5 міфів про консалтинг
28 July, 2020
На сьогодні консалтинг оточений міфами. По-перше, так склалося тому, що ця сфера в бізнесі є доволі новою. А до невідомого люди завжди ставляться з пересторогою.
По-друге, відіграє роль і негативний досвід підприємців, що звернулися свого часу до консультантів та не отримали очікуваного результату.
У цій статті я розгляну найпоширеніші упередження щодо консалтингової діяльності й дам пояснення, на підставі чого вони сформувалися.
Міф № 1. Це продавці повітря
Це негативне визначення, пов'язане насамперед із галуззю експертного консультування. Воно передбачає допомогу компанії у вигляді аналізу її діяльності та розробки рішень і рекомендацій щодо їх упровадження.
Майже завжди в замовників виникають проблеми в намаганні реалізувати вироблену консультантом стратегію. Факторів безліч: відсутність управлінської волі, неготовність команди до змін, невміння працювати з опором команди, банальна нестача часу та кадрів відповідної кваліфікації.
Але найчастіше керівники роблять висновок, що нічого не працює, тому що консультанти погано зробили свою роботу. Прийшли, поговорили, дали купу паперів з красивими графіками — продали повітря.
Міф № 2. Це дуже дорого
Це міф лише частково. Так, послуги зовнішніх консультантів недешеві.
Консалтинговий проєкт — це 3-6 місяців роботи декількох фахових спеціалістів, за цей час вони проводять безліч досліджень, розроблень і впроваджень. Експерти мають досягти встановлених показників та налагодити подальший процес так, щоб усе працювало й надалі без їхньої присутності. Така робота не може коштувати дешево.
Якщо ж розцінювати економічну користь від їхньої роботи — тоді кут зору стає зовсім іншим. Бізнесмени, що мали вдалий консалтинговий досвід, чітко знають, який прибуток він їм приніс.
Міф № 3. Консультанти не знають мій бізнес так, як знаю його я. Хіба вони зможуть мені допомогти?
Значна кількість керівників вважає, що специфіка їхнього бізнесу завадить експертам розібратися в проблемах, які його супроводжують.
Але це не відповідає дійсності, і ось чому:
- бізнес-процеси на будь-якому підприємстві підкоряються одним і тим самим закономірностям. Експерт із продажів побачить проблеми та методи їхнього вирішення незалежно від того, реалізуєте ви новорічні прикраси чи хлібобулочну продукцію;
- зовнішніх консультантів запрошують саме для того, щоб оцінити проблематику свіжим, незамиленим поглядом. Люди, що постійно виконують однотипні задачі, так само роблять одні й ті ж помилки, навіть не помічаючи цього;
- одна голова добре, а дві — краще. Коли над проблемою працює група експертів з різних сфер бізнесу — це максимально ефективний процес. Мікс різнопланового мислення, досвіду і знань дає можливість вийти за межі традиційного бачення, розглянути ситуацію з різних боків і знайти оптимальне рішення.
Міф № 4. Їм не можна довіряти
Це взагалі абсурдне твердження. Більшість клієнтів, які звертаються по допомогу до консалтингових компаній, роблять це за рекомендаціями своїх знайомих. У цій галузі «сарафанне радіо» приносить левову частку замовників.
Добре ім’я — це все, що є у консалтингової компанії. Немає репутації — немає бізнесу.
Тому дотримання принципів професійної етики для зовнішнього консультанта є принциповою справою.
Міф № 5. Це — теоретики, що не мають практичного досвіду, тому їхні поради не варті й копійки
Звісно, цей міф має під собою певне підґрунтя. Ринок консультантів дійсно перенасичений людьми, що мають суто теоретичні знання.
Але така проблема існує не тільки в консалтингу, правда ж? Аматорів, що «косять» під професіоналів, вистачає в будь-якій сфері.
Тому єдина порада бізнесменам: підходьте до вибору спеціалістів відповідально. Ви ж не вибираєте стоматолога чи водія навмання?
Тож перш ніж звернутися по допомогу до зовнішніх консультантів, варто звернути увагу на:
- рекомендації знайомих підприємців, що мали досвід роботи з тією чи іншою групою експертів;
- кейси консалтингової компанії чи окремого спеціаліста;
- досвід роботи експертів.
Олександр Киценко
Підсумовуючи, хочу побажати всім підприємцям вдалого розвитку їхнього бізнесу. І якщо для цього потрібна допомога експертів — варто нею скористатися. Тільки зробити це треба з розумом.
Олександр Киценко