87% жінок-підприємиць відзначають, що в Україні є можливості розвитку — дослідження від ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі»
25 жовтня, 2022
Роль жінки у суспільстві та економіці зростає швидкими темпами. Вона не боїться відповідальності, готова приймати рішення та працювати в режимі багатозадачності. Який стан та перспективи жіночого підприємництва в 2022 році — проаналізував Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».
28 жовтня 2022 року о 15:00 відбудеться онлайн-презентація результатів оновленого дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць», в межах якої буде організовано обговорення актуальних запитів та напрямів підтримки жінок-підприємиць з представниками державних органів влади, донорських організації, інституцій з розвитку жіночого підприємництва та бізнесу.
Поточний стан та перспективи розвитку жіночого підприємництва в Україні
Основною характеристикою українського бізнесу підприємиці визначають непрогнозованість та невизначеність. Така тенденція спостерігається протягом останніх трьох років з початку пандемії Covid-19. Але це не заважає працювати й надалі. До 55% жінок продовжують свою діяльність, хоча поки не визначені щодо подальших перспектив, 23% оцінюють свій стан, як «залишились на плаву». При цьому, повністю зупинили свою діяльність лише 6% опитаних.
Хоча рекордні 95% респонденток відчувають вплив війни на підприємницьку діяльність, значна частина опитаних сьогодні вбачають горизонти розширення, зокрема на іноземних ринках. І в цьому є перспективи, адже імідж українських підприємиць підвищує краща пропозиція «ціна-якість» та креативність. Кожна третя жінка-підприємиця розглядає для себе можливість експорту в майбутньому.
Більшість жінок впевнені, що різниці між чоловічим та жіночим бізнесом немає. Про це говорять 69% респонденток, при цьому до переваг своєї діяльності підприємиці відносять соціально-відповідальний підхід, збалансованість з особистим життям, багатозадачність та здатність приймати врівноваження рішення.
Росте увага жінок до підвищення кваліфікації та новин у бізнес-світі. Сьогодні 60% опитаних відвідують бізнес-тренінги, що майже вдвічі більше, ніж рік тому. Підприємиці більше слідкують за трендами галузі та комунікують між собою, налагоджують зв'язки. Прихильність до жінок-партнерів сьогодні відзначають 94% опитаних — порівняно з 92% у 2021 році.
«Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підтримує розвиток і впровадження аналітичних інструментів в різних галузях економіки. Інформовані рішення дозволяють найкращим чином спроєктувати діяльність і ефективно спланувати і розподілити обмежений ресурс. Чергова хвиля дослідження «Портрет українських жінок-підприємниць» висвітлює роль жінки у підприємництві і в суспільному житті у воєнний час, жінки, яка є учасницею економічної діяльності і отримує вимушено чи не вимушено нові можливості нарощувати свою присутність у багатьох секторах економіки.
Програма Агентства підтримувала попередні хвилі дослідження. Цей етап, сподіваюся, зафіксує вплив війни на жіноче підприємництво, і простежить динаміку участі жінок в економіці України протягом кількох років», — зазначає Наталія Петрова, Менеджерка програм офісу економічного зростання USAID.
Сучасне підприємництво молодшає: кількість жінок-підприємиць до 35 років збільшилась на 7% порівняно з 2021 роком. Статистика 2022 року показує також незначне зменшення кількості власниць бізнесу віком від 40 років, переважна більшість яких реалізує діяльність у постраждалих внаслідок війни регіонах України. Також однією з причин цієї тенденції є переміщення за кордон власниць бізнесу такого віку та припинення діяльності в Україні.
Серед труднощів та перешкод називають воєнні дії на території України, постійна зміна «правил гри», які визначаються для бізнесу владою, низький доступ до фінансових ресурсів та стереотипи щодо жіночого підприємництва в суспільстві.
Все ж таки, 9 з 10 жінок стверджують, що можливості для розвитку підприємництва в Україні є. Щоб подолати кризу, підприємиці переформатовують бізнес, переходять на e-commerce та продажі онлайн, релокують підприємства та оптимізують витрати.
Але для успішної діяльності бізнесу потрібна допомога. Найбільше підприємиці потребують ресурсів для розвитку, в тому числі фінансові, виникає потреба у вдосконаленні навичок ведення бізнесу та інформаційної підтримки.
«Позитивну динаміку жіночого підприємництва демонструють погляди жінок на власну діяльність. У 2022 році 25% жінок говорять про масштабування, що в порівнянні з 2021 роком на 7% вище. — розповідає Ірина Титарчук, виконавча директорка центру. — Підприємиці стали більш стійкими, почали завойовувати «чоловічі» сфери, бачать більше можливостей для жіночого бізнесу, але при цьому відзначають зростання конкуренції та нестабільність ситуації як фактори, що уповільнюють розвиток».
Масштабування, нарощування бази клієнтів та збільшення прибутковості є ключовими цілями жінок-підприємиць. Завдання держави та громадських організацій — допомогти підприємицям досягти поставлених цілей, успішно пережити кризу та стати міцною опорою для майбутньої економіки.
Як взяти участь?
Формат проведення презентації: онлайн (Zoom). Реєстрація на захід за посиланням.
Довідково:
- Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі є незалежною некомерційною організацією, що спеціалізується на питаннях розвитку малого та середнього бізнесу, жіночого підприємництва, підтримки експорту та торгівлі в різних галузях економіки.
- Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підтримує стартапи й малі та середні підприємства (МСП) задля підвищення їхньої конкурентоспроможності на внутрішньому ринку України та на міжнародних ринках, допомагає в розбудові спрощеного та прозорого бізнес-клімату, а також забезпечує українські компанії можливостями скористатися перевагами міжнародної торгівлі.