Як розпочати промоцію соціального підприємства, коли ресурси обмежені: досвід VBRANI
21 жовтня, 2022
Більше півтора року тому у Львівському геріатричному пансіонаті одна з бабусь вирішила подарувати волонтерці громадської організації «Старість на радість» в’язану шапку. Цей жест став початком великої історії — волонтери вирішили запустити на базі будинку для літніх людей соціальне підприємство Vbrani.
Це проєкт, де 20 бабусь створюють в’язані шкарпетки, рукавички, авоськи та підставки під тарілки, а молодь допомагає їм знаходити клієнтів, опановувати нові техніки в’язання, пакувати та відправляти вироби.
Вироби учасниць соціального підприємства
Для бабусь — це простір для розвитку та креативу, можливість для кращої інтеграції в суспільство і, звичайно, отримання додаткового доходу. З кожного реалізованого виробу бабусі отримують 60% доходу. В’язані речі здебільшого купують молоді люди, які займаються волонтерством, благодійністю та володіють високим рівнем емпатії.
Про соціальне підприємство Vbrani вже розповідали українські телеканали та онлайн-медіа. Для цього не довелось докладати неймовірних зусиль чи витрачати величезні бюджети — достатньо було лише сформувати правильні базові тези про проєкт та зробити так, аби він опинився в полі уваги журналістів.
У цьому соціальні підприємства мають велику перевагу: важливі соціальні ідеї розповідають про проєкт краще, ніж ідеально розплановані рекламні макети. Звісно, це виходить краще, якщо знати корисні інструменти для промоції соціальних підприємств.
1. Визначте, для чого вам публічність
У публічності проєкту переваг в рази більше, ніж недоліків. Здебільшого мета — сформувати позитивне уявлення про бренд, але цілі можуть бути різними. Нам свого часу публічність була потрібна для того, щоб розпочати співпрацю з новими бабусями, адже мали достатньо замовлень, щоб запропонувати співпрацю й іншим майстриням літнього віку.
Учасниці соціального підприємства Vbrani
Ціллю також може бути пошук перших клієнтів. На старті комунікаційної діяльності ми сформували портрет нашого клієнта — це молода людина з активною життєвою позицією, яка є членом громадських організацій, любить волонтерити та підтримувати важливі суспільні ініціативи. Коли нещодавно ми провели опитування, то переконались, що з нами саме такі люди. Вони повертаються за замовленнями, стають амбасадорами нашого бренду.
Або ж ціллю може бути пошук нових партнерів — ми робили великий акцент на висвітленні співпраці з компаніями. Як наслідок — цього разу не ми пишемо компаніям листи з пропозиціями в’язання корпоративних замовлень з нагоди зимових свят, а самі отримуємо їх у наших соцмережах. Цілей може бути багато, але важливо бачити пріоритети та ключові орієнтири. Адже залежно від завдань варто буде обирати потрібний інструментарій.
2. Створіть сторінку. Для початку — у соцмережі, на яку робите найбільшу ставку
Залежно від поставлених завдань і цільової аудиторії оберіть соціальну мережу для старту. Якщо це буде ТікТок, алгоритми вам трішки допоможуть. Але можна стартувати з Instagram чи Facebook.
Навіть якщо вам здається, що ви ще не готові — йдіть у соціальні мережі. Нехай з постингом раз у два тижні, але будьте. Бо кожного разу, коли ви говоритимете про свій проєкт на форумі, пітчингу чи ярмарку, люди, яким він буде близький, захочуть залишити собі якусь згадку, занотувати його десь у пам‘яті. А точніше — десь у Facebook чи Instagram, де вони зможуть стежити за вашими успіхами та швидко знайти вас за потреби.
Вашими першими читачами можуть стати члени вашої команди, друзі, колеги чи старі знайомі. Головне — не соромтесь просити їх взаємодіяти з дописами.
3. Орієнтуйтесь не на кількість, а на якість аудиторії
Якими спокусливими не були б пропозиції гівевеїв чи дешевої реклами у блогерів, перш ніж погодитись на них, добре подумайте. А ще краще подумайте, чи викликатиме у читачів довіру сторінка, у якої 30 тисяч підписників і 10 вподобань на дописах.
Головне — це якість аудиторії. Чи відгукується вона на ваш контент? Чи відповідає на запитання? Чи замовляє ваш продукт і готова розповідати про вас друзям? Якщо ні, то навіщо вона вам?
4. Акцентуйтесь на людях
Говоріть не про технології, не про цифри, не про відсотки. Говоріть про людей. У ваших соціальних мережах та пресрелізах має бути вплив проєкту на життя людей.
Ми розповідаємо про емоції, які дарують наші вироби покупцям. А ще більше — про бабусь, про те, що вони люблять купувати на зароблені кошти. Коли наш клієнт замовляє шкарпетки у бабусі Тамари, він знає, що спонсорує корм для її трьох котиків, а коли бере зв‘язані бабусею Богданою речі — допомагає їй придбати улюблені сорти чаїв.
Розповідайте про тих, хто творить проєкт. Розповідайте про тих, хто користується послугами, і чому саме вашими. Показуйте проблему, яку допомагаєте вирішити своїм продуктом.
5. Розкажіть про себе журналістам
Люди, які працюють у медіа, потребують нових історій та героїв. Журналісти спраглі на світлі, добрі, життєві теми для сюжетів. Як потрапити у поле їх уваги? Зробіть так, щоб про вас розповів хоча б хтось — це може бути маленьке нішеве чи регіональне медіа. Якщо ваш проєкт вартий уваги, далі журналісти шукатимуть вас самі.
Нам достатньо було трьох місяців активної роботи у соціальних мережах та однієї презентації проєкту на навчальному тренінгу, де були також і журналісти. Першим про нас розповіло регіональне медіа на духовну тематику. І саме ця публікація запустила марафон історій про підприємство у локальних та всеукраїнських медіа.
Будьте відкритими — медіа мають великі аудиторії, частина з яких може стати вашими потенційними клієнтами чи партнерами. Звісно, підходячи до цього етапу, варто вже мати профілі у соцмережах, щоб ті, хто вами зацікавиться, могли легко вас знайти.
Можна по-різному вимірювати ефективність діяльності у соціальних мережах. Наприклад, для нас головне, що бабусі стабільно отримують нові замовлення.
Коли ми розповідаємо про проблеми, труднощі, успіхи бабусь — щонайменше 15% користувачів завжди взаємодіють з історіями, хтось пропонує допомогу чи просить передати слова подяки та підтримки.
Ці поради — наш досвід і досвід спостереження за діяльністю інших соціальних підприємств. Та вони адаптивні й до інших форматів бізнесу. Головне — не сприймайте PR як щось надскладне, ідіть в соціальні мережі, в медіа, на виставки. Будьте чесними з аудиторією, і все обов’язково вдасться.