Перехід на українську з 16 січня. Що необхідно знати бізнесу
Українська мова на початку 2021 року остаточно набуде статусу єдиної державної мови України.
16 січня 2021 року набере чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», яка закріпить остаточний перехід сфери обслуговування на державну мову.
Сам Закон набрав чинності ще 16 липня 2019 року. У ньому закріплено положення української мови як єдиної державної (офіційної) мови в Україні. Відтоді він є обов'язковим для органів державної влади та громадських сфер по всій Україні.
Українська мова повинна використовуватися в трудових відносинах, медичній сфері, обслуговуванні споживачів, публічних заходах, рекламі та інших сферах.
Всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари та послуги українською мовою з 16 січня 2021 року.
Що слід знати представникам сфери обслуговування
- Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи-підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, мають здійснювати обслуговування та надавати інформацію про товари й послуги, у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами. Насамперед користувачі мають потрапляти на україномовну версію вебсайтів. Тому вебсайти повинні бути перекладені українською мовою. На інші мовні версії сайтів споживач зможе перемикнутися за бажанням.
- На прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.
- Українською мовою повинна подаватися інформація на цінниках, інструкціях, у технічних характеристиках, на маркуваннях, у квитках, меню тощо. При цьому інформація може дублюватися й іншими мовами.
Хто контролюватиме виконання закону та які передбачено штрафи для представників сфери обслуговування
Контролювати виконання закону будуть Уповноважений із захисту державної мови та його представники.
Контролери можуть:
- одержувати на свою вимогу копії документів та іншу інформацію, що стосується предмета контролю, необхідну для здійснення контролю за застосуванням державної мови. Відповідь слід надати протягом 30 днів;
- безперешкодно відвідувати органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, бути присутнім на їх засіданнях з дотриманням вимог закону.
Якщо не надати відповідь на запит мовного омбудсмена, його представник повторно звертається до такого суб'єкта. У разі повторної відмови в наданні або повторному ненаданні відповідних копій документів або інформації омбудсмен застосовує стягнення відповідно до закону.
Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь зауважив, що за порушення суб'єктами господарювання відповідних норм Законом передбачені штрафні санкції.
«Секретаріат Уповноваженого може здійснювати позапланові заходи контролю щодо порушень мовного закону. Якщо такі порушення протягом року будуть повторюватися і мати системний характер, ми маємо право накладати штраф. Здавалося б, комусь ця сума невелика (від 5100 до 6800 грн), але вона буде бити не стільки по кишенях бізнесу, скільки — по репутації. А це якраз те, що напрацьовується роками», — наголосив Тарас Кремінь.