Просто про складне: презентація бізнесу або бізнес-ідеї
08 червня, 2021
Вміння презентувати бізнес або ідею є дуже важливою навичкою підприємця або стартапера, оскільки саме презентація дає змогу отримати замовлення, фінансування, підтримку інвестора або ментора. Здавалося б, що тут складного, адже ви займаєтесь бізнесом кожного дня та і ваші співробітники й команда також. Розказати про те, що ми робимо, — легко. Але тут починаються труднощі.
Типові помилки зазвичай такі:
- Довга розповідь про глобальні тренди, невирішені проблеми, конкурентів. Це важливі питання, але не у процесі першої презентації вашого бізнесу.
- Зверхнє ставлення до співрозмовників, мовляв, як можна не знати таких простих речей. Очевидні для вас речі можуть бути невідомими більшості населення планети. І це нормально.
- Відсутність структурованого плану презентації.
Вас насправді готові слухати максимум 30 секунд і якщо ви не можете пояснити, в чому суть вашого бізнесу або ідеї, то увагу слухача ви втратите безповоротно. І тут вже залежить від вас, як скористатись можливістю розповісти про себе та зацікавити. Або зробите це максимально ефективно, або навантажите співрозмовника купою непотрібної інформації, хоча, ймовірно, вона є важливою.
Ділюсь моїм улюбленим ефективним інструментом, який можна використати для початку роботи над презентацією. Це ліфт-тест.
Уявіть, що ви їдете з потенційними інвестором або клієнтом у ліфті. Ви повинні протягом поїздки в ліфті за 30 секунд розповісти про те, чим займається ваше підприємство. Фактично щодня на запитання «А що ви робите?» відповідає менеджмент та співробітники підприємств мінімум один раз. Які ці відповіді?
Ліфтова промова може стати такою собі візитною карткою підприємства, нижче — запитання, котрі можуть допомогти її сформувати.
Ліфтова промова може стати основою для пітчингу, тобто короткої презентації ідеї бізнесу потенційному інвестору, партнеру або клієнту. Таку відповідь-опис бізнесу корисно знати кожному підприємцю та його працівникам.
При формуванні ліфт-тесту важливо:
- Не використовувати сленг, ваше повідомлення повинно бути зрозумілим не лише вам та вашим колегам.
- Основна мета ліфт-тесту — описати ваш бізнес так, щоб короткою фразою зацікавити співрозмовника або читача. Уникайте довгих текстів.
- Правдивість повідомлення. Концентруйтесь на тому, що дійсно робите добре, а не хотіли б робити.
- Ваша ліфтова промова повинна бути легкою до запам’ятовування. Вирізняйтесь з натовпу. Знайдіть яскраві акценти.
Менеджменту та власникам компанії може бути корисним провести ліфт-тест для персоналу. Досить швидко і просто можна буде зрозуміти, чи правильно розуміє персонал сутність роботи організації. Чи всі дивляться в один бік? Чи існують суперечності? Про що інформують працівники?
Для цього необхідно дати співробітниками не більше 5 хвилин і попросити розказати, чим же займається підприємство.
Після цього варто скласти разом або використати складену керівництвом «ліфтову промову», котра повинна буде надалі застосовуватись при комунікації. Така промова стане в пригоді у спілкуванні з потенційними інвесторами, партнерами, а також споживачами. Вона може стати основою вашої презентації, а її текст — з’явитись на сторінках компанії в соціальних мережах.
Лідія Пащук
Матеріал входить до низки публікацій від Школи малого і середнього підприємництва, всеукраїнського проєкту Фонду Василя Хмельницького K.Fund. Експерти розповідають про свої знання, інструменти та навички заснування, розвитку та ведення власної справи.