Що важливіше: люди або бізнес-процеси
29 квітня, 2021
Коли підприємці або власники існуючого бізнесу намагаються розставити пріоритети, вони стикаються з дилемою. Або навіть з дилемами. На чому правильніше сфокусувати свою увагу і що може дати максимальний ефект в довгостроковій перспективі? Причому такі питання можуть виникати як на етапі запуску нової компанії, так і під час чергового планування стратегії розвитку вже існуючого бізнесу. А питання це важливе і через те, що зусилля неможливо однаково сконцентрувати за різними напрямками, оскільки ресурси завжди обмежені.
І тут виникає багато спокус і спірних моментів через те, що виявлення пріоритетів далеко не завжди є простим і очевидним.
Як прокласти курс до успіху?
Один з напрямів, які необхідно оцінити, — це зовнішнє середовище, в якій існує (або буде існувати) компанія. Тут може бути багато складових, таких як:
- поточна економічна і політична ситуація;
- законодавчі та регуляторні вимоги;
- тренди в нашій галузі;
- ступінь агресивності і можливі дії конкурентів;
- вплив наших постачальників і покупців;
- і багато іншого, що «за межами» компанії.
Інший напрям у плануванні — це наше внутрішнє середовище та список конкретних дій для побудови і розвитку бізнесу. А тут переважно виникає споконвічне питання: «Що є первинним — курка чи яйце? Точніше, на чому нам варто робити більший наголос: на людей, які рухають бізнес, або на системність процесів?»
З власного досвіду в ході вирішення цього завдання часто виникають неабиякі баталії всередині топ-менеджменту або на рівні власників. І ті, хто пропонують концентруватися на якості персоналу, і ті, хто віддають перевагу системності процедур, надають сильні аргументи. Але звернімось до досліджень, що заслуговують на увагу. До тих досліджень, які вже не раз проводилися авторитетними в світі бізнесу професіоналами.
Секрет для переможця
Американський учений, статистик і консультант з теорії якості Вільям Демінг через дослідження прийшов до таких висновків:
«Лише 2-3% проблем пов'язані з виконавцями; в інших же випадках небажані події обумовлені самою системою».
Чому варто прислухатися до цього простого, але грандіозного висновку? Все досить очевидно. Уявімо, що у нас є прекрасна команда найманих співробітників, які володіють чудовими професійними навичками і початково мають високу мотивацію до досягнення результату. Ми їх знайшли, залучили в свій бізнес і помістили у внутрішнє середовище (в бізнес-процеси), що є не продуманим і не системним. І ми вимагаємо від цих людей грати в умовах певного хаосу. Він може бути більшим або меншим, не так важливо. Згодом ми отримаємо ланцюгову реакцію, де кожний наступний результат виникатиме з попереднього. Отже:
- неузгодженість в їхніх діях (відсутність скоординованості);
- внутрішні конфлікти, які неминуче будуть видимі для наших клієнтів;
- незадоволеність і зниження мотивації;
- погіршення результатів роботи;
- пошук винного;
- концентрація на питаннях самозахисту для кожного окремого співробітника або підрозділу;
- в кращому випадку — тихий саботаж і небажання боротися з системою; в гіршому випадку — відхід з компанії.
Результат? Ми залишаємося без професіоналів, що мали спочатку досить високу мотивацію. Адже якщо ми звернемося до базової людської психології, то зрозуміємо, що лише одиниці найманих співробітників намагатимуться зламати систему, перетворюючись на скалку і ризикуючи накликати на себе гнів.
Логіка та взаємозалежності
Хтось може заперечити: «Якщо ці наймані співробітники — сильні професіонали, то вони і побудують правильні бізнес-процеси і систему». Можливо. Але тільки в тому випадку, якщо культура компанії дозволить такі дії і буде готова до змін. До чого ми повернулися? До системи. І в цьому випадку вона визначила залежність результату від дій конкретних людей.
Існує ще один аргумент щодо того, що первинно необхідно вибудовувати правила гри. Зацікавимось таким питанням: «А в який спосіб можуть з'явитися у нас такі заряджені на результат професіонали?». Очевидно, що компанія шукає і вибирає їх на підставі певних правил. Звідки правила? Правильно — з установлених політик і процедур.
Скільки б ми не розглядали прикладів, висновок буде одним. Спочатку компанії необхідно розібратися з тим, як вона працюватиме і на підставі чого прийматимуть ті чи інші рішення. А вже після цього шукати правильних в її розумінні людей і впроваджувати їх у цю систему для досягнення потрібного результату.
Олександр Бакка
Матеріал входить до низки публікацій від Школи малого і середнього підприємництва, всеукраїнського проєкту Фонду Василя Хмельницького K.Fund. Експерти розповідають про свої знання, інструменти та навички заснування, розвитку та ведення власної справи.