Як бізнесу реагувати на медіаатаки
27 лютого, 2020
Про те, ЯК реагувати на медіаатаки, вже дуже багато сказано. Кожен піарник має свій арсенал «протидії» інформаційній кризі. Але всі вони дуже мало говорять про те, КОЛИ саме треба діставати цей арсенал. Сьогодні інструменти цифрових маніпуляцій настільки доступні, що за незначний бюджет майже кожен може завдати вашому бізнесу значної шкоди.
Наша компанія Underdog The UnLawyers працює на ринку бізнес-конфліктів вже 15 років. Весь цей час ми спостерігали і аналізували розвиток фейкових атак та записали основні етапи їх розповсюдження.
Тож вмощуйтесь зручніше, попереду захоплива подорож теренами українського світу медіакриз.
Етап перший. «Та не звертайте уваги»
Зазвичай історія починається з появи новини на невідомому інтернет-ресурсі. З кричущим заголовком, без підпису автора та посилань. Після того новину тиражують у великих фейсбук-групах та підключають так званих ЛОМів (лідерів громадської думки). Вони роблять репост новини та пишуть до неї коментар. Після цього включаються ботоферми, які за лічені години наганяють шалену кількість лайків та репостів.
А тепер увага! У цей момент важливо проаналізувати, як розходиться новина. Зазвичай фейкову новину репостять боти. Такі репости йдуть без підписів. Коментарі під постом всі однотипні, та кількість лайків і репостів майже однакова. Це штучний розгін. Але настає мить, коли новина «пішла в народ». Тобто отримала підтримку реальних людей. Їх репости мають текстовий супровід, коментарі не завжди релевантні новині і мають органічне співвідношення до лайків — коли лайків значно більше, ніж коментарів та репостів.
Якщо фейкова новина отримала відгук від реальних людей — вона потрапила в тренд. Далеко не всі фейки, навіть з підтримкою ботоферм та бюджетом на публікації, стають популярними. Але якщо так вже сталося, це перший дзвіночок, що на кризу треба реагувати.
Етап другий. «Йой, про нас написало мільйон ЗМІ»
На щастя, чи на жаль, наші ЗМІ часто беруть новини із соціальних мереж. Якщо у фейсбуці тема набула широкого розголосу — її може висвітлити великий медіаресурс. Одна така публікація на поважному ЗМІ — і вже за декілька годин та сама новина з’явиться і на інших ресурсах. Вітаємо, ситуація набула критичної відмітки. Мовчати в такому разі та не виходити зі своєю позицією вкрай небезпечно.
Але застерігаємо. На цьому етапі іноді постраждалі роблять стратегічну помилку. Вони починають писати ЗМІ, щоб ті негайно зняли новину, бо вона не має офіційного підтвердження. Погрожують судами і розправами. Так робити не треба. Якщо ви бажаєте вийти з конфлікту переможцем — не виявляйте агресії. Ваше завдання — бути почутими, як іншу сторону конфлікту. Єдиний правильний у цій ситуації варіант — вийти до ЗМІ з альтернативним інформаційним приводом. Приголомшити суспільство викриттям, надати докази того, що на вас скоєно медійну атаку. Завдання із зірочкою — це ввести в предмет обговорення конфлікту аудиторію. Обдурили не вас, обдурили аудиторію. Це її замовники фейку принизили, обманюючи. І от читачі вже на вашому боці. Тепер ви разом з ними проти на сторожі добра.
Звісно, це працює в тому разі, коли криза справді має ознаки замовлення від опонентів. Не вступайте в суперечку з громадською думкою, якщо не маєте рації. Спроба істеблішменту заперечувати свої помилки настільки вкоренилася у суспільстві і спричиняє таку печію в оточення, що публічне визнання своєї вини може неочікувано викликати симпатії у вчорашніх хейтерів.
Етап третій. «Дивись, про вас мем зробили»
До останньої стадії конфлікту доходять далеко не всі. Це, так би мовити, вищий рівень довіри аудиторії, коли тема стала предметом жартів. Гумор — інструмент, проти якого майже неможливо битися. Якщо ваша історія перетворилася на мем, на жаль, ви програли цю битву. Публікації на гумористичних пабліках, поява стікерпаків у меседжері Telegram та народна творчість — незворотні процеси у конфлікті. Предмет конфлікту буде забуто, а от меми будуть жити ще роками. Мем неможливо побороти, але його можна підтримати. Використовуйте свою популярність та від душі смійтеся над собою разом з усіма.