Compliance Navigator: шлях до відповідального та ефективного бізнесу
Все про важливість та переваги стратегічного впровадження комплаєнсу для вашого бізнесу: зміцнення репутації, ризик-менеджмент та створення стійкої фундаментальної основи для успішного розвитку.
Вам знадобиться комплаєнс-система у вашій роботі, якщо ви:
- Плануєте виходити на міжнародний ринок на експорт
- Хочете отримати фінансування від держави
- Хочете отримати міжнародний грант
- Хочете залучити додаткове іноземне фінансування
- Маєте намір брати участь у майбутніх проєктах відбудови України
- Бажаєте будувати та розвивати доброчесний бізнес в Україні
Підприємствам комплаєнс допомагає:
- Запобігати шахрайським діям всередині компанії
- Пропрацювати ризики та мінімізувати фінансові втрати
- Попереджувати та долати ризики недотримання вимог законодавства правил, стандартів та рекомендацій (зокрема, органів контролю), та, відповідно, уникати штрафних санкцій
- Оптимізовувати бізнес-процеси для побудови клієнтоорієнтованого бізнесу
- Кодекс етики/кодекс поведінки
Це ключовий базовий документ компанії щодо комплаєнсу, який закладає фундамент для подальшого розвитку політик, процедур та процесів комплаєнсу та охоплює: «філософію» компанії у сфері доброчесності та комплаєнсу; цінності, які декларує компанія; базові правила, яких повинні дотримуватися співробітники та партнери компанії; виявлення та врегулювання конфлікту інтересів (суперечностей між особистими інтересами та робочими обов’язками працівника під час виконання ним роботи); санкційну політику компанії; принципи кадрової політики для перевірки працівників тощо.
Кодекс поведінки можна завантажити нижче.
- Антикорупційна політика
Комплекс заходів, положень, процедур та принципів, спрямованих на запобігання, виявлення та протидію корупції в організації.
Зверніть увагу, що для компаній, які беруть участь в тендерах на суму понад 20 млн грн, обов’язково потрібно мати також антикорупційну програму. Типова антикорупційна програма, яку можна використовувати як базу для таких випадків за посиланням. Важливо: антикорупційна програма все ж має базуватися на результатах оцінки корупційних ризиків конкретної компанії.
- Політика закупівель та перевірки третіх осіб
Стратегічний документ, який визначає правила, процедури та стандарти для процесу закупівель товарів та послуг в організації, а також підходи до перевірки діяльності та добросовісності третіх сторін, таких як постачальники, партнери та підрядники.
З урахуванням ідентифікованих ризиків, у компанії може бути запроваджено й інші окремі політики. Такі політики мають на меті деталізацію положень Кодексу, встановлення чіткої процедури, саме вони допомагатимуть створити комплексний підхід до управління підприємством, наприклад:
- Санкційна політика компанії;
- Політика щодо подарунків та проявів гостинності;
- Політика щодо благодійної та спонсорської допомоги;
- Політика щодо визначення конфлікту інтересів;
- Політика щодо проведення внутрішнього розслідування;
- Політика про захист викривачів;
- Політика щодо взаємодії з агентами та посередниками;
- Політика щодо правил поведінки з посадовими та службовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування;
- Політика щодо заборони (обмеження) внесків на користь політичних партій та політичних кандидатів;
- Політика щодо конфіденційності та захисту даних;
- Політика трудового комплаєнсу;
- Політика антимонопольного комплаєнсу тощо.
- «Тон зверху». В компанії має бути запроваджена «культура комплаєнсу». Комплаєнс програма повинна бути не просто на папері, вона повинна мати реальні інструменти та бути впровадженою в практичну діяльність, і все це має відбуватися під лідерством вищого керівництва.
- Політика управління. Важливо забезпечити розподіл функціонала та зон відповідальності персоналу, який відповідає за контроль реалізації комплаєнс-програми у компанії.
- Розробка Кодексу етики або поведінки, який обов'язковий до дотримання всіма співробітниками компанії, включно з вищим керівництвом.
- Запобігання та протидія корупції. Необхідно забезпечити здійснення ретельної перевірки контрагентів і третіх осіб, впровадження Політики та постійне навчання і контроль співробітників, залучених до процесів з високим корупційним ризиком.
- Дотримання санкційної політики, яка охоплює перевірку контрагентів на наявність накладених на них санкцій.
- Навчання співробітників: проведення співробітникам на регулярній основі тренінгів щодо боротьби з корупцією, правил та принципів Кодексу етики або поведінки.
- Гаряча лінія та захист викривачів. Для покращення впровадження комплаєнс-програми варто забезпечити систематичну роботу «Гарячої лінії» та механізму розгляду інцидентів та усунення порушень.
- Дисциплінарний механізм. Розробка прозорого та справедливого дисциплінарного механізму забезпечить належне розслідування випадків хабарництва або ситуацій неправомірної поведінки.
- Моніторинг та звітність. Впровадження механізмів та процедур періодичного моніторингу і звітності керівнику або власнику компанії щодо порушень та ризиків допоможе вдосконалити систему комплаєнс на вашому підприємстві.
Для побудови комплаєнс-функції необхідно:
- 01
Визначити відповідальних осіб, які займаються контролем та впровадженням комплаєнс-політик і процедур.
У невеликих компаніях це можуть бути представники юридичного або кадрового відділу. Чисельність комплаєнс персоналу залежить від розміру організації, складності та обсягу її діяльності. При цьому важливо, щоб вона мала високий ступінь автономії для ефективного виконання завдань комплаєнсу.
- 02
Встановити співвідношення комплаєнс та суміжних функцій (юридична служба, управління ризиками, внутрішній аудит).
Комплаєнс-функція має взаємозв'язок і співвідношення з різними суміжними функціями, які також сприяють дотриманню правил і стандартів в організації. Ці функції зазвичай взаємодоповнюють одна одну для забезпечення ефективної системи управління ризиками та виконання вимог, що стосуються діяльності організації. Деякі з суміжних функцій включають взаємодію з юридичним відділом, відділом внутрішнього аудиту, відділом управління ризиками (за наявності відповідних функцій).
- 03
Забезпечити комунікацію як основу просування комплаєнс-культури.
Комунікація відіграє ключову роль у просуванні комплаєнс-культури в організації. Вона допомагає створити стійку свідомість серед співробітників про важливість слідування етичним стандартам та дотримання внутрішніх правил, політик та процедур організації.
Базові інструменти перевірки інформації:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, ФОП та громадських формувань (ЄДР);
- Єдиний державний реєстр судових рішень (ЄДРСР);
- Список судових справ, призначених до розгляду;
- Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
- Державний реєстр речових прав на нерухоме майно;
- Єдиний реєстр боржників;
- Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;
- Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення;
- Модуль аналітики від майданчика закупівель Prozorro;
- Перелік фізичних та юридичних осіб, стосовно яких застосовані обмежувальні заходи (санкції);
- санкційні списки;
- податкові реєстри;
- Google пошук.
Деякі з зазначених реєстрів та баз можуть бути повністю або частково закритими на період воєнного стану.
Якщо контрагент іноземний або міжнародний, то для його перевірки слід залучати інші інструменти:
- державні реєстри відповідної країни;
- санкційні списки;
- Google і соцмережі;
- персональні контакти (спільні контрагенти, колеги, знайомі, бізнес-партнери, партнерські організації);
- посольство у відповідній країні.