Екомаркування в Україні
06 листопада, 2023
Світлана Берзіна
Президент Всеукраїнської громадської організації «Жива планета», керівник Центру екологічної сертифікації та маркування
Розвиток ринку екологічних товарів, послуг і технологій — одне з провідних завдань Європейської Зеленої угоди й водночас зобов’язання України згідно зі статтею 293 «Торгівля на користь сталого розвитку» Угоди про асоціацію України з ЄС. Знаком, який повідомляє про екологічні аспекти того чи іншого продукту, є екологічне маркування.
Стандарти екологічного маркування дозволяють ідентифікувати кращі продукти та їхній потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я людини протягом життєвого циклу у порівнянні до загальноприйнятих державних норм за чітко визначеними й науково обґрунтованими критеріями. Окрім цього таке маркування застосовуються у тендерній документації при визначенні вимог до екологічних характеристик продукції.
Стандарти екологічної сертифікації в Україні
Екологічне маркування в Україні є одними з інструментів державної екологічної політики згідно з Законом, що реалізує Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, і впроваджуєтеся за єдиною з ЄС схемою міжнародного стандарту першого типу. До неї входить продукція з покращеними екологічними характеристиками. Екомаркування встановлюється на кожну категорію окремо з врахуванням потенціалу зменшення впливу на довкілля та здоров’я людини відповідно до доступних технологій.
Застосування екомаркування спрямовані на зменшення споживання енергетичних та інших ресурсів, утворення відходів, забруднення довкілля та досягнення високих показників хімічної безпеки.
Екологічну сертифікацію і перевірку продукції на відповідність конкретним вимогам проводить незалежний акредитований орган, який оцінює не тільки сам склад продукту, а й всі етапи життєвого циклу виробництва цієї продукції — від заготівлі сировини, транспортування до виробничих процесів. Враховується і споживання, і упаковка, і утилізація.
Оцінка здійснюється для визначення відповідності стандарту незалежною стороною — акредитованим органом, що забезпечує довіру до маркування і підтверджує відповідність встановленим екологічним критеріям.
Виробнику екологічна сертифікація згідно з ISO 14024 надає багато можливостей:
- конкурентна перевага на українському, європейському та міжнародному ринках;
- право застосовувати відносно сертифікованої продукції спеціальне маркування, що вирізняє продукцію з поміж іншої;
- можливість підтвердити відповідність продукту встановленим екологічним вимогам в тендерних закупівлях;
- брати активну участь у зеленому переході, сприяючи досягненню амбіцій України як кандидата у члени ЄС щодо нульового забруднення та брати участь у ініціативах ЄС та ООН, таких як Глобальний договір ООН та інші.
Переваги екомаркування
Екологічне маркування згідно з ISO 14024 означає, що воно є надійним, багатокритеріальним та перевіреним незалежним компетентним органом, що має акредитацію і міжнародне визнання.
Етикетка чи пакування зі знаком екологічного маркування свідчить про досконалість та професійну дисципліну завдяки суворим критеріям, розробленим на основі європейських екологічних стандартів, вимоги яких суворіші ніж ті що відповідають загальнообов’язковим регламентам. Окрім цього список стандартів екологічного маркування щороку зростає: продукти, папір, мийні засоби, косметика, лакофарбові матеріали, будівельні продукти або послуги туризму, готелі, громадські будівлі і т.д..
Споживачі та замовники публічної сфери можуть бути впевнені, що сертифіковані послуги з екомаркуванням містять менше небезпечних речовин, мають менший вплив на довкілля, утворюють менше відходів і парникових газів, і при цьому якісні, мають продовжений строк служби та ремонтопридатні.
Для компаній екологічна сертифікація продуктів матиме вплив на досягнення цілей сталої торгівлі (щодо безпеки, викидів, відходів тощо) та конкурентоспроможність.
Отримання сертифіката також може збільшити рівень довіри потенційних покупців до компанії. Адже незалежна третя сторона (компетентний акредитований орган) гарантує, що продукти повністю відповідають відповідним стандартам екологічного маркування.
Неперевірені екологічні заяви щодо товарів чи послуг є ознакою недобросовісної конкуренції. У світі таке явище має визначення як «зелене окозамилювання» (greenwashing). На українському ринку така практика теж наявна, і класифікується як порушення статті 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (поширення інформації, що вводить в оману). Суб’єкти господарювання, які безпідставно застосовують твердження, що продукт екологічний, еко-, зелений — порушниками конкурентного права. А тому екомаркування сприяє підвищенню рівня відповідальності компаній.
Як отримати екологічний сертифікат?
Екологічний сертифікат підтверджує переваги об'єкта сертифікації відносно впливів на стан довкілля та здоров’я людини за схемою згідно з ISO 14024.
Документ видається на 3 роки з чітким визначенням найменування екологічно сертифікованих товарів або послуг із зазначенням користувача сертифіката. При сертифікації організації («зелений офіс», «зелений клас») в сертифікаті зазначається організація та її об’єкт на якій поширюється сфера дії ліцензії.
Процедура оцінювання передбачає документальний аудит. Перелік підтвердної документації та вимоги до неї визначаються органом з оцінки відповідності згідно з вимогами екологічних критеріїв оцінювання життєвого циклу на певну категорію товарів чи послуг.
Аудит виробничих потужностей здійснюється, якщо це передбачено екологічними критеріями (в залежності від категорії продукції) або у разі необхідності, що визначається експертною комісією. При оцінюванні послуг та організацій («зелений офіс», «зелений клас») аудит на місці проводиться без виключень (об’єкту надання послуг, офіс організації).
Екологічні тенденції споживачів в Україні та Європі
За результатами опитування Євробарометра у вересні-жовтні 2017 року близько третини споживачів у ЄС (32%) відзначають, що екологічне маркування відіграє важливу роль під час прийняття рішення про покупку. В опитуванні, проведеному Євробарометром з лютого по березень 2021 року, близько п’ятої частини європейських респондентів (22%) заявили, що обирають лише продукти, позначені екологічним знаком.
Дослідження, проведене у лютому 2020 року кафедрою маркетингу Державного торговельно-економічного університету, демонструє підвищення уваги споживачів до екологічного маркування порівняно з аналогічним дослідженням 2015 року, а також готовність суспільства обирати і витрачати більше коштів на екопродукти.
Міжнародна підтримка
У період 2014-2023 в рамках програм EaP GREEN та EU4Environment, які фінансувались ЄС на замовлення Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів у партнерстві з Програмою ООН з навколишнього середовища, були реалізовані проєкти з підтримки впровадження екологічного маркування та сталих (зелених) публічних закупівель. Такий крок сприятиме зеленому переходу України і розвитку надалі.
Уже четвертий рік поспіль проєкт «Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні» підтримує розробку стандартів екологічного маркування та їх застосування для енергоефективності у сфері публічних закупівель і відбудові України за принципом «Відбудувати краще, ніж було!».