Малий та середній бізнес у 2022 році вийшов на довоєнний рівень за кількістю замовлень — дослідження РемОнлайн
20 січня, 2023
Повномасштабне вторгнення росії 24 лютого 2022 року спричинило падіння обсягу клієнтських замовлень у сфері послуг та торгівлі, але протягом року підприємці змогли відновити свою діяльність, а в деяких регіонах — навіть вийти на довоєнний рівень і вище. Про це свідчать дані SaaS-платформи для управління бізнесом РемОнлайн.
Її експерти проаналізували кількість замовлень у своїх клієнтів — сервісних центрів та ремонтних майстерень, СТО, клінінгових компаній, хімчисток, ательє, індивідуального виробництва та будівництва, встановлення та обслуговування обладнання тощо — протягом року в порівнянні з січнем 2022 року.
Обсяги замовлень
Найменший обсяг замовлень спостерігався в березні 2022 року — 29%. Але вже у квітні поступово почалося зростання — до 56%. В серпні підприємці навіть перевищили довоєнний рівень — 109% в порівнянні з січнем. З вересня замовлень стало менше, проте за підсумками грудня їх все ще більше, ніж до 24 лютого 2022 року.
Найбільш позитивна динаміка з початку вторгнення спостерігається у сфері обслуговування автотранспорту (від щоденного обслуговування до кузовного ремонту) та торгівлі. А з літа, після деокупації Київщини та інших північних областей, почав активно відновлюватися напрям будівельно-інженерних робіт.
Бізнес адаптувався до відключень світла
Зменшення кількості замовлень восени збіглося з початком масованих ракетних обстрілів енергетичної інфраструктури Києва та інших міст України. Проте навіть постійні відключення світла не призвели до значного зменшення активності. Так тотальна відсутність електрики після атаки 23 листопада 2022 року спричинила менше падіння кількості замовлень, ніж атака на центр Києва 10 жовтня 2022 року. Тоді кількість замовлень зменшилася на дві третини в порівнянні з 3 жовтня. Проте вже 11 жовтня цей показник повернувся до звичайного для робочого дня рівня. Між тим 23-24 листопада кількість замовлень зменшилася майже вдвічі та за декілька наступних днів знову повернулася до середньої. Це свідчить про те, що підприємці знайшли можливості працювати навіть в нестабільних умовах. За підсумками грудня кількість замовлень перевищує довоєнний початок року на 3 процентних пункти.
Найбільша активність — у Львові
Серед найбільших проаналізованих міст України найнижче знизився рівень замовлень у березні в Києві та Харкові — до 6% і 2% відповідно в порівнянні з січнем 2022 року. При цьому вже за місяць обсяг замовлень в цих містах почав збільшуватися, і за підсумками квітня він складав 35% в Києві та 21% — у Харкові.
В травні зростання тривало: Київ, Дніпро та Одеса демонстрували майже однаковий обсяг замовлень — дві третини від довоєнного рівня, а Харків – менше половини. Хоча в березні Дніпро та Одеса «просіли» в замовленнях менше за Київ та Харків. Активність в другій столиці зростала до серпня 2022 року включно, хоча так і не вийшла на довоєнний рівень — 81%. В осінні місяці кількість замовлень знову зменшувалася. Але грудень 2022 року харківські підприємці завершили все ж обнадійливо — 74% замовлень відносно січня 2022 року.
В серпні підприємці найбільших міст, крім Харкова, змогли досягти довоєнного рівня активності. А львівський бізнес навіть раніше — у травні. Це місто демонструє найбільшу кількість замовлень протягом року. Після падіння на третину в березні 2022 року, Львів постійно нарощував активність і з червня вже перевищив довоєнний рівень. Грудень 2022 року підприємці цього міста закінчили з кількістю замовлень, що на 20 процентних пунктів вище січня 2022 року. Київ, Одеса та Дніпро, після зниження активності в жовтні, наприкінці року знову вийшли на довоєнний рівень.
Дані аналізу свідчать про те, що українські підприємці успішно тримають економічний фронт. Але бізнес не просто вистояв, а й продовжує розвиватися.