так, щоб користувач не «набивав ґулі» вашим інтерфейсом.
На цьому етапі відбувається справжня магія — ви починаєте бачити пробіли не на сайті, а у ваших бізнес-процесах. Нам так вдалося переробили доволі багато: від того, як називаємо програми, до процесу обслуговування клієнтів. Процес UX-досліджень може зайняти незвично багато часу, але результат того вартий.
Коли ви відчуєте, що ІТ-відділ працює, і є можливість делегувати певну операційну комунікацію, вам у команді знадобиться хороший IT project manager, який стане мостом між бізнесом та командою розробки.
Сильні vs слабкі сторони
Що робити, щоб у вас захотів працювати senior software engineer? Під час складання вакансії та спілкування із кандидатами, вам потрібна буде внутрішня впевненість у тому, що хоч ви й не маєте вигляд типової ІТ-компанії, та це, якраз, і є вашою сильною стороною.
Які переваги роботи не в IT-компанії для технічного працівника?
- Власні проєкти та зануреність у бізнес-модель.
- Тісне спілкування із замовником та більш детальне розуміння проблем бізнес-процесів.
- Ширші перспективи, ніж під час роботи на аутсорсі.
- Деталізація процесів розробки під конкретний бізнес.
- Робота на якісний продукт.
Все, що нам потрібно — бачення ІТ-спеціаліста щодо того, як можна цей досвід перекласти на мову ІТ. Мало того, у розробника, скоріш за все, буде карт-бланш на використання технологій та реалізацію власних професійних амбіцій, а це — неабияка перевага.
Відсутність рамок та відмінність від стартапу
Поза всім перерахованим, ми — не стартап, де всі члени команди сидять у різних країнах і переписуються із замовником через кілька часових поясів. У нас вся команда, а разом із нею і вся експертиза, необхідна для реалізації будь-якого проєкту компанії, перебуває в одній будівлі. Так, будь-яке питання щодо нового продукту чи сервісу можна владнати, зайшовши у сусідній кабінет. Це саме те, чого не знайти у масштабній IT-компанії, де кожен окремий девелопер — лише гвинтик у системі.
Як бути, якщо немає можливості працювати офлайн? Спробуйте максимально оптимізувати процеси комунікації, працюючи в одному просторі для таск-менеджменту, наприклад, ClickUp або Jira. Кожен бачитиме актуальні задачі й тривалість процесів колег, а також може залишати свої фідбеки. Це допоможе значно швидше розв'язати будь-яке питання.
Маленька IT-компанія всередині структури
Звісно, це все про перші кроки на цьому шляху. Ви маєте розуміти, що компанія, яка наймає на роботу повноцінний ІТ-відділ, повинна прагнути зробити з одного відділу маленьку ІТ-компанію всередині. Таким чином спеціалісти зможуть закривати свої потреби у професійному розвитку і тримати рівень мотивації на достатньому рівні. Інакше ви ризикуєте зіштовхнутися з відтоком кадрів та поступовим зниженням загальної мотивації команди.
Тому для senior-айтівця робота у вашій команді має стати чимось на кшталт заснування нової ІТ-компанії, і вам потрібні люди саме з такою мотивацією. Для молодших спеціалістів — це хороший шанс отримати швидке зростання та закріпитись на початку створення крутої команди у певній сфері. Адже часто такі компанії мають вкрай високий темп розвитку, коли за рік senior developer стає умовним CTO. Так трапилось і в нашій практиці.
Без перебільшень, коефіцієнт корисної дії кожного в IT-відділі дорівнює майже 100%. Ми робимо виключно те, що бізнесу конче необхідно, і навпаки не робимо нічого зайвого, що відволікає!
Труднощі під час побудови IT-відділу
Перший бар’єр, з яким зіштовхнеться середньостатистичний офлайновий бізнес — це зарплати в ІТ-сфері. Однак, якщо ви вирішили заявити про себе у цифровому світі, то вам 100% необхідно стати переконливою частиною ринку. ІТ — це навіть не майбутнє, а абсолютний must have для більшості компаній зараз.
Зазвичай, програмісти обирають певний баланс між грошима та цікавими проєктами. Тож коли просідає один аспект, спробуйте компенсувати його іншим. Наприклад, хоч наша компанія не могла запропонувати спеціалістам хай-тек офіс, зарплату по верхній позначці ринку та спортзал на роботі, але ми зробили ставку на амбітні ІТ-проєкти. Настільки амбітні, що подекуди самим лячно.
Тож тут ми робимо висновок: не завжди лише висока зарплата або соціальний пакет здатні втримати спеціаліста. Значно важливішою є історія про масштаб та інтерес до проєкту.
Кризові ситуації як можливість росту
Повномасштабна війна в Україні не завадила нам не лише змінити CRM систему в компанії, створити повноцінний онлайн-кабінет для викладачів, а й запустити міжнародний онлайн-університет для педагогів англійської — Grade University. І звісно, не розгубивши при цьому колектив!
Хоч, безумовно, ці проєкти були у планах до війни, але саме кризова ситуація підштовхнула діяти нас активніше та вкластися навіть у більш стислі терміни.
У чому унікальність? Проєкт абсолютно не вдався б без IT-складової. Тож дієва теза, що стане ключем до реалізації успішних проєктів у нашому випадку: найважливіше — команда та глобальна мета. Без цього неможливо буде втілити ні мінімальні, ні глобальні задуми.