Грантовий ринок та перші кроки для його розуміння
26 February, 2020
Бізнес – це звивиста гірська річка зі своїми кам'янистими порогами. Шалений успіх та приємні сюрпризи стрімко змінюються прикрими невдачами і падіннями та навпаки. У бізнесі так, як і в особистісному житті буває також відчуття розгубленості та фрустрації. Ти просто не знаєш як рухатися далі, тебе полишають сили, а допомогти тобі, здається, нікому.
Рано чи пізно, у житті, ми починаємо шукати альтернативу, куди рухатися, пробувати щось нове, щось змінювати – одним словом, просто необхідно діяти. Так само і в бізнесі, намагаємося вхопитися за кожну соломинку, щоб врятувати свою справу. Намагаємося діяти інтуїтивно, стикаємося з чимось невідомим та досі незвіданим в надії отримати таке бажане покращення та розвиток у майбутньому.
Досить часто причиною розгубленості в бізнесі є брак коштів для цілей його розвитку. Адже, власних коштів не вистачить на усе заплановане, державна підтримка досить часто має стратегічний характер та націлена на довгострокову перспективу, кредит потрібно повертати … Проте, для того, щоб не загубитися у світі бізнесу, часто необхідна просто підтримка – «міцна рука», яка «поставить тебе на ноги» сьогодні для того, щоб ти зміг самостійно рухатися уже завтра. У багатьох розвинених країнах світу не секрет, що такою підтримкою для бізнесу є гранти.
Нажаль, в Україні, гранти все-ще залишаються дещо незвіданими для багатьох представників бізнесу. Виникає безліч питань. Що ж таке грант? Його потрібно повертати? Що потрібно робити для того, щоб отримати грант? Хто може отримати грант? Хто надає грант? Як довго потрібно чекати на грант? Чи можна виграти декілька грантів? Чи можливо розраховувати на грант у довгостроковій перспективі? Чи можливо успішно залучити грант самостійно?
Для того, щоб зекономити Ваш час та зусилля під час пошуку альтернативного фінансування, наштовхнути на інноваційні ідеї, пропонуємо зупинитися на відповідях щодо суті грантів та особливостей роботи з даним фінансовим інструментом.
Що ж таке грант?
Грант - кошти, безоплатно передані донором (фондом, корпорацією, урядовою установою або приватною особою) представнику бізнесу, некомерційній організації або приватній особі для виконання конкретної роботи, досягнення певних цілей.
План дій по написанню заявки на грант наступний:
- Сформулювати свої цілі.
- Чітко продумати план дії для їх досягнення.
- Точно розуміти, що має бути Вашим кінцевим результатом.
- Знайти фонд зі спільними цінностями, який надасть кошти для досягнення Ваших цілей.
- Проаналізуйте вимоги потенційного грантодавця до Вас та Вашого проекту.
- Розпочинайте написання заявки на грант.
Грант потрібно повертати?
Ні, на відміну від позики, грант не потрібно повертати!
Однак, слід наголосити на тому, що дарувальник все-одно буде контролювати Вас на кожному етапі реалізації проекту за допомогою проміжної та фінальної звітності, яку потрібно надавати строго за графіком.
Що потрібно зробити для того, щоб отримати грант?
Потрібно обов’язково написати вдалу грантову заявку.
Заявка - письмове звернення з метою отримання цільового фінансування.
Так само, як комерційна компанія складає бізнес-план з метою переконати вкладників залучити кошти для розвитку своєї справи, так само заявка необхідна для того, щоб переконати грантодавця вкласти гроші у Ваш проект.
Заявка – це своєрідний «місток» між Вами та Вашим потенційним дарувальником, тому під час її написання варто бути:
- чесним та щирим– неправдива інформація рано чи пізно стає відомою;
- переконливим – варто знайти «потрібні слова» для того, щоб «зачепити» дарувальника;
- чітким – дарувальники цінують свій час, тому не будуть читати «зайвого».
Хто надає грант? Хто ваш дарувальник?
Ваш дарувальник – це донор, грантодавець, спонсор.
Донори (грантодавці, спонсори) - приватні особи або організації, які оголошують конкурси, розглядають заявки на грант і надають грантову підтримку.
Донори бувають різними: як вітчизняними, так і зарубіжними. Зі своєю відмінною системою цінностей. Детально вивчить місії грантодавців! Визначтеся, хто із спонсорів буде згодним підтримувати саме Вас.
Хто може отримати грант?
Заявники (applicants) - приватні особи або організації, які подають заявки на грант.
Як правило, в благодійні та державні фонди звертаються за підтримкою організації, проекти яких не мають на меті отримання прибутку її членами (виконавцями проекту, власниками компанії, засновниками організації тощо).
Надалі, будемо називати некомерційною (безприбутковою, non-profit) організацією, ту, яка або не отримує прибутку від своєї діяльності, або отримує, але використовує її на цілі свого розвитку (статутну діяльність), а не розподіляє її у вигляді дивідендів серед своїх членів (співвласників, засновників, бенефіціарів тощо). Різні організації, від місцевої екологічної ініціативи до телевізійної компанії, можуть бути некомерційними.
Як довго потрібно чекати на грант?
По-різному, в середньому – від 2-х місяців до 1-го року.
Це залежить від багатьох чинників. Зокрема, алгоритму проходження грантової заявки, суми гранту, сфери діяльності потенційного заявника і т. п.
Чи можна виграти декілька грантів? Чи можливо розраховувати на грант у довгостроковій перспективі?
Так, усе можливо.
Адже, до залучення додаткового фінансування можна підходити двома шляхами:
- не стратегічно – одна успішна заявка = один успішний грант, чергову заявку пишемо у разі виникнення потреби (реалізації наступного проекту);
- стратегічно – Ви рухаєтеся «по колу», розробляєте фандрейзингову стратегію та планово подаєте заявки для досягнення своїх цілей.
Перший варіант – зрозумілий. Цей шлях виглядає доволі легким, однак рідко призводить до очікуваного результату. Адже, одноразова дія – це не про досвід та позитивну грантову історію, а про брак розуміння свого потенціалу.
Другий варіант – складний та затратний. Адже, для розбудови фандрейзингової стратегії потрібний тривалий час та людські ресурси. Однак, за умови побудови фандрейзингової стратегії, значно зростає ймовірність перемог та Ваших фінансових можливостей.
Що ж потрібно для залучення додаткового фінансування зі стратегічної точки зору?
1.Визначіться зі стратегією
Стратегія може бути написана в 3-х томах. Але краще на одному аркуші. Головне для Вас – це розуміти, куди Ви рухаєтесь згідно з наступними критеріями:
- який населенний пункт;
- область;
- країна;
- країни експорту;
- філії;
- планування франшизи.
2. Прорахуйте скільки грошей вам потрібно для втілення всіх ваших найбожевільніших планів.
Для цього можно розробити лише фінансову модель, але краще все ж таки бізнес план. Він має врахувати основні показники та KPI, які приведуть Вас до мети. Визначте відповідального за подання заявки.
Чи можливо успішно залучити грант самостійно?
Так, можна. Однак, врахуйте те, що Вам необхідно буде витратити левову частку Вашого часу та зусиль для досягнення бажаної цілі.
Переваги залучення фахівців до процесу:
- досвід;
- репутація;
- успішні кейси;
- професіоналізм – вміння переконати інших повірити у Вашу ідею.
Як залучити “свого” грантового спеціаліста?
- промоніторте ринок;
- оберіть тих, хто поділяє Ваші цінності;
- зверніть увагу на їх досвід та успішні кейси;
- зосередьтеся на умовах співпраці.