Життєвий цикл компанії. Визначте, де саме перебуваєте ви
26 серпня, 2020
Кожна компанія, незалежно від її розміру, проходить етапи свого становлення. Згідно з методологією всесвітньо відомого бізнес-експерта Іцхака Адізеса, цикл розвитку компанії співзвучний із життєвим шляхом людини. Тобто компанія так само послідовно проходить всі стадії свого існування: народження, дорослішання, розквіт, зрілість та занепад.
Усі стадії розвитку мають певні ознаки. Розуміючи, на якому відрізку свого життя перебуває ваша компанія, ви побачите проблеми й ризики, притаманні саме цьому етапу. Спираючись на це, ви зможете вибудувати подальшу стратегію розвитку компанії, впроваджуючи заходи, що допоможуть їй повернутися або залишатися на сприятливій стадії життєвого циклу.
Розгляньмо ці етапи, основні характеристики та ризики, притаманні кожному з них.
Залицяння
На цьому етапі існує поки що лише ідея. Щоб вона мала можливість набути розвитку та втілитися в життя, носію (засновнику) важливо формувати до неї прихильність, як внутрішню (власну), так і зовнішню (людей, що будуть пов’язані з вашим майбутнім бізнесом). У цій стадії важливими є:
- глибока мотивація засновника;
- його віра в успіх;
- чіткі відповіді на основоположні питання: «Навіщо ми це робимо?», «Що конкретно ми будемо робити?», «Хто саме це буде робити?», «Для кого?», «Як ми це зробимо?», «Коли ми це зробимо?»
Народження компанії можливе тільки за умови, якщо і засновник, і оточення (майбутні партнери, інвестори, колеги) мають стійку прихильність і приймають можливі ризики.
Ризик
Надмірна прихильність носія ідеї, що заважає розглянути її об'єктивно, в межах наявної реальності.
Дитинство немовляти
Компанія перебуває на початковому етапі становлення, що потребує розробки продукту та початку його реалізації — продажів.
Ця стадія характеризується орієнтацією на вдосконалення продукту та процесу виробництва, пошуку шляхів збуту, централізованістю керування та тісними міжособистими зв'язками.
Період вимагає постійних грошових вливань та надмірних зусиль з боку керівного складу компанії. Важка праця на майбутній результат — ознака цього етапу.
Ризик
Втрата ентузіазму, безкінечне доведення продукту до досконалості, матеріальні проблеми, передчасне делегування повноважень.
Дитинство «Давай-давай»
Ваш малюк підріс та почав формуватися як особистість. Ідея починає працювати: налагоджуються процеси виробництва та канали збуту, прибуток стає стабільним, компанія зростає та розвивається.
Ризик
Цей період має «підводні камені». Часто за першими успіхами приходить оманливе відчуття невразливості. Як наслідок — відсутність фокусу та розстановки пріоритетів. Власник може приймати занадто ризиковані, непродумані рішення.
На цьому етапі важливо продовжувати зміцнювати позиції вашого бізнесу, рухатись послідовно та помірковано.
Юність
«Друге народження» компанії. У цей період енергію руху задає вже не тільки засновник, але й люди, що працюють з ним пліч-о-пліч. Компанія збільшується, дорослішає й потребує систематизації та формалізації бізнес-процесів, формування місії, розумного розподілу управлінської влади.
Ризик
Найпоширенішою проблемою є внутрішні конфлікти. Засновник має перерозподілити управлінські функції, делегувати велику частку своїх повноважень. Не всім дається це легко. До того ж старожили погано сприймають зміни в організаційних процесах, опираються їм. Втрата працівників, що стояли біля першоджерел, надмірна амбіційність керівного складу, відсутність спільного бачення й мети — ці та подібні проблеми можуть призвести до розпаду компанії.
Ранній розквіт
Якщо компанія з честю витримала всі попередні випробування, то в її історії настає «золотий вік» — етап, який характеризується майже повною відсутністю проблем.
Ознаки раннього розквіту:
- чітка структура компанії;
- зростання прибутку та збуту;
- спільне бачення цілей, ефективна командна робота;
- функціональність внутрішніх структур;
- розумно розставлені пріоритети.
Головне завдання на цьому етапі — якомога більше часу залишитися в цьому стані, підтримуючи зростання та розвиток компанії.
Спад або пізній розквіт
Стабільність компанії сягає апогею. У той же час на цьому етапі можуть з’явитися перші ознаки старіння компанії, що проявляються в систематичному зниженні прибутку. Добре положення справ і відсутність нагальних проблем можуть приспати пильність керівного складу так само, як і на стадії «Давай-давай».
Ризик
Якщо компанія стане занадто консервативною, не буде помічати ознак спаду, то рано чи пізно вона наблизиться до наведених нижче етапів.
Аристократизм та бюрократізація
Нащо прагнути змін у разі стабільності? Таке питання є основною проблемою в компаніях, що пройшли певний шлях розвитку.
Тут на перше місце виходять особисті інтереси співробітників, що звикли до «теплого місця» й не хочуть докладати зайвих зусиль. У компанії втрачається спільний запал, прагнення досягнень та взяття нових вершин.
Прихильність традиціям, фокусування на колишній величі, зниження планки зростання, формалізаторство та ультраконсерватизм — всі ці вади з часом приведуть компанію до занепаду.
Ризик
Намагаючись розібратися з проблемами, часто починаються внутрішні конфлікти — «полювання на відьом». Співробітники замість пошуку спільних шляхів виходу з кризи шукають «крайнього» та звинувачують одне одного. Колектив компанії охоплює спільна паранойя.
Смерть
Власники компанії розуміють, що всі зусилля марні. Немає ресурсів — ні фінансових, не енергетичних. Прихильність до компанії у всіх співробітників, незалежно від їхнього статусу, дорівнює нулю.
Розглянувши свою компанію більш прискіпливо, ви зможете зрозуміти, на якому етапі життєвого циклу вона перебуває. Усвідомлення проблем, що притаманні кожній стадії, надасть вам перевагу в їх подоланні. Головне — розуміти, які саме механізми розвитку ви можете застосувати, щоб ваша компанія мала можливість якомога довше залишатися в стадії розквіту.
Будьте сміливими й усвідомленими. Пильнуйте внутрішні процеси в компанії, навіть якщо вам здається, що проблем не існує. Шукайте нові шляхи розвитку й удосконалення. Бажаємо вам процвітання!
Денис Алевський