Як вести бізнес у сучасних реаліях
28 November, 2022
Багато підприємців зараз переживають кризу: ставлять усю діяльність на паузу, втрачають бізнес повністю або частково, релокуються в інші міста та країни. А є і ті, кому навіть в складних умовах вдається відкрити нову справу. Яка найбільш поширена помилка при відкритті нового бізнесу? Деякі підприємці намагаються вести справи так само як 10 років тому. Проте, щоб зараз успішно вести бізнес треба зважати на п'ять важливих моментів — про них розповім у статті.
Тепер ви конкуруєте з усім світом
Раніше ми конкурували лише з компаніями із нашого міста, максимум країни. Але зараз, завдяки цифровому маркетингу і глобальній диджиталізації, ми конкуруємо з усім світом. Навіть якщо мова йде про локальне кафе: люди, потрапляючи на ваш сайт та сторінки в соціальних мережах, заздалегідь отримують враження про бізнес. І вони порівнюють це з усім, що вони бачили в Інтернеті. Тому всі сайти, пости та маркетингові матеріали повинні бути якісно «упаковані». А це великий виклик для компаній-початківців.
Я займаюсь бізнесом 30 років. І для мене дуже болісно було змінюватись. Коли я відкривав свою першу компанію у 90-х, то вимоги були зовсім іншими. Довелося освоїти цифровий маркетинг, воронки продажу, соціальні мережі, сайти. Для себе виокремив ключовий момент — необхідно зосередитись не на кількості, а на якості. Нехай у вас буде невеликий, але класно «упакований» сайт та одна соціальна мережа, на яку ви робитимете акцент у своїй комунікативній стратегії. Тоді ви зможете направити максимум зусиль на ефективний результат: створити позитивне враження в клієнтів якісним контентом.
Змінилися відносини компанії та співробітників
Раніше співробітники приходили до компанії й розраховували, що вони працюватимуть у ній усе життя. Зараз трудові відносини стали гнучкішими, легшими, а конкуренція зросла. Якщо раніше пул кандидатів був обмежений, то зараз ми можемо працювати з людьми з усього світу. Фахівець із Києва може працювати не лише на місцеву компанію, а й на європейську чи американську. Завдяки соціальним мережам легше відстежувати, хто працює у конкурентів на ключових посадах, «хантити» співробітників.
Відносини стали більш проєктно-орієнтованими: підприємці дедалі більше зосереджуються на конкретних результатах. Якщо фахівець паралельно робить проєкт для іншої компанії й попри це дає потрібні вам результати — це норма. Хоча ще 10 років тому до такого поєднання ставилися негативно. В сьогоднішніх реаліях трудові відносини швидко створюються, трансформуються в «проєктні» та завершуються.
Технології змінюються, вимоги зростають
У 2012 році, окрім виконання посадових обов'язків, співробітнику було достатньо базових знать та вмінь працювати за комп'ютером. У 2022 році вміння користуватися чатами, Zoom та інструментами Google — мастхев для кваліфікованого працівника. Бізнесу потрібні люди, які з технологіями на «ти». Швидкість змін нових технологій вражає, а це означає, що й вимоги зростають. А тому важливо, щоб працівник мав ґрунтовну базу знань й ви не витрачали час на базове навчання комп'ютерної грамотності.
Швидкість — перш за все
Якщо минулого десятиліття компанія росла на 10% щорічно — це був хороший результат для бізнесу. Сьогодні ризиків більше, а конкуренція жорсткіша. Ризики мають компенсуватися швидкістю зростання, а тому компанії необхідно розширюватись мінімум на 30% щороку.
Насамперед це стосується швидкості прийняття рішень у бізнесі. 10 років тому можна було витратити місяць на узгодження нового прайс-листа. Зараз це завдання краще вирішувати за 2-3 дні.
Саме через темпи розвитку усього ринку, бізнес має впроваджувати нові підходи в управлінні: будь-яка проблема, що виникає під час реалізації проєкту, має обговорюватись миттєво. Потрібні швидке узгодження, чати швидкої комунікації та координації. Важливою запустити децентралізацію рішень: вони мають прийматися не головним керівником, який сидить на Олімпі, а людьми на місцях. Керівник середнього рівня повинен мати можливість самостійно приймати рішення, тоді компанія зможе швидко розвиватися.
Планка входу у бізнес зросла
Раніше розпочинати бізнес було легше. Зараз потрібно більше не лише грошей, а й компетентності. Тому й не дивно, що старт бізнесу став дорожчим: зросли зарплати, вимоги та інструменти. Проте є багато різноманітних варіантів як знайти фінанси або партнерів — є кредити, інвестиційні та державні грантові програми тощо.
Для ефективного й прибуткового ведення бізнесу у сучасних реаліях підприємці повинні створити детальну інструкцію для кожного працівника. Такий алгоритм дозволить самостійно розробити стратегію для конкретного бізнесу та допоможе не втратити власну справу під час кризи.