Використання методики ощадливого виробництва як спосіб оптимізації бізнесу
19 червня, 2020
Тисячі підприємств сьогодні в Україні беруть методологію ощадливого виробництва на озброєння. Створюється враження, що ощадливе виробництво — такий собі чарівний ключ до успіху.
Тому, перш ніж щось впроваджувати, варто розібратись із концепцією ощадливого виробництва.
Методика ощадливого виробництва
Ощадливе виробництво (Lean production) — це система організації та управління розробкою продукції, виробництвом, взаємовідносинами з постачальниками і споживачами, коли продукція виготовляється в точній відповідності до запитів споживачів і з меншими втратами у порівнянні з масовим виробництвом великими партіями. Впровадження методології ощадливого виробництва в ідеалі дозволяє вирішити цілий ряд основних проблем, з якими повсякденно стикається більшість підприємств.
Використання системи Lean може дати наступні результати у різних галузях:
- Електронна промисловість — скорочення етапів виробничого процесу з 31 до 9, скорочення виробничого циклу з 9 до 1 дня, вивільнення 25% виробничих площ. Економія — близько 2 млн доларів за півроку.
- Авіаційна промисловість — скорочення терміну виконання замовлення з 16 місяців до 16 тижнів.
- Автомобілебудування — зростання якості на 40%. Збірка автомобільних вузлів – вивільнення 20% виробничих площ, відмова від будівництва нового виробничого будівлі, економія близько 2,5 млн доларів за тиждень.
- Кольорова металургія – збільшення продуктивності на 35%.
- Фармацевтична промисловість — скорочення відходів з 6% до 1,2%, зниження споживання електроенергії на 56%, економія 200 тис. доларів щорічно.
- Виробництво споживчих товарів — збільшення продуктивності на 55%, скорочення виробничого циклу на 25%, скорочення запасів на 35%, економія близько 135 тис. доларів за тиждень.
Інструменти ощадливого виробництва
Якщо говорити дуже коротко, то інструменти ощадливого виробництва — найбільш короткий шлях до:
- зниження витрат на якість продукції
- прозорості управлінських процесів
- підвищення рівня задоволеності споживачів продуктами компанії
- приросту залученості співробітників компанії в процес виробництва і посилення їх мотивації
- зменшення втрат ресурсів.
Після визначення цілей із найвищим пріоритетом, але які є недостатньо відпрацьованими на даний момент — можна починати обирати інструменти для вдосконалення саме цього сегмента. Найбільш популярні інструменти ощадливого виробництва представлені нижче на діаграмі.
Що може завадити впровадженню методології Lean?
Головною метою концепції Lean є досягнення максимальної ефективності використання ресурсів за допомогою реорганізації бізнес-процесів, спрямованих на позбуття непотрібних витрат.
Такою реорганізацією може бути значне скорочення або навіть видалення процесів, які не приносять цінності. Усунення таких процесів є доволі складною справою. Це зовсім інший спосіб мислення і продуктивної дії, а не просто тактика з пари алгоритмів.
Найважливіше, що треба усвідомлювати — це необхідність комплексного підходу до впровадження ощадливого виробництва. Тобто перетворення повинні охопити три найважливіші сфери: застосування інструментів виробництва, оптимізації організаційної моделі та зміни управлінської культури.
Алгоритм впровадження методології ощадливого виробництва
Впровадження методології ощадливого виробництва є задачею не одного дня. Спочатку необхідно вивчити чимало інформації про Lean methodology, причому, максимально наближеної до першоджерел, які не є перекрученими. Надалі ці знання повинні стати новою системою цінностей менеджментської складової, яку вона і буде впроваджувати цілісно, а не в якості точкових пів заходів. Далі встановити цілі використання концепції Lean і вибрати необхідний інструмент для її реалізації, в залежності від багатьох чинників – галузь і сегмент ринку, ЦА, продукт або послуга, пріоритет і конкурентна відмінність компанії.
Окрім цього, для покращення роботи компанії та підвищення швидкості впровадження методології ощадливого виробництва необхідно керуватися головним принципом роботи — правилом трьох «НЕ».