Як штучний інтелект може допомогти малому бізнесу України вже зараз?
В Україні є багато міфів щодо штучного інтелекту (далі — ШІ). Найпоширеніший про те, що ШІ дуже дорогий в інтеграції, а тому його можуть використовувати в своїй діяльності тільки великі корпорації.
Насправді, на ринку зараз вже багато дуже доступних за ціною і простотою використання рішень, які можуть допомогти малому бізнесу не просто запропонувати новий сервіс, а й на рівних конкурувати з мережевими форматами і мультинаціональними корпораціями в собівартості і якості пропонованих послуг і продуктів, що виробляються.
Пропоную розглянути в цьому матеріалі найзрозуміліші та найактуальніші, на мій погляд, приклади використання ШІ в малому бізнесі:
1. Оплата за допомогою облич у ресторанах і магазинах.
Розпізнавання облич — одна із найпоширеніших завдань, яке вирішується технологіями штучного інтелекту.
Його застосовують для вирішення різних завдань — від пошуку злочинців на камерах вуличного спостереження до ідентифікації людей при вході в будівлі.
Із 2018 року розпізнавання облич досягло такої точності, що цю технологію почали впроваджувати для авторизації людини при здійсненні платежів.
Найбільш масове впровадження демонструє Китай через додаток WeChat, яким користується понад мільярд людей.
Для малого бізнесу у сфері рітейлу (кафе, ресторани, невеликі магазини) система оплати обличчям дозволяє швидко обслуговувати клієнтів, а значить, більше обслужити людей за одиницю часу, тобто більше заробити.
У 2019 році кілька банків почали впроваджувати технологію ідентифікації за обличчям при платежах, тому малий і середній бізнес вже може сміливо користуватися штучним інтелектом для збору платежів із клієнтів.
2. Спілкування з клієнтами.
Друга найбільш популярна підтехнологія штучного інтелекту — це NLP, але в перекладі українською — це не нейро-лінгвістичне програмування, а обробка природної мови (тобто розуміння машиною того, що говорить або пише людина).
Упевнений, що понад 50% громадян країни користувалися сервісами на основі NLP, оскільки NLP — це «мозок» будь-якого чат-бота.
Чат-боти зараз масово використовуються в малому бізнесі для зниження витрат на спілкування з клієнтами, дозволяючи істотно економити на штаті підтримки/колцентрів та інших витратах.
Із удосконаленням технологій розуміння мови та розповсюдженням чат-ботів малий бізнес зможемо в перспективі майже повністю автоматизувати спілкування з клієнтами як в підтримці, так і в продажах. Це дозволить зосередиться підприємцям на найголовнішому — виробництві якісної продукції або послуг із мінімальними витратами.
3. Оптимізація документообігу.
Найбільш «давня» технологія штучного інтелекту — це технологія розпізнавання тексту (OCR) і структури документів із сканованих зображень або фотографій телефонів.
Сама по собі технологія OCR протягом 30 років добре економить час і гроші малих підприємців на перекладі паперових документів «у цифру».
Зараз набувають поширення системи електронного документообігу, які в комбінації з NLP дозволяють на 70-80% автоматизувати працю бухгалтерів. Що знову ж істотно знижує операційні витрати МСБ.
4. Anti-COVID камери.
У зв'язку з COVID набувають поширення камери з інфрачервоним випромінюванням, які дозволяють віддалено вимірювати температуру у людей і визначати тих, хто в групі ризику.
Сама по собі камера з інфрачервоним випромінюванням — досить стара технологія, а ось саме аналітикою даних та автоматичним визначенням, у кого саме в групі людей температура, займаються нейронні мережі, які інтегровані в чіпи з камерами.
Ці та інші інтелектуальні рішення зможуть забезпечити в майбутньому зниження випадків зараження в ресторанах, магазинах і публічних місцях, а значить дозволять малому бізнесу приймати і обслуговувати клієнтів без «шатдауну».
Цей перелік можна доповнювати нескінченно, бо інвестиції в штучний інтелект і його застосування в ритейлі, ресторанному бізнесі зараз досягають сотень мільярдів на рік.
Тому ми будемо щороку бачити все цікавіші рішення, які будуть дозволяти малим підприємцям суттєво покращувати сервіс і знижувати витрати без істотних витрат.
Сподіваюся, цей огляд був корисний, особливо власникам і співробітникам малих бізнесів.
У наступних матеріалах я намагатимуся розповісти про перспективи використання рішень з ШІ у «важких» галузях України (космос, машинобудування тощо).
Підприємець. Голова експертного комітету з питань розвитку штучного інтелекту в Україні при Міністерстві цифрової трансформації.