Що робити, коли власна справа лякає?
08 грудня, 2021
Мануковська Ірина
Директорка з маркетингу та стратегії першої української Low-code платформи для цифрової трансформації бізнесу XME.digital та R&D центру JEVERA software solutions з представництвами в Україні, Польщі, Кіпрі, Канаді та Коста Риці. Має 15-річний досвід у маркетингу, нагороду за один з кращих PR-проєктів світу Golden SABRE Awards, спеціалізується на просуванні b2b послуг та нестандартних рішеннях для бізнесу. Мама, дружина, художниця, менторка та коуч.
Відповідаючи на питання про початок власної справи та аналізуючи старт багатьох відомих компаній, я зрозуміла, що часто стартапи починалися як pet project — після роботи та у вільний час. Google виділяє близько 20% робочого часу на таку діяльність своїм працівникам. Піти з головою у власний бізнес можна, коли побачите, що ідея спрацювала. Тут важливо працювати зі своїми страхами, адже вони фізіологічно заважають відчувати ситуацію та приймати рішення.
Робота з відчуттями та страхами
Невпевненість. Запустіть максимально просту версію продукту та послуги, з можливістю отримувати зворотний зв'язок від клієнта. Свого часу так запускали сервіс Hulu, Airbnb. Ваша задача — перевірити ідею, чи потрібно те, що ви пропонуєте. Якщо так — беріться за покращення та масштабування, якщо ні — перевіряйте складові (ринок, цільову аудиторію, як взагалі вирішують цю проблему, на яку націлений ваш продукт).
Побоювання залишитися без доходу. Організувати собі страхувальний парашут — заощадити кошти на рік/півроку, мати пасивні чи альтернативні джерела доходу (наприклад, проєктна робота замість найму).
Підтримка. Партнери, однодумці, родина, близькі — знайдіть того, хто віритиме у вас. Моє життя сильно змінилось після Women Biz Days від Women In у 2020 році. Я тільки поверталася в бізнес з декрету і потрапила у середовище розумних, талановитих, амбіційних та цікавих жінок. З деякими ми приятелюємо дотепер, у нас є спільні проєкти. Бути серед тих, хто хоче та прагне, вірить у зміни — як добриво для рослини ваших ідей.
П’ять ключових «як» для початківця-бізнесмена
- Як не боятися прогоріти? Страх — це в’язниця, він обмежує сприйняття. Я виділяю 15 хвилин раз на пару днів та виписую все, чого боюся. Так я вивільняю страхи з голови, і вони живуть на папері замість моїх думок.
- Як наважитись започаткувати нове? На мій погляд, є два варіанти. Перший — ви привозите сюди щось, що вже десь працює. Другий — знаходите те, чого не вистачає. Обидва підходи можуть спиратися на ваші цінності, які, на вашу думку, можуть зробити цей світ кращим.
- Як тестувати ідею? Є кілька «класичних» стадій: розповідати про свої ідеї та збирати зворотний зв'язок, зробити максимально спрощену версію продукту чи послуги та запустити за привабливою ціною для перших покупців (MVP). Головне — спиратися на реальну потребу та дивитися, який «біль» закриває ваш продукт. Як ще люди вирішують це? Чи дійсно ваш метод кращий і чим саме? Як багато людей потерпає від проблеми? Чим чесніше ви відповідаєте собі, тим менше шансів на провал. Багато підприємців-початківців вважають свою ідею настільки геніальною, що не цікавляться думкою реальних споживачів. Їх бізнеси прогорають.
- Як доопрацювати продукт? Спілкуйтесь з клієнтами! Опирайтесь на існуючий досвід. Спостерігайте за споживачем вашого продукту у реальному середовищі. Так ви можете знайти те, що підвищить рівень клієнтського щастя вдвічі.
- Як масштабуватися? Ріст можливий шляхом надання більшої кількості та варіантів послуг та продуктів, виходу на нові ринки, співпраці з іншими компаніями для об’єднання клієнтської бази. Постійно аналізуйте, де саме ваші можливості.