Про діджиталізацію простими словами
18 травня, 2021
Діджиталізація звучить масштабно, але незрозуміло. Разом із Микитою Поповим, founder-ом PM Digital Transformation розберемо, що це й із чого починати.
Варто розуміти, що діджитал є зовнішній і внутрішній.
- Уявімо, що дитина могла б самостійно замовляти товари, у неї є планшет або телефон і вона хоче іграшку. Щоб її придбати, не потрібно тягнути батьків до магазину. Бізнес має інтернет-ресурс, через який потенційний клієнт, дитина, може знайти цю іграшку й замовити. Щоб оформити й отримати замовлення, вона заповнює дані просто на сайті. У дитини, можливо, є телеграм, у який їй напише менеджер і допоможе вибрати розмір іграшки, а після цього оформлять доставку, і клієнт зможе прийняти її вдома.
- Важлива й комунікація після доставки. Наприклад, дитина замовила іграшку, але вона їй не сподобалась. Щоб замінити замовлення, вона може скористатися нативним чат-ботом, який з нею прокомунікує, отримає інформацію, зробить заміну й відправить кур’єром.
Завдання компанії підрядника — зробити ресурс настільки простим, щоб покупку могла зробити як дитина, так і людина похилого віку.
Це те, що стосується зовнішньої частини.
Одна з цілей зовнішньої діджиталізації — допомогти скоротити етапи роботи або шлях клієнта методом переведення процесів в онлайн.
І найголовніше — внутрішній діджитал.
Він важливий для того, щоб вищеописаний шлях клієнта повністю побудувати, потім його обробити й запустити в роботу. Для цього потрібно всередині мати бізнес-процеси, які чітко працюють. Простою мовою бізнес-процес — це будь-який процес, який є у вашій компанії, обговорений, а після цього розписаний на етапи, що постійно й циклічно виконуються.
Процеси можуть бути ефективними та неефективними: які породжують цінність продукту, генеруючи дохід, і, навпаки, ті, які супроводжують бізнес і генерують витрати.
Компанія підрядник перекладає ці процеси мовою BPMN (business process management або процесний підхід до управління організацією). Тільки після розкладання на процеси все діджиталізується або, іншими словами, все, що можна, переводиться в онлайн і оптимізується.
Для цього всередину компанії інтегрується система, «місце», в якому менеджер може проводити дії й для цього йому не потрібно комунікувати з ким-небудь, він це робить в одному вікні, яке є найкращим засобом для того, щоб керівник міг проаналізувати його роботу.
З чого почати діджиталізувати бізнес?
Є досить чітка і проста інструкція.
Перший етап — насамперед візьміть процеси, які відбуваються в рамках бізнесу, проговоріть і пропишіть їх.
Наприклад, одна із задач фінансового відділу — узгодження платежів із керівництвом. У багатьох компаніях це відбувається або шляхом усного погодження (де виникають непорозуміння), або шляхом заповнення таблиці Excel і подальшого очікування на її погодження.
Такий зріз допоможе зрозуміти, що ви взагалі робите в рамках своєї роботи і як ви це робите. Сюди ж пишемо людей, які виконують ці процеси, і чи виконують вони те, що потрібно.
Діджитал — це дуже великий крок, щоб розібратися всередині компанії. Іноді ми почуваємося лакмусовим папірцем, оскільки спочатку експерти роблять зріз і розбирають бізнес-процеси на деталі.
Другий етап — перевести все це в блок-схеми.
Існують безкоштовні сервіси Creatio, Bizagi, Shtorm та інші, де ви можете спробувати зробити це самостійно.
Намалюйте етапність процесів, що за чим іде, і сюди ж внесіть людей, які виконують ці процеси. Подивіться, як проходить клієнт комунікацію з компанією, і навпаки — як компанія комунікує з клієнтом.
Після треба подумати, як цей шлях скоротити та пришвидшити.
Третій етап — поставте себе на місце лідерів вашого (а можна і не вашого) ринку з точки зору діджитал-рішень. Подивіться, що вони роблять з вами, як з клієнтом: як обробляється заявка, як приходять повідомлення, як з вами працює чатбот та технічна підтримка, можете подивитися доставку.
Золоте правило — хочете придумати щось своє, подивіться спочатку, як роблять інші.
Четвертий крок — допрацьовуємо проаналізоване на етапі 1 і 2.
Швидкість, із якою сьогодні повинен працювати бізнес, що хоче втримати клієнтів, надто висока. Без діджитал-рішень це неможливо. Ті підприємці, хто працює без автоматизації процесів, виконують усе занадто довго. У результаті бізнес стоїть на місці й залишається без клієнтів.
Микита Попов
Founder PM Digital Transformation