Від мрії до перших продажів за кордон. Кейс від Юлії Павленко, Укрпошта

Юлія Павленко, Директор департаменту міжнародних операцій АТ «Укрпошта», ініціатор проєкту E-Export School.
Якщо говорити про ринок е-комерс, в принципі, в нашій країні модно займатися експортом. У нас проходить дуже багато заходів і чимало організацій, які хочуть допомогти експортерам. Але в основному такий формат націлений на В2В експорт. Це коли, наприклад, завод знаходить постачальника і вивозить якийсь товар за контрактом за межі України. Це завжди зовнішньоекономічний контракт з усіма можливими наслідками. Тому зрозуміло, що в В2В експорті досить багато потрібно готувати до старту, а в В2С експорті все набагато простіше.
Раніше в країні не звертали уваги на електронну комерцію в форматі експорту, в напрямку В2С. Хоча якщо подивитися на глобальні тренди, можна відзначити, що на найбільших е-комерс платформах світу присутні товари не зовнішніх продавців. Доступ до глобальних ринків для підприємців з будь-якого регіону відкривають в інтернеті торгові платформи. Насамперед це стосується AliExpress, eBay, а також соціальних мереж Facebook, Instagram. У самому Amazon також вже є великий відсоток зовнішніх продавців. Це змінює парадигму сучасного бізнесу.
Ці три платформи є кістяком всієї міжнародної торгівлі, пов’язаної з електронною комерцією. І ці три платформи взаємодіють з невеликими виробниками з різних країн. Таким чином, за символічні гроші можна оформити свою присутність на глобальному маркетплейсі. Також про своє прагнення стати е-комерс платформою заявив і Facebook.
Формати логістики
Якщо говорити про електронну комерцію, будь-який предмет місцевого виробництва може перетнути український кордон трьома видами митного оформлення. Це пошта (як поштовий формат), експрес-канал доставки (наприклад, великий міжнародний гравець DHL) або у «вантажному» форматі. Але згідно з міжнародною статистикою, вся електронна комерція на 85% організована через поштові канали.
Є очевидні причини, чому так відбувається. Всі країни формують Всесвітній поштовий союз (ВПС), мета якого — налагодити обмін пошти з однієї будь-якої точки планети в іншу. У ВПС входять 192 країни, це структурний підрозділ ООН, і Україну тут представляє саме «Укрпошта». Організація діє вже 145 років. У Швейцарії розташована штаб-квартира. У системі Поштового союзу взаємодіють на регулярній основі 5,3 млн осіб. У нас є регламент з обміну посилками. Це дуже цікава тема. Оскільки з будь-якого куточка України, а в системі «Укрпошти» працює 11 тис. відділень, посилка може поїхати в Чилі, Австралію, Норвегію або на населений острів у Тихому океані та ін. Відділення «Укрпошти» є навіть в Антарктиді на станції Вернадського. Тому туди теж можна відправити лист або посилочку. Тобто світ тісно пов’язаний, тому що 11 тис. відділень «Укрпошти» з’єднані з 770 тис. відділень інших пошт світу.
Фактично такий експорт може почати практично будь-який підприємець, при цьому не маючи особливих знань по зовнішньоекономічній діяльності. У нього повинен бути інтернет, банківська карта, відділення пошти і бажання щось робити. Тому сьогодні експортери розосереджені по всій Україні. І насправді це дуже круто для підтримки економіки регіонів.
Проходження митниці
Відправити товар, який замовив покупець з-за кордону, можна звичайним поштовим пересиланням та шляхом замовлення міжнародного транспортного перевезення. Найчастіше замовлення, які відправляються, невеликі і дешевші 150 євро. Проте є габаритні чи дорогі товари, для відправлення яких слід здійснити митне оформлення. Розгляньмо ці способи відправлення детальніше.
Оформлення відправлень вартістю до 150 євро
Відправляти експортні товари вартістю до 150 євро найзручніше поштою, адже декларувати їх для митниці через поштового оператора найпростіше. На етапі підготовки до експорту товару потрібно:
1) Перевірити в довіднику Всесвітнього поштового союзу за посиланням www.ukrposhta.ua/ua/zaboroneni-predmety, чи митне законодавство країни призначення не передбачає заборон та/або обмежень щодо пересилання цього товару.
2) Перевірити на сайті «Укрпошти» в розділі митного оформлення, який безмитний ліміт встановлено для імпорту в країну, куди відправляється товар. Це важливо знати, оскільки для більшості країн передбачено досить високий рівень безмитного ліміту. На практиці це означає, що якщо сума не перевищує митний ліміт, то при отриманні поштового відправлення отримувач не буде сплачувати податки та мито, а митне оформлення відбудеться без його участі. Наводимо нижче ліміти для найпопулярніших країн. Якщо вартість товару, вкладеного в посилку, перевищує ліміт, то представники митниці країни призначення нараховують мито згідно з правилами оподаткування, які затверджені в цій країні. Саме тому відправнику важливо завжди повністю вказувати вартість товару в доларах або євро (для країн Європи) та англійською мовою дублювати назву вкладення.

Щоб відправити вантаж вартістю до 150 євро через поштового оператора, необхідно надати такі документи:
- поштову митну декларацію CN23 (для МПВ з оголошеною цінністю, посилок та відправлень EMS) — 3 примірники або CN22 (для дрібних пакетів, бандеролей) — 1 примірник;
- документ, що підтверджує походження і вартість товару (товарний або касовий чек) або рахунок-фактуру (інвойс) під час продажу товару. Якщо відправляєте комерційні зразки, то проформу-інвойс. Детальніше з правилами заповнення зазначених вище документів можна ознайомитися на сайті українського національного поштового оператора АТ «Укрпошта». Бланки та зразки заповнення є на сайті «Укрпошти» та в поштових відділеннях. Оформити відправлення можна онлайн в особистому кабінеті на сайті «Укрпошти» за посиланням ok.ukrposhta.ua/ua та відразу отримати сформовані для друку поштові митні декларації CN22/CN23. Додатково зазначимо, що якщо оформлюєте товар на експорт як підприємець, у графі «відправник» слід зазначити себе саме у статусі підприємця (наприклад, ФОП та найменування). Якщо вартість товару при відправленні на адресу одного покупця, яким є фізична особа, перевищує 150 євро, слід додатково оформити вантажну митну декларацію (ВМД).
Оформлення відправлень вартістю понад 150 євро
Відправлення вартістю понад 150 євро підлягають повному митному оформленню експорту товарів зі складанням вантажно-митної декларації в спеціалізованих програмах, які інтегровані з автоматизованою системою митного оформлення (АСМО) «Інспектор-2006». Найпопулярнішими є MD Office та QD Professional. Для здійснення операції з митного оформлення потрібно: A. Отримати картку акредитації на митниці як суб’єкт господарювання (ФОП чи ТОВ). B. Самостійно як відправник сформувати вантажно-митну декларацію в програмі MD Office, QD Professional чи іншій або скористатися послугами митного брокера для її оформлення.
А. Акредитація на митниці
Фізичній особі-підприємцю для акредитації на митниці слід подати такі документи:
- виписка з державного реєстру;
- довідка про відкриття рахунку в банківській установі;
- копія паспорта особи, що працюватиме зі співробітниками митної служби (найчастіше це сам підприємець);
- контактні дані (телефон, email).
Також підприємець заповнює картку акредитації, яка подається митним органам. Для юридичної особи передбачені додаткові документи. Митний брокер Укрпошти може проконсультувати з приводу проведення акредитації та заповнити заяву. Послуга безкоштовна.
Б. Оформлення ВМД
Для оформлення вантажно-митної декларації слід звернутися до митного брокера, повідомити йому інформацію про товар, його ціну та характеристики (все це зазначено в інвойсі). Якщо вартість вашого відправлення перевищує 150 євро, доречно навчитися самостійно від імені відправника формувати декларацію в програмах MD Office, QD Professional чи інших аналогічних. Вантажна митна декларація на ваше відправлення зберігається в базі митних органів. Також ці дані є відкритими для податкових органів, тому документ обов’язково слід зберігати.
Важливо: Експортні товари, що пересилаються в поштових відправленнях, не підлягають оподаткуванню митними платежами.
Рекомендую детальніше ознайомитися в Посібнику, як почати експортувати з України щодо юридичних, податкових та митних аспектів.
E-Export programme від «Укрпошти»
За останні роки було значно покращено сервіс для експортерів. Вперше за 20 років «Укрпошта» виборола для України перемогу у 2 номінаціях престижної премії “World Post & Parcel Awards 2019”.
Укрпошта стала переможцем престижної світової премії у сфері поштової та експрес-доставки «World Post & Parcel Awards 2019» у двох категоріях: «Поштові технології для e-commerce» й «Соціально відповідальні програми».

Програма підтримки електронної комерції «E-Export programme», яка перемогла в категорії «Поштові технології для e-commerce», зокрема, передбачає спеціальні тарифи для експортерів на доставку e-commerce відправлень, автоматизовану накопичувальну систему знижок, онлайн та діджитал-канали взаємодії з клієнтами: АРІ, мобільний додаток, «Особистий кабінет», чат-боти у Viber, Telegram, Facebook.
«Укрпошта» також стала переможцем і в категорії «Соціально відповідальні програми». Тут компанія представила комплексну програму підтримки експорту для представників малого та середнього бізнесу «E-Export School» з відкритими онлайн і офлайн-семінарами, youtube-канал із 25 відеоуроками. За час існування школи семінари відвідали понад 20 тисяч слухачів у Львові, Луцьку, Краматорську, Сє́вєродоне́цьку, Одесі, Сумах та понад 100 тисяч переглянули відеоуроки. При цьому «Е-Еxport school» працює в партнерстві з CUTIS, ТПП України та Craft it! в рамках програми Східного партнерства ЄС (eaptc.eu) з адміністрування Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Програма лояльності
Для постійних клієнтів, які експортують товари через «Укрпошту», ми запровадили гнучку систему знижок. Чим більша місячна сума відправлень, тим більшу знижку ви отримуєте. Накопичувальна система діє під час укладення договору або без укладеного договору. Заощаджуйте кошти, використовуючи особистий кабінет або систему API.

Онлайн-сервіси
Наразі у клієнтів є декілька варіантів взаємодії з «Укрпоштою». Розуміючи, що більшість наших клієнтів — активні користувачі інтернету та девайсів, — ми витратили багато зусиль, щоб максимум піти в онлайн.

E-Export school від Укрпошти
E-Export School від Укрпошти — це відкрита інформаційна платформа для українських виробників. Мета роботи експортної школи — через серію інтенсивів-семінарів допомогти представникам малого і середнього бізнесу вийти на зовнішні ринки шляхом продажу товарів з України за кордон. Розклад наступних семінарів можна знайти на офіційній сторінці E-Export school на сайті Укрпошти.
Наразі у всіх охочих є можливість подивитися, як раніше проходили семінари E-Export School, на YouTube-каналі Укрпошти.
Міжнародна доставка з «Укрпоштою»
Міжнародні відправлення від «Укрпошти» — це можливість здійснити доставку в будь-який куточок світу з 11 000 відділень.
Доставка з «Укрпоштою» має багато переваг:
- Розрахунок тарифу лише за фактичною вагою;
- Мінімальне митне оформлення: переважно без брокера;
- Безкоштовне повернення бандеролі/дрібного пакету та доплата за повернення посилки тільки за вагу;
- Найнижча ціна (більшість напрямків) для формату стандарт доставки;
- Гарантована компенсація за втрату чи пошкодження вантажу;
- Справедлива тарифікація ваги: посилки по 100 грам і пакети від 250 грам
З «Укрпоштою» легко та вигідно відправляти по всьому світу. Щоб здійснити відправку, потрібно зробити декілька легких кроків:
- Перевірити, чи вкладення дозволене до пересилання, за посиланням
- Оформити відправлення в особистому кабінеті, щоб отримати знижку на дрібні пакети та посилки
- Звернутися до будь-якого відділення «Укрпошти»
- Оплатити тариф за доставку
Почніть свій експортний шлях з перегляду безкоштовних записів семінарів на YouTube-каналі Укрпошти:
Ознайомтеся з наявними матеріалами щодо експорту:
- Довідник «Як розпочати бізнес з України: юридичні, податкові, митні аспекти»
- Безлімітні ліміти в інших країнах
- Предмети, що заборонені до пересилання по кожній країні світу
Більше інформації можна знайти на сайті «Укрпошти».