Вчитися і заробляти одночасно. Як українці створили університет майбутнього
16 February, 2021
Люди працюють на роботі, яка не приносить їм жодного задоволення. Школярі не впевнені у своїх сильних сторонах. Студенти залишають університет, бо не бачать свого майбутнього в обраній спеціальності. На жаль, це реалії української освіти. У результаті — мотивованих, компетентних фахівців на місцевому ринку праці катастрофічно бракує. У людей недостатньо необхідних навичок і знань або немає бажання розвиватися в обраному напрямку.
Змінити ситуацію можуть навчальні програми нового формату — впевнений експерт з діджитал-маркетингу, засновник і директор з розвитку бізнесу онлайн-університету Аtom Сергій Хорунжий. Сергій Хорунжий народився і виріс у селі Мар'янівка Запорізької області у сім'ї викладачів. Закінчив Київський національний університет будівництва та архітектури за спеціальністю «Інформаційні технології проєктування». Професійно займався кіокушин карате і боями без правил MMA. Захоплюється джазовою музикою та екстремальними видами спорту.
Вже шість років Сергій займається маркетингом і трафіком для освітніх проєктів, інвестує в акції великих компаній. У 2018 році підприємець зіткнувся з проблемою: бізнесу в Україні не вистачало кваліфікованих фахівців, і він вирішив ростити їх у своїй компанії. Тому вже у 21 рік Сергій разом із партнером Вадимом Короленко відкрили власний онлайн-університет — Аtom. Проєкт пропонує трансформаційні програми навчання сучасних професій. Діджитал-спеціальності користуються попитом на ринку, дозволяють швидко стартувати в новій сфері, заробляти та самореалізуватися, незалежно від віку і попереднього досвіду.
Фахівець поділився своїм баченням освіти майбутнього і на власному прикладі розповів, як побудувати ефективну систему навчання.
Ринок активно поповнюється новими професіями та незвичайним поєднанням напрямків. За підрахунками аналітиків Всесвітнього економічного форуму, на фоні тотальної автоматизації найближчим часом з'явиться 97 млн нових робочих місць. Особливо затребуваними будуть фахівці, які знаються на штучному інтелекті і, як би це дивно не звучало — контент-мейкери. Це SMM-спеціалісти та копірайтери. Ринок праці чекає ультрасегментація. Ми поступово відійдемо від загальних понять на зразок «маркетолог» або «дизайнер». Професії стануть більш самодостатніми. Наприклад, уже зараз частіше з'являються вакансії дизайнера віртуальних світів (computer-generated imagery). Робота передбачає створення спецефектів для комп'ютерних ігор і фільмів. Нашим освітнім закладам — неважливо, приватним чи державним — варто швидше наздоганяти світові тренди. Нові навчальні програми мають бути так само трансформаційними, гнучкими і відповідати запитам сучасного ринку.
Як зробити навчання цікавим і дієвим. Досвід онлайн-університету Atom
Вісім років тому французький мільярдер Ксав'є Ньєлі зіткнувся з проблемою пошуку кваліфікованих спеціалістів у свій бізнес. Не маючи можливості заповнювати відкриті вакансії висококваліфікованими співробітниками, Ксав'є створив власний навчальний заклад — Ecole 42. Це паризька школа для підлітків для самостійного вивчення програмування. У навчальній практиці використовують штучний інтелект. Учні вивчають мови програмування Python, C, Java та інші популярні технології. Навчальний план нагадує захопливу комп'ютерну гру на кшталт World of Warcraft, де основні челенджі на шляху до наступного рівня — індивідуальні завдання і групові проєкти. З появою альтернативного навчального центру стало зрозуміло: система освіти Франції потребує термінових змін. І стимулювати їх може новий підхід до викладання і мотивації студентів. Головний принцип школи — не нав'язувати знання. Діти самотужки опановують матеріали і створюють все, що їм потрібно. У кожному учневі педагоги намагаються виховувати чітке цілепокладання, щоб він знав, чого хоче досягти під час навчання, як швидко йому важливо побачити результат і що для цього треба знати. Наразі філії школи працюють у декількох європейських містах, а випускники показують високі результати та більш свідомо ставляться до вибору майбутньої професії.
Особистість людини зростає в міру того, як ростуть її цілі. Розуміння кінцевого результату своїх дій робить цей шлях більш впевненим, а цілі — конкретними. Чим докладніше ти уявиш бажаний результат, тим краще і легше зможеш досягти мети. Саме цієї філософії бракує сучасній освіті в Україні. Навчання в університеті заради формальності, без чітко вимірюваного результату вже не актуально. Навчальний простір має стати edutainment — поєднати освітні заходи з розважальним форматом.
Ми в онлайн-університеті Atom вирішили до всіх навчальних програм застосувати цифровий підхід і розвивати методику гейміфікації. Короткі ролики з ключовою теорією замість тривалих занять, відвідування лекцій будь-де на онлайн-платформі замість витрачання часу на дорогу до аудиторії. Дистанційно спілкування, оцінювання й обмін корисними матеріали відбувається швидко. Студенти постійно на зв'язку з викладачем завдяки Telegram-чату і відеоконференціям. Нам важливо створити таку екосистему, де людям сподобалось би навчання, щоб вони повноцінно опанували нову спеціальність й надалі впевнено будували кар'єру.
Тематика навчальних програм — ефективний заробіток в інтернеті. Ми не обмежуємося традиційними напрямками у цій сфері. Майбутні трафікологи вивчають комплексну програму, де, крім базових навичок із налаштування реклами у Facebook/Instagram, є безліч корисних модулів. Наприклад, пошук та ефективне спілкування з клієнтами, позиціонування бізнесу в інтернеті, аналітика соцмереж. Популярністю користуються й інші навчальні програми — створення і розкрутка сайтів, арбітраж трафіку, інвестування. Найсвіжіші фішки, аналітика, огляди, тренди маркетингу — тут за рік інтенсивного навчання є шанс з нуля засвоїти матеріал, стати затребуваним фахівцем і вже під час навчання заробляти непогані гроші. Наші випускники отримують дипломи державного зразка з ліцензією Міністерства освіти. Але найголовніше — мають розвинуті hard/soft skills.
Розвивати soft skills — ключ до успішної кар'єри
Щоб вирізнятися серед конкурентів на ринку праці, потрібно прокачувати в собі soft skills — «м'які» або «гнучкі» навички. Можливо, вам відомі випадки, коли двоє фахівців однаково добре володіють однією базою знань, але один із них успішніший і заробляє набагато більше? Секрет — у впевнених «гнучких» навичках. Soft skills — це наш природний хист, який допомагає добре виконувати поточні обов'язки. Такі навички не пов'язані з конкретною професією і дозволяють у будь-якій сфері побудувати успішну кар'єру. Серед безлічі персональних навичок сьогодні роботодавці найбільше цінують такі:
- здатність до самоорганізації;
- уміння ефективно налаштовувати роботу і грамотно розпоряджатися часом;
- комунікабельність;
- уміння домовлятися з іншими й аргументувати свою позицію;
- здатність злагоджено працювати в команді.
Професії майбутнього вимагають мислити критично, володіти навичками аналізу та ефективного вирішення проблем. Це також софт скілз. У комбінації з «жорсткими» навичками (спеціальні вміння відповідно до посади) «м'які» — дозволяють взяти від навчання максимум і отримати користь у вигляді бажаної роботи, рівня доходу і як наслідок стилю життя. Наполеглива праця й інвестиції в майбутню кар'єру швидше наближають нас до поставлених цілей.
Чому за якісну освіту треба платити
Чи замислювалися ви, чому в розвинутих країнах освіта коштує дорого, а для студентів в Україні навчання переважно безкоштовне, хоча рівень якості життя невисокий? Поясню на простому математичному прикладі. Якщо розділити одну цукерку на кількох людей, то фактично жодної частини цукерки не буде ні у вас, ні у кого-небудь іншого. Схожа ситуація з вищою освітою. Вона буде повноцінною і дійсно якісною, лише якщо зробити її платною. Чому?
- По-перше, ми стикаємося з мотивацією студентів. Безоплатне навчання вони не цінують, тобто не навчаються як слід і не стають хорошими фахівцями. І так по колу: усім відомо, що якісним фахівцем у традиційному виші не стати, тому вже з першого курсу не навантажують себе, а йдуть, скажімо, працювати. Будь-де.
- По-друге, маємо замкнуте коло грошей. «Бюджетники» за навчання не платять. Заклад не отримує достатньо грошей на сучасну матеріально-технічну, наукову базу, якісну методологію і не може собі дозволити висококваліфікованих викладачів-практиків. Як результат, без матеріальної мотивації якісну освіту просто нікому створювати.
У нашому соціумі існує стереотип, що тебе ніхто не візьме на роботу без диплома. Чи багато серед ваших друзів і знайомих, які навчаються просто, щоб батьки спали спокійно? Гадаю, достатньо, щоб підтвердити цю думку. Вони втрачають свій найцінніший ресурс — час — і після випуску не працюють за фахом. Платне навчання — це мотивація для студентів і підтвердження якості освіти. Коли є фінансова можливість реформувати сферу, вона швидше приносить видимий результат. Методології наших навчальних програм побудовані в такий спосіб, щоб кожен студент отримав не просто інсайти та натхнення для роботи, але й фінансові результати у вигляді першого заробітку. За нашими підрахунками, у 2020 році студенти загалом заробили понад $76 000 лише за період навчання і більше $300 000 після випуску.
На Світовому економічному форумі назвали приголомшливу статистику: у найближчі п'ять років ми втратимо 85 млн робочих місць. Виробництва автоматизуються швидше, ніж очікувалося. На зміну бухгалтерам прийдуть діджитал-маркетологи і стратеги, а фінансових аналітиків замінять проджект-менеджери. Однак поки що складно собі уявити штучний інтелект у ролі спеціаліста з управління ризиками. Все ж таки існує робота, яка автоматизується лиш частково. Важливою у ній залишатиметься людина та її вміння.