Від квіткового бізнесу — до блогерства
27 February, 2020
Привіт! Мене звати Аліса Чекорська (@alisaswonder).
Хочу поділитися з вами своїм досвідом малого підприємництва в Україні.
За останні років 6 я неодноразово змінювала сфери діяльності: від торгівлі орхідеями в метрополітені до інфобізнесу.
Важливий момент: не треба боятися починати з чогось дрібного. Навіть якщо ви впевнені, що ця сфера не стане для вас стабільним годувальником, все одно варто починати — принаймні, ви увійдете в «клуб підприємців», отримаєте досвід і матимете кілька провальних історій, якими можна буде дотепно поділитися, як буде нагода.
Починала я з роботи флористом у найдорожчому супермаркеті України «Гудвайн». Я займалася і закупками і безпосередньо продажем квітів. Зрозуміла, що є люди, яким букети і за 10 тис. грн більш ніж доступні. Вивчила цю сферу і вирішила відкрити щось своє, але без великих інвестицій. На щастя, знайшлося кілька охочих підтримати мої ідеї і ми почали відкриватися в різних місцях, дуже різних. Наприклад, у будівлі ЦВК на Печерську. Але то був найкоротший досвід — близько 2 тижнів. Далі Беркут заблокував будівлю, зміна влади і, відповідно, наш фінал. Це сталося напередодні 8 Березня, коли було закуплено багато квітів, тож збитки сягнули 1,5-2 тис.$.
У той же час паралельно розвивалася квіткова точка в аеропорту «Бориспіль» і завдяки хорошому потоку людей — досить успішно. Щоправда, через 2 роки, за чергової зміни керівництва аеропорту, нас попросили звільнити приміщення, і налагоджений бізнес закрився за 1 день.
Під час успішної роботи в аеропорту ми робили спроби відкриватися в торгових та бізнес-центрах. Але вартість оренди невеличких острівців становила ~400-500$/м2. Потрібно враховувати, що ТЦ просять оплату відразу за 3 місяці + маркетинговий внесок. При цьому вони можуть без попереджень вимикати вночі вентиляцію, і на ранок нас чекали мертві вітрини, адже квіти гинуть від задухи.
Досить цікавою була спроба колаборацій з винними бутіками. Взагалі для старту дуже хороша ідея пробувати примкнути до наявного бізнесу. Просто треба підібрати супутні товари. Тут багато нюансів, адже в договорах оренди може бути зазначено, що ви продаєте виключно квіти і більш нічого. З’являються іграшки — вас штрафують і навіть можуть вигнати.
Складно підібрати персонал, який буде однаково добре виглядати/продавати/створювати букети. Зазвичай ніхто не хоче робити як для себе, і поступово наймані працівники нищать те, що так бережно створювалося.
Опинившись без джерела доходів, ми дуже активізувалися і почали активно шукати, кому б запропонувати свої квіти. Так з‘явилася ідея поставити букети на АЗК. Адже це дуже зручно купувати квіти дорогою на роботу, додому чи коли їдеш у гості. Без втрати часу для клієнтів і з готовим торговим майданчиком для нас. До того ж уже є персонал, який регулярно навчають чемно спілкуватися з людьми, наявна корпоративна культура та постійний контроль. Залишалося переконати АЗК, що їм це також потрібно. Ми взялися за пошуки контактів — просто приїздили на різні SOCAR, OKKO, WOG і просили номери менеджерів. Так отримали лише зв’язок з Socar (вони були нашою пріоритетною ціллю, адже це — найелітніші заправки, і наш товар чудово підходив під їхній імідж).
Контакти ОKKO отримали через своїх партнерів «Конфітюр», з якими свого часу започаткували в Україні історію фруктових букетів.
На WOG вийшли через генерального директора, який раніше був моїм клієнтом у «Гудвайн».
Просто ми не приховували своїх намірів і всім друзям/знайомим говорили, що ми в пошуці.
Історію перемовин треба писати десь окремо, але в результаті ми відкривались на 20 АЗК одночасно: 8 SOCAR і 12 ОККО (з WOG не домовилися, адже вони хотіли ексклюзивності).
Відкриття заправок припало на святкування 1 рочку моєї першої доньки і початок моєї 2-ї вагітності. Було складно, але підприємництво — це вже стиль життя, і ти не можеш інакше. Ми робили вночі по 100-150 букетів і розвозили по АЗК (адже вночі немає пробок, а заправки розташовані по всьому місту та окраїнах).
У такому темпі протрималися близько 2 місяців, але потім визнали недоцільність співпраці з ОККО: всі прибутки від SOCAR перекривалися збитками ОККО. До речі, на відкриття ми витратили аж 1 тисячу $. SOCAR швидко розвивався, і наш дохід знову став стабільним. Паралельно з флористикою я почала вести блог в Instagram і публікувати історії з нашими робочими моментами та подорожами з дітками по всьому світу.
Без нянь і помічників ми жили досить активним життям і поступово мій блог @alisaswonder (скорочено від назви флористичної компанії Alisa’s Wonderland) почав збирати поціновувачів.
З народженням другої доньки блогерство почало приносити нашій родині матеріальну віддачу.
Згодом ми задумалися над створенням власного продукту, який можна було б продавати онлайн. Адже у мене вже була готова доросла аудиторія — потенційні клієнти.
Спільно з мамою ми створили освітній блог @mnogogrannoe_izobilie про стосунки, бізнес, гроші, здоров‘я та виховання дітей. Наразі більше 2000 осіб стали постійними слухачами наших курсів та прихильниками наших методик.
На сьогодні ми тиждень як закрили флористичний бізнес на користь розвитку інших проєктів. Арендовані квартири змінилися власною, потім будинком, тепер будуємо новий дім.
Ми, як і раніше, багато працюємо 24/7, але тепер робота з фізичної перейшла в інтелектуальну і почала приносити більше доходів з мінімумом затрат.
Для тих, кому цікава сфера блогерства, додам кілька слів про те, на чому ж тут можна заробити. На відміну від YouTube, Instagram не платить за перегляди ваших публікацій. Але ви повинні регулярно генерувати цікавий контент для утримання аудиторії і залучення потенційних рекламодавців.