Види нематеріального стимулювання відділу продажів
20 жовтня, 2020
Мотивація — запорука успішної роботи команди. Але далеко не завжди людей мотивують гроші. Так, навіть у піраміді Маслоу за фізичними потребами йдуть соціальні та духовні. І це саме про нематеріальне стимулювання. Перш ніж говорити про види нематеріальної мотивації, варто відзначити, чому вона потрібна і важлива. Що керівник команди хоче отримати від нематеріальної мотивації?
Можна виокремити три основні мотиви:
- Залученість. Посилення задоволеності співробітників, їхнього емоційного зв’язку з компанією.
- Продуктивність. Підвищення ефективності роботи в команді, посилення розуміння цілей і місії компанії.
- Адаптація. Пришвидшення соціалізації нового співробітника в команді, вибудовування комунікації між колегами.
Після того, як керівник відділу продажів визначиться, навіщо йому нематеріально стимулювати співробітників, йому слід зазначити, яким видом відділу продажів він керує.
Можна виділити два види відділів продажів:
- відділ швидких продажів (той, у якому чітко простежується дух змагання);
- відділ довгих продажів (той, у якому дух змагання виявляється в довгостроковій перспективі).
Якщо мова йде про конкурентний відділ продажів, то і мотивація там буде на основі змагання. Припустимо, хто швидше за всіх закриє угоду, той… і тут понеслось. Наприклад, фото цієї людини буде висіти на борді. А може, їй дадуть абонемент у басейн чи можливість обрати вільний графік і підлаштовувати його під себе. Варіантів безліч, головне, щоб був конкурс.
Якщо говорити про неконкурентний відділ продажів, то там усе плавно і рівно. В таких відділах, як правило, переговори тривають довго, ніхто між собою не змагається, у кожного свій пул завдань. Але навіть там нематеріальна мотивація доречна. Наприклад, співробітник реалізував проєкт швидше, ніж планувалося. За це можна й на загальній нараді людину похвалити. Дрібниця, а приємно.
Можна виділити ще кілька видів нематеріальної мотивації:
- Соціальні «плюшки». Тимбілдинг, корпоративи.
- Дозвілля. Подарункові абонементи і сертифікати, зона відпочинку в офісі.
- Професійний ріст. Кар’єрне зростання, курси, семінари і майстер-класи з підвищення кваліфікації.
- Речі. Наприклад, Таємний Санта, який приносить бажані подарунки кожному співробітнику компанії.
Але головне в нематеріальній мотивації — точно влучати в особисті вподобання співробітників. Бо подарує керівник підлеглому абонемент у басейн, а той навіть плавати не вміє. А хто ж знав, що він читати любить і йому б книжку краще б було подарувати?
У нематеріальному стимулюванні важливо:
- розуміти мотивацію особистості і враховувати вподобання і побажання співробітників;
- не перестаратися («Обов’язково всім бути на тимбілдингу в суботу!»);
- щоб нематеріальна мотивація була в балансі з матеріальною, іншими словами, нематеріальна мотивація не має виправдовувати низькі зарплати чи їх затримки.
Нематеріальне стимулювання — важливий інструмент заохочення в роботі команди. Підвищуючи мотивацію співробітників, керівники підвищують продуктивність компанії і покращують роботу підлеглих. Важливо лише визначитися з мотивами і особливостями вашого відділу.
Роман Корнієнко